Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

VW Golf GTI Clubsport. Równo 50 lat i równo 300 KM.

Volkswagen Golf w marcu skończył 50 lat. Z tej okazji podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring na starcie pojawiły się specjalnie przygotowane Golfy GTI Clubsport. Ich cywilna wersja również ujrzała światło dzienne. 300 koni pod maską i 5,6 s do setki, to wynik, o którym właściciele pierwszych Golfów GTI nawet nie śnili.

Na pierwszy rzut oka nowy Golf GTI Clubsport zmienił się nieznacznie. Z zewnątrz to tylko nieco zaostrzona stylistyka. Nowy jest jednak system infotainment, a specjalne sportowe zawieszenie ma sprawić, że jazda ostrym hot hatchem będzie jeszcze bardziej przyjemna i precyzyjna.

Nowy Golf GTI Clubsport został zaprezentowany na legendarnym torze wyścigowym Nürburgring w obecności tysięcy fanów motorsportu. Jako pierwsi mogli oni zobaczyć ulepszony model z całkowicie przeprojektowanym przodem, który za sprawą standardowych reflektorów LED Plus jest jeszcze bardziej wyrazisty. Pojazd po raz pierwszy posiada również podświetlane logo VW w atrapie chłodnicy. Z tyłu duży spojler dachowy zapewnia odpowiednią siłę docisku.

Większa moc, wyższa prędkość

Czym jeszcze wyróżnia się Golf GTI Clubsport? Auto może być wyposażone w opcjonalne, 19-calowe felgi aluminiowe Queenstown stworzone na wzór klasycznych felg typu Detroit, które zadebiutowały w Golfie GTI piątej generacji. W przyszłości pojawią się też kute felgi Warmenau, znacznie mocniejsze i lżejsze (zaledwie 8 kg sztuka).



Obsługa wielu elementów wyposażenia Golfa GTI Clubsport może się odbywać za pomocą nowo opracowanej wielofunkcyjnej skórzanej sportowej kierownicy i nowego systemu infotainment. Dzięki temu kierowca skoncentrować się na torze. Nowy topowy model GTI jest również wyposażony w nowego asystenta głosowego IDA z opartym na sztucznej inteligencji narzędziem Chat GPT.

To, co najważniejsze

Najważniejsze w GTI są jednak osiągi. Pierwsza generacja GTI miała silnik 1.6 lub 1.8 i moc 110, lub 112 KM. 

Dzisiaj, po 50 latach nowy Golf GTI Clubsport imponuje osiągami, które udało się uzyskać dzięki doładowanemu 4-cylindrowemy silnikowi benzynowemu 2.0 TSI EA888 LK3 evo4. Efekt to 300 KM mocy i 400 Nm, które są przenoszone na drogę za pośrednictwem elektronicznie sterowanej blokady mechanizmu różnicowego przedniej osi. Nie trzeba dodawać, że to najmocniejsza seryjna wersja przednionapędowego hot hatcha w historii Golfa. Opcjonalnie dostępne jest także adaptacyjne zawieszenie DCC.

Kolejnym wyróżnikiem Golfa GTI Clubsport jest profil jazdy Special. Po jego włączeniu systemy związane z dynamiką jazdy zostają dostrojone do charakterystyki północnej pętli toru Nürburgring w celu skompensowania typowych dla tego obiektu nierówności. Jest to możliwe dzięki specjalnemu dostrojeniu adaptacyjnego zawieszenia DCC i zmodyfikowanym ustawieniom menedżera dynamiki pojazdu.

Golf GTI Clubsport przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 sekundy, a prędkość maksymalna najmocniejszego GTI jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Limit ten można jednak zdjąć, jeśli zamówimy pakiet Race – samochód może wtedy rozpędzić się do 267 km/h.





Przeczytaj również
Popularne