Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Zachęcamy do kupowania nowych aut

 MG 0840 optGrupa Fiata ma bardzo pokaźne portfolio swoich samochodów, a w tym dwóch liderów segmentu – Fiata Ducato i Jeepa Grand Cherokee. O tych samochodach, ale także o wyzwaniach stojących przed całą grupą, rozmawiamy z Piotrem Wróblem, dyrektorem sprzedaży flotowej Fiat Auto Poland. Tomasz Siwiński: Panie Piotrze, czy to jest dobry rok dla Fiata?Piotr Wróbel: Rok pełen wyzwań i trudnej sytuacji na rynku. Na podsumowania jest za wcześnie, ale już teraz widać, że nasza strategia koncentracji biznesu na wszystkich markach z naszego portfolio to był dobry kierunek. Musimy się przyzwyczaić, że Grupa Fiat to nie tylko małe i tanie miejskie auta marki Fiat, ale też marki i modele premium oraz lekkie samochody dostawcze. Nasza grupa w Polsce to marki Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Lancia, Jeep i Abarth. Cieszy nas niewątpliwie wielkość sprzedaży i udział w rynku naszej marki Fiat Professional, która notuje udział rzędu 25%. Oferujemy bardzo szeroką i zróżnicowaną gamę modelową. Przykładowo nowy Jeep Grand Cherokee jest niewątpliwym sukcesem lokalnym, jak i globalnym dla marki – w Polsce to duży SUV nr 1.Na ile przeniesienie produkcji Pandy do Włoch miało wpływ na sprzedaż tego modelu w Polsce?Nikt nie przeniósł produkcji Pandy do Włoch. Koncern zdecydował o alokacji produkcji nowego modelu (Panda III generacji) w fabryce, w którą zainwestował – Pomigliano we Włoszech. Pamiętajmy, że w tym czasie z linii produkcyjnej w Tychach zjeżdżało 5 innych modeli: Fiat 500/500C, Abarth 500/500C, Lancia Ypsilon, Panda II generacji oraz Ford Ka.O ile sprzedaż samochodów osobowych Fiata do firm nie jest imponująca, o tyle można chyba powiedzieć, że dostawcze Fiaty mają się dobrze. Potwierdza Pan tę tezę?Samochody dostawcze sprzedajemy głównie do firm. Potwierdzam, że w tym segmencie naszego biznesu odnosimy duże sukcesy. Model Fiat Ducato od 6 lat jest nr 1 wśród samochodów dostawczych w Polsce. Samego modelu Ducato sprzedajemy więcej niż nasi konkurenci wszystkich swoich modeli.Patrząc na modele w sprzedaży do firm, prym wiedzie Ducato, za nim Panda i Punto. Nisko jest przedstawiciel segmentu C – Bravo – a ten segment to łakomy kąsek. Kiedy Fiat będzie poważnym graczem w tym segmencie, ponieważ Giulietta to nie ten rodzaj samochodu?To prawda, że Ducato jest naszym modelem nr 1, jeśli chodzi o wielkość sprzedaży. Cały czas udział segmentu mini i miejskiego jest istotny i tutaj oferujemy przede wszystkim Pandę i Punto. Nie zapominajmy jednak o Lancii Ypsilon, która może być świetną alternatywą dla klasycznych aut z segmentu A oraz B – również cenowo. W segmencie aut kompaktowych oferujemy trzy modele: Fiata Bravo, Alfę Romeo Giulietta oraz Lancię Delta. Oferujemy również obecnie ciekawe samochody na pograniczu segmentów B/C/D takie jak Fiat 500L w trzech wersjach nadwoziowych – 500L, 500L Trekking (charakterystyka SUV), 500L Living (bagażnik ponad 600 l). Nie zapominajmy również o modelu Jeep Compass, który jest ciekawą ofertą w segmencie kompaktowych SUV-ów. Gama jest zatem szeroka, warto jednak czasem wyjść poza standard przy rozpatrywaniu modeli dla floty.W portfolio mają Państwo imponujący przekrój marek, od Fiata, poprzez Alfę Romeo, Jeepa i Lancię. Jak wygląda sprzedaż tych innych marek na przysłowiowy REGON?Tak jak wspomniałem, Fiat w – jak pan to ujął – regonach to głównie modele dostawcze oraz van, czyli Ducato, Doblo, Punto i Panda. Cieszy nas rosnące zainteresowanie marką Jeep, tutaj upatrujemy dużego potencjału na przyszłość, szczególnie w obliczu imponujących planów rozwoju produktów marki. Alfa Giulietta to jedno z lepszych aut kompaktowych na rynku i zdecydowanie model napędzający sprzedaż marce Alfa Romeo, która w tym roku zaskoczyła chyba wszystkich, wprowadzając do produkcji supersportowy model Alfa 4C – arcydzieło inżynierii i designu. W przypadku marki Lancia klienci doceniają model Lancia Voyager, samochód, który 30 lat temu stworzył segment MPV.Sytuacja na rynku sprzedaży nowych samochodów do firm jest zła, ale chyba nie tak dramatyczna, jak przewidywali eksperci na początku roku. Jak to wygląda z Państwa perspektywy?Ten rok i przynajmniej część następnego z punktu widzenia całości rynku sprzedaży samochodów będą podobne. Nie ma przesłanek do tego, podobnie jak w innych krajach europejskich, aby liczyć w najbliższym czasie na znaczące ożywienie rynku. Nasz cel to utrzymanie poziomu przychodów i wzmocnienie wskaźnika rentowności. Stąd chociażby w samej nazwie europejskie Dyrekcje Handlowe czy Przedstawicielstwa Handlowe zostały przemianowane na Krajowe Centra Biznesu. Do wykorzystania mamy szeroką paletę marek: Fiata, Fiata Professional, Abartha, Alfę Romeo, Lancię i Jeepa. Wśród tych marek zaznaczyliśmy produkty wiodące pod względem ich potencjału rynkowego, wpływu na wizerunek danej marki, jak i dochodowości. Są to: Fiaty 500/500L, Fiat Freemont, Lancia Voyager, Alfa Romeo Giulietta, Jeep Grand Cherokee i bez wątpienia Fiat Ducato. Każda z naszych marek musi być dochodowa. To nasza nowa strategia.Panie Piotrze, czy Fiat nie padł ofiarą tego, że klienci firmowi skierowali się w stronę samochodów droższych?Grupa Fiat w Europie właśnie w segmentach aut droższych, również wśród marek premium, upatruje swojego miejsca na rynku w przyszłości. Jest to zatem trend i tendencja, która jest w zgodzie z naszą strategią rozwoju.Na zakończenie załóżmy, że może Pan jednoosobowo wprowadzić w życie zmianę prawną lub podatkową, która pozytywnie wpłynie na sprzedaż samochodów w 2014 roku. Co by to było?Zachęcamy klientów do zakupu nowych samochodów. Są bardziej ekologiczne, są bezpieczniejsze, nowy samochód to tysiące miejsc pracy, ale i czystsze centra miast, większe bezpieczeństwo podróży i niższe koszty eksploatacji.Zdecydowanie zmiany legislacyjne powinny iść właśnie w tym kierunku. O rozwoju gospodarczym kraju świadczy również park samochodowy, w interesie całej branży powinno być to, by były to nowe auta – dobrze jeszcze, aby przy ich rozwoju i produkcji pracowali polscy inżynierowie i robotnicy oraz polscy dostawcy.Piotr Wróbeldyrektor sprzedaży flotowej Fiat Auto Poland S.A.Dołączył do Dyrekcji Handlowej Fiat Auto Poland w grudniu 2009 roku i objął stanowisko dyrektora sprzedaży flotowej. Jego głównym zadaniem jest kierowanie działem sprzedaży marek samochodowych Grupy Fiat-Chrysler w kanale sprzedaży B2B, a także współpraca z siecią sprzedaży Fiat Auto Poland.Piotr Wróbel jest absolwentem prawa i administracji na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Uzyskał tytuł MBA w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Karierę zawodową rozpoczął w 2001 roku w firmie Hertz Lease, gdzie pełnił m.in. funkcję kierownika sprzedaży i marketingu. W 2003 roku przeniósł się do wchodzącej w skład Daimler Financial Services spółki Daimler Fleet Management Polska, w której w roku 2006 objął stanowisko dyrektora sprzedaży. Piotr Wróbel ma 38 lata, jest żonaty. Jego hobby to sporty motorowe, w szczególności wyścigi Formuły 1. Jest również fanem sportów zespołowych, m.in. piłki nożnej i siatkówki.

Przeczytaj również
Popularne