Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Geneva Motor Show 2013

affiche 2013 affiches  fmtSalon Motoryzacyjny w Genewie zogniskował w pierwszych dniach marca cały motoryzacyjny świat. To doskonałe miejsce do zapoznania się z tegorocznymi nowinkami tuż przed wiosennym sezonem wzmożonych zakupów w Europie. Tradycyjnie nie zabrakło również interesujących premier flotowych. Przemysław DobrosławskiOdbywający się po raz 83. Salon Motoryzacyjny w Genewie to jedna z najbardziej prestiżowych imprez motoryzacyjnych na świecie. Nic dziwnego, że swoją ofertę postanowiło zaprezentować około 260 firm z branży motoryzacyjnej z 30 krajów. Pokazały one ponad 50 motoryzacyjnych nowości, które w opinii organizatora targów obejrzało około 800 tys. zwiedzających.O randze tej imprezy świadczy fakt, że od dwóch lat w przeddzień Salonu ogłaszane są w Genewie wyniki prestiżowego konkursu Car of the Year. W tym roku chlubna statuetka trafiła do Volkswagena za model Golf 7.Tegoroczna impreza obfitowała w wiele nowości w segmentach crossoverów, kompaktowych kombi oraz w grupie aut luksusowych. W pierwszym z nich szerzej postanowiły zaistnieć Renault i Peugeot, wprowadzające do oferty w segmencie B modele Captur i 2008. Premierę w Genewie miały również druga generacja crossovera Suzuki SX4 oraz Hyundai ix35 po faceliftingu. W segmencie dużych SUV-ów warto odnotować debiut 7-osobowej odmiany Hyundaia Santa Fe, która zyskała dodatkową nazwę Grand. DSC 0040 fmtNie zabrakło też premier aut rodzinnych. Citroën zaprezentował prototyp Technospace, który jest zapowiedzią nowej generacji C4 Picasso, która zadebiutuje pod koniec wiosny br. Jak zapewnia producent, ten koncept car niewiele różni się od pojazdu seryjnego. Równolegle uterenowioną i poddaną faceliftingowi wersję Scenica zaprezentowało Renault i nazwało XMOD. Nissan pokazał nową generację Note'a, którym to producent zamierza kusić zarówno zainteresowanych małymi hatchbackami, jak i vanami. Na salonie w Genewie wyjątkowo obrodziły modele w wariantach kombi. Dacia pokazała drugą generację Logana MCV. Z kolei w segmencie C wyjątkowo zaciekła rywalizacja szykuje się między Škodą Octavią Kombi, Toyotą Auris Sports Tourer oraz Volkswagenem Golfem Variant. Do ponownego wprowadzenia modelu kombi przymierza się także Honda, która promowała koncept Civic Tourer. Managerów wyższego szczebla mogą zainteresować nowe Lexusy IS 250 oraz IS 300h, a także Infiniti Q50. Nowościami są także sedan Mercedesa – CLA – oraz praktyczniejsza odmiana BMW serii 3 – GT. Znaczące zmiany pojawiły się w ofercie Volvo, która to firma odmłodziła niemal całą paletę modeli, począwszy od S60, poprzez V70, aż po S80 i XC60.W segmencie aut dostawczych nie powinna umknąć premiera Forda Tourneo Courier, czyli najmniejszego modelu w ofercie pojazdów użytkowych tej marki, oraz premiera modelu Kangoo po faceliftingu. Z nieco mniejszym entuzjazmem niż na wcześniejszych salonach motoryzacyjnych producenci promują samochody elektryczne. Spośród nowych modeli tego segmentu w połowie roku możemy się spodziewać w Polsce debiutu Nissana Leaf drugiej generacji.DSC 9735 fmtNowe spojrzenie na technologię hybrydową proponuje koncern PSA, które w ciągu trzech lat chce stosować seryjnie w mniejszych pojazdach napęd hybrydowo-powietrzny. W uproszczeniu: klasyczny silnik benzynowy współpracuje w tym systemie z silnikiem hydraulicznym, pompą hydrauliczną i zbiornikiem sprężonego powietrza. Przy niewielkiej prędkości i małych obciążeniach koła są napędzane przez silnik hydrauliczny, który czerpie energię z hydraulicznego akumulatora zasilanego z ciśnieniowego zbiornika powietrza. Na sprężonym powietrzu możemy co prawda przejechać ok. 500 m, ale z kolei jego ponowne sprężenie zajmuje 10 sekund. Tym samym, w warunkach miejskich auto segmentu B może spalać ok. 2–3 litrów benzyny na 100 km. Seryjne modele z tym napędem mogą się pojawić w ofercie w ciągu trzech lat. Na razie prototypowe układy tego typu zamontowano np. w Citroënie C3 oraz Peugeocie 2008.Zdjęcia: P. Dobrosławski, D. Wejksznia

BMW 3 GT fmt
BMW 3 GT – Premierowe BMW serii 3 Gran Turismo ma w porównaniu z sedanem o 11 cm większy rozstaw osi i jest 20 cm dłuższy, dzięki czemu ma obszerniejsze wnętrze i pojemniejszy bagażnik. Model GT może przewieźć 520 l ładunków, a więc 25 l więcej niż w kombi.
 Citroen C3 Hybrid Air fmt
Citroën C3 Hybrid Air – Niepozorny Citroën C3 po faceliftingu skrywa innowacyjną technologię napędu hybrydowo-powietrznego, z którą koncern PSA wiąże duże nadzieje. Samochody z tym napędem mają znaleźć się w produkcji seryjnej w ciągu trzech lat.
Ferrari LaFerrari fmt
Ferrari LaFerrari – następca Ferrari Enzo jest jedną z najbardziej okazałych premier na salonie w Genewie nie tylko pod względem wizualnym, ale i technologicznym. To czerwone cudeńko napędza silnik V12, który wraz z układem hybrydowym zapewnia mu moc 800 KM.
Citroen Technospace fmt
Citroën Technospace – Prototyp Technospace jest zapowiedzią nowej generacji kompaktowych vanów Citroëna, która zadebiutuje pod koniec wiosny br. Nowy model ma być nie tylko odważniej stylizowany, ale i obszerniejszy oraz lżejszy od poprzednika.
Volvo S60 fmt
Volvo S60/XC60 – Volvo odmłodziło całą paletę swoich modeli, począwszy od S60, poprzez V70 aż po S80 i XC60. Oprócz zmian w stylizacji, np. nowych reflektorów i zderzaków, w wyposażeniu pojawiły się nowe systemy bezpieczeństwa (m.in. wykrywające pieszych i rowerzystów).
Ford Tourneo Courier fmt
Ford Tourneo Courier – Premierowy Tourneo Courier to najmniejszy model w ofercie pojazdów użytkowych Forda i bezpośredni konkurent m.in. Fiata Fiorino i Citroëna Nemo.
Hyundai Grand Santa FE fmt
Hyundai Grand Santa Fe – Hyundai poszerza ofertę swoich SUV-ów o przedłużony, siedmioosobowy model Grand Santa Fe. Model ten ma większy rozstaw osi i jest 22,5 cm dłuższy od klasycznego Santa Fe. Równolegle zmianom stylistycznym uległ tył nadwozia.
DSC 0868 fmt
Kia Pro cee'd GT, cee'd GT – Kia promowała 3-drzwiowego Pro cee'da GT i 5-drzwiowego cee'da GT. Pod maskami tych modeli pracuje silnik 1.6/204 KM, a więcej agresywności nadają nadwoziom masywne zderzaki, 18-calowe alufelgi i czerwone zaciski hamulców.
Dacia Loga MCV fmt
Dacia Logan MCV – Na stoisku Dacii ważną nowością był Logan MCV drugiej generacji. Ten zgrabny i praktyczny kombiak ma bagażnik o pojemności od 573 do 1518 litrów, a więc mniej niż poprzednik.
 Hyundai ix35 fmt
Hyundai ix35 – W odmłodzonym Hyundaiu ix35 zmieniono m.in. przednie i tylne zderzaki oraz reflektory i tylne lampy (wprowadzono biksenonowe lampy zintegrowane z diodami LED) a we wnętrzu, oprócz lepszych materiałów, znajdziemy system Flex Steer.
DSC 0437 fmt
Lamborghini Veveno – Wściekle stylizowany Lamborghini Veneno to kwintesencja motoryzacyjnego efekciarstwa. Jest kosmicznie drogi (3 mln euro), diabelnie szybki (pierwszą setkę osiąga w 2,8 s) i niezwykle rzadki (powstaną tylko 3 sztuki).
Honda Civic Tourer Con fmt
Honda Civic Tourer Concept – Prototyp Hondy – wygląda bardziej zadziornie i dynamicznie niż wiele aut o sportowych genach. Miejmy nadzieję, że wersja produkcyjna będzie równie efektowna.
Infiniti Q50 fmt
Infiniti Q50 – Premierowemu Infiniti Q50 przyjdzie się zmierzyć w klasie średniej premium np. z Audi A4, BMW 3 lub Mercedesem klasy C. Zależnie od wersji, Q50 może być napędzany silnikiem Diesla, jednostką hybrydową i mieć napęd na tył lub cztery koła.
DSC 0864 fmt
Qoros 3 – Qoros to kolejna chińska marka samochodów, która chce zaistnieć na rynku europejskim. Firma ta zaprezentowała w Genewie kompaktowego sedana Qoros 3 oraz koncepcyjne modele kombi Qoros 3 Estate i crossovera GQ3 Cross Hybrid.
DSC 0022 fmt
Mitsubishi GR-HEV – Koncepcyjny hybrydowy model GR-HEV jest zapowiedzią nowej generacji Mitsubishi L200, która ma się pojawić na rynku w przyszłym roku.
LExus IS300h fmt
Lexus IS300h – Nowością w segmencie D premium są Lexusy IS 250 oraz IS 300h, które przyciągają wzrok wyrazistą i agresywną sylwetką.
Nissan Note fmt
Nissan Note – Druga generacja Nissana Note będzie rywalizowała o klientów zarówno zainteresowanych hatchbackami segmentu B, jak i vanami.
Mercedes CLA fmt
Mercedes CLA – Najmniejszy sedan Mercedesa – CLA – przypomina w formie luksusowy model CLS i wykorzystuje podzespoły modelu klasy A. Na europejskim rynku przyjdzie mu się zmierzyć w przyszłości np. z Audi A3 w wersji sedan.
Opel Cascada fmt
Opel Cascada – Co prawda pojawienie się w ofercie Opla Cascada nie ma dla flotowców żadnego znaczenia, to warto to odnotować. Model ten jest pierwszym w historii kabrioletem produkowanym na masową skalę w Polsce, w gliwickiej fabryce koncernu General Motors.
DSC 0361 fmt
Škoda Octavia Kombi – Octavia III w wersji kombi jest jedną z najważniejszych nowości na rynku flotowym. Nowe kombi jest wyraźnie większe niż poprzednik – ma długość 466 cm i bagażnik o pojemności od 610 do 1740 litrów. W polskich salonach pojawi się w czerwcu br.
DSC 0641 fmt
Renault Captur – Zgrabny crossover Renault Captur będzie bezpośrednim rywalem dla Peugeota 2008. Samochód ten wykorzystuje obficie technikę z modelu Clio, w tym jednostki napędowe: silniki benzynowe o mocach 90 i 120 KM oraz 90-konnego diesla.
Suzuki SX4 fmt
Suzuki SX4 – Druga generacja crossovera Suzuki SX4 jest wyraźnie dłuższa od poprzednika – 430 cm (+18 cm), dzięki czemu może zainteresować osoby poszukujące modeli kompaktowych. W sprzedaży model ten pojawi się jesienią.
Renault Scenic XMOD fmt
Renault Scenic XMOD – Na stoisku Renault promowano uterenowionego vana Scenic XMOD. Oprócz nakładek na progi i zderzaki wariant ten ma również zwiększony prześwit. W wyposażeniu, podobnie jak w innych Scenikach po faceliftingu, nie zabrakło pakietu multimedialnego R-Link.
VW e-Co Motion fmt
Volkswagen e-Co Motion – Tak mógłby wyglądać elektryczny dostawczak przyszłości, przynajmniej według Volkswagena. Pudełkowaty koncept e-Co Motion może przewieźć 800 kg ładunku w przestrzeni o kubaturze 4,6 m3 na odległość nawet 200 km.
DSC 0874 fmt
Volkswagen Golf – W przeddzień rozpoczęcia Salonu w Genewie ogłoszono wyniki prestiżowego plebiscytu Car of the Year. W tym roku statuetka powędrowała do Volkswagena za model Golf 7.
DSC 0805 fmt
Peugeot 2008 – Peugeot 2008 to kolejny nowy crossover segmentu B, który pojawi się w Polsce w połowie roku. Najpierw będzie oferowany z motorem benzynowym 1.2/82 KM lub 115-konnym dieslem, z czasem dołączą warianty turbodoładowane 1.2/110 KM i 130 KM.
Volkswagen XL1 fmt
Volkswagen XL1 – Czy uwierzycie, że ten futurystyczny Volkswagen XL1 będzie produkowany seryjnie? Pojazd jest napędzany przez współpracujące ze sobą silnik 2-cylindrowy TDI oraz motor elektryczny. Według producenta, auto ma spalać ok. 0,9 l benzyny na 100 km.
VW Passat Variant fmt
Volkswagen Golf Variant – Passat kombi? Nie, to jego młodszy i mniejszy brat Volkswagen Golf Variant, który może stać się przebojem sprzedażowym we flotach.
DSC 0659 fmt
Toyota Auris Sports Tourer – W Genewie zadebiutowała wersja produkcyjna Aurisa w wersji kombi Sports Tourer, która jest dłuższa od hatchbacka o 28,5 cm. W ofercie znajdzie się również wariant hybrydowy, dzięki czemu będzie to jedyne kombi oferowane z takim napędem na rynku europejskim.
DSC 0663 fmt
Toyota RAV4 – Nim jeszcze pojawił się w salonach nowy RAV4, producent już zaprezentował jego wersję specjalną – Adventure. Ta wojowniczo prezentująca się odmiana od klasycznego RAV-a odróżnia się osłonami na zderzaki, progi i nadkola oraz okazałymi felgami.
           

Przeczytaj również
Popularne