Škoda dostarczyła na świecie 544 500 samochodów, co stanowi ponad 22,3-procentowy spadek rok do roku (w ciągu trzech kwartałów 2021 r.: 700 700). Ma to bezpośredni związek z niestabilną sytuacją rynkową, spowodowaną m.in. wojną w Ukrainie oraz znacznym wzrostem cen surowców i energii.
W tym samym okresie marka osiągnęła zysk operacyjny w wysokości 856 milionów euro i zwrot ze sprzedaży na poziomie 5,6%. Škoda spodziewa się zysku operacyjnego za cały rok, ze względu na dużą liczbę zamówień i gwałtowny wzrost dostaw na ważnym, rozwijającym się rynku indyjskim (+186,9%).
W Europie Zachodniej Škoda odnotowała łącznie 281 100 dostaw w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2022 r. (w analogicznym okresie 2021 r.: 326 400 pojazdów; -13,9%). W Niemczech, które są obecnie największym jednolitym rynkiem marki na świecie, od stycznia do września dostarczono 100 700 pojazdów (w analogicznym okresie 2021 r.: 104 600 pojazdów; -3,8%).
W Europie Środkowej Škoda odnotowała 106 300 dostaw pojazdów, w porównaniu do 132 600 aut w tym samym okresie ubiegłego roku (-19,9%). Na czeskim rynku krajowym zrealizowano 51 200 dostaw, czyli o 18,7% mniej niż w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2021 roku (63 000 aut).
W Europie Wschodniej, z wyłączeniem Rosji, Škoda dostarczyła łącznie 23 300 pojazdów (od stycznia do września 2021 r.: 29 500 pojazdów; -20,9%). W Chinach dostawy do klientów w ciągu dziewięciu miesięcy 2022 r. spadły aż o 31,2%, z 52 700 pojazdów w ubiegłym roku do 36 300 sztuk obecnie. Niebywały wzrost dostaw koncern odnotował w Indiach. W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2022 r. było ich aż 38 300, co oznacza wzrost o aż 186,9% w porównaniu z poprzednim rokiem (w analogicznym okresie 2021 r.: 13 300 pojazdów).
Najczęściej wybierane modele
Wśród dostaw niezmiennie wiedzie Octavia (106 800; -33,0%) Na podium znalazły się także modele Kamiq (73 100; -26,2%) oraz Kodiaq (71 300; -13,6%). Kolejne miejsca zajmują kolejno Fabia (69 800; -15,0%) i Karoq (61 400; -36,5%). Warto wspomnieć o modelu ENYAQ iV, pierwszym w pełni elektrycznym SUV-ie marki, który trzy pierwsze kwartały kończy z wynikiem 36 900 egzemplarzy dostarczonych do klientów (wzrost o 30,7%). Bardzo duży wzrost w Indiach uzyskała natomiast Kushaq (19 500; +286,8%).
PD/ Skoda