Ufam, że większość naszych artykułów czytacie państwo uważnie. Jednak w przypadku cyklu artykułów w sekcji ECO Fleet Manager polecamy jeszcze większe skupienie. Znajdą się tu informacje, które będą bardzo istotne i przydatne w konkursie EFM 2013.
Tomasz Siwiński
Wiemy już, że samochody ekologiczne w Polsce mają znaczenie czysto wizerunkowe. Jednak nie oznacza to, że nie opłaca się takich aut mieć u siebie we flocie. Czemu? Przede wszystkim dlatego, że samochód ekologiczny oznacza także samochód ekonomiczny. Mniejsza emisja dwutlenku węgla bierze się przecież z niższego spalania, a niższe spalanie to mniejsze koszty paliwa. Nic więc dziwnego, że koncerny motoryzacyjne skupiają się na tym.
Pozwól sobie pomóc
Praktyka dnia codziennego dowodzi, że kierowca jest najsłabszym ogniwem w procesie ekologicznej eksploatacji pojazdu. Dzisiaj nie wystarczą, że auto ma różnego rodzaju proekologiczne rozwiązania techniczne w aucie. Potrzebny jest dodatkowy mechanizm informujący kierowcę na bieżąco, jak jedzie w danej chwili i jaką tendencję wykazuje jego styl jazdy w określonym czasie. Okazuje się, że informacja tylko o średnim zużyciu paliwa czy nawet sugestia zmiany biegów już nie wystarcza, potrzebna jest głębsza analiza.
Dlatego też od roku – sukcesywnie w nowych modelach – Opel wprowadza dodatkowe menu informacyjne kierowcy pod nazwą ECO. Pokazuje ono, czy w danej chwili prowadzi się ekonomicznie, poprzez wyświetlanie słupków zużycia paliwa. Im więcej zaczernionych segmentów, tym bardziej jazda odbiega od ideału ekonomicznej eksploatacji pojazdu.
Kierowca ma również możliwość obserwacji średniego zużycia paliwa na odcinku ostatnich 50 km, przy czym wskazania są aktualizowane co 5 km. Pozwala to na refleksję o stylu jazdy i daje podstawę do oceny własnych postępów w ekologicznej jeździe.
Trzeci ekran ma zadanie uświadomić kierowcy fakt, że włączenie każdego dodatkowego urządzenia skutkuje, niestety, zwiększeniem zużycia paliwa, co jest natychmiast pokazywane na wyświetlaczu w L/h i jest też zachętą do wyłączenia urządzeń w danym momencie zbędnych.
Parafrazując stare porzekadło, pokaż mi swoje ostatnie 50 km, a powiem ci, czy jeździsz ekologicznie.
LPGTEC
Z instalacjami gazowymi i błękitnym paliwem jest tak, że ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Gaz jest tańszy, ale butla zabiera miejsce w bagażniku. Koszty przejechania kilometra są zdecydowanie niższe w porównaniu do benzyny czy oleju napędowego, ale instalacja wymaga częstszego serwisowania.
Problem wydaje się mniej istotny, jeżeli decydujemy się na samochody z fabryczną instalacją gazową. Gwarancja fabryczna i wykorzystanie wiedzy inżynierów przy tworzeniu takich instalacji są bezcenne. Takie posiada już w swojej ofercie marka Opel. Pierwszym samochodem z fabryczną instalacją gazową była Corsa 1.2 LPGTEC ecoFlex. Teraz do tego modelu dołączyły też Astra, Meriva, ZafiraTourer i Insignia. Wszystkie te modele dostępne są z silnikami 1.4 Turbo ecoFlex. Jeżeli ktoś nie jest do końca przekonany do takiego rozwiązania, to wystarczy powiedzieć, że te modele pozwalają obniżyć koszty paliwa nawet o 40%. W Europie zatankujemy LPG na jednej z 25 tysięcy stacji. W Polsce jest ich 5700. Wciąż nieprzekonani? Dalsze zalety. Astra hatchback z silnikiem 1.4 Turbo LPGTEC ecoFlex może przekroczyć nawet 1400 km, korzystając z LPG i benzyny. Silniki LPGTEC różnią się od tradycyjnych jednostek benzynowych zmodyfikowanym sterownikiem układu napędowego, mają filtr LPG, który dba o czystość paliwa, oraz specjalnie utwardzone zawory, odporne na wyższe temperatury spalania gazu. Dodatkowo, wlew gazu znajduje się obok wlewu paliwa, tak więc estetyka nadwozia nie została zaburzona. Zbiornik wpasowany jest do wnęki koła zapasowego, co nie wpływa na ograniczenie przestrzeni w bagażniku. Logiczne, że samochody z LPGTEC są wyposażone w zestaw naprawczy.
Zalety LPGTEC
Niższe koszty eksploatacji.
• Ekologiczne rozwiązanie: bez benzoli, prawie bez sadzy, do 15% mniej CO2.
• Elementy instalacji perfekcyjnie zintegrowane z samochodem, bez konieczności wiercenia dodatkowych otworów i montażu przełączników.
• Wspólny wskaźnik poziomu paliwa, benzyna/LPG.
• Silnik dostosowany do spalania LPG, odpowiednie smarowanie wszystkich części.
• Wzmocnione zawory i gniazda zaworów, wysoka odporność termiczna.
• 2-letnia gwarancja producenta, fabryczna jakość Opla.
• Wspólny przegląd samochodu i instalacji co 30 000 km lub 1 rok.
• Fabryczna homologacja instalacji LPG, brak dodatkowych formalności.
• Obsługa w autoryzowanych serwisach Opla, pewność fachowej obsługi.