Subaru wprowadza na europejski rynek nowego Forestera z układem miękkiej hybrydy i stałym napędem na cztery koła. Dzięki zmianom konstrukcyjnym udało się poprawić komfort jazdy, zapewniając o 44 proc. mniejsze kołysanie głową.
Forester to kluczowy model w ofercie japońskiej marki od czasu premiery pierwszej generacji w lutym 1997 roku i jeden z czterech w gamie. Chcąc jeździć Subaru, skazani jesteśmy na jeden z czterech modeli. Outback, Crosstrek i wspomniany Forester. Trzy z nich są spalinowe, jeden – Solterra, to elektryk, bliźniak Toyoty. O Imprezie w Europie już dawno musieliśmy zapomnieć. Trudno się wiec dziwić, że Forester gra w tej orkiestrze pierwsze skrzypce.
W ciągu ostatnich 27 lat nabywców znalazło ponad 5 milionów Foresterów, a obecnie oferowany model jest trzecim najlepiej sprzedawanym Subaru w Europie. Nowy Forester ma być jeszcze bardziej dynamiczny i niezawodny w terenie. Zachowuje charakterystyczne połączenie stałego symetrycznego napędu na wszystkie koła S-AWD z unikalnym, miękkohybrydowym układem napędowym e-BOXER i zoptymalizowanym 2,0-litrowym, przeciwsobnym, czterocylindrowym silnikiem wolnossącym z bezpośrednim wtryskiem paliwa i skrzynią biegów Lineartronic.
Subaru Global Platform (SGP) została zoptymalizowana poprzez zastosowanie pełnej integralnej konstrukcyjnie ramy wewnętrznej, co przełożyło się na większą sztywność punktów mocowania zawieszenia. W efekcie uzyskano sztywniejsze i lżejsze nadwozie i znacznie poprawioną dynamikę jazdy. W porównaniu z poprzednim modelem sztywność skrętna szkieletu została zwiększona o 10 proc. Jak to przekłada się na codzienną jazdę? Komfort jazdy zapewnia o 44 proc. mniejsze kołysanie głową.
Nowy, dwuzębnikowy układ wspomagania kierownicy ze zoptymalizowanym zestrojeniem EPS zapewnia bezpośrednie i naturalne wyczucie układu kierowniczego bez opóźnień reakcji, a udoskonalony skok pedału hamulca gwarantuje lepszą kontrolę.
Poprawiono także aerodynamikę. Zmieniono przedni wylot powietrza, fakturę dolnej pokrywy silnika oraz lotki umieszczone w różnych sekcjach. Dzięki zmianom uzyskano także lepszą stabilność jazdy.
Nowy Forester standardowo wyposażony jest w dwutrybowy X-Mode ze wspomaganiem elektrycznym silnika podczas cofania, a także w Hill Descent Control, który maksymalizuje kontrolę i przyczepność na śliskich nawierzchniach lub stromych zboczach. Oferuje on szerszy zakres działań dostosowanych do jazdy terenowej z najlepszym w swojej klasie prześwitem 220 mm, wraz z dużymi kątami natarcia, zejścia i rampowym.
Na pokładzie znajduje się także system EyeSight, który został wyposażony w nową szerokokątną kamerę jednoobiektywową i nowy przedni radar, co znacznie poprawia skuteczność rozpoznawania przeszkód. EyeSight realizuje 15 funkcji (5 nowych, 7 ulepszonych). Standardowo montowany system monitorowania kierowcy Driver Monitoring System (DMS) jest wyposażony w ulepszone i nowo funkcje zwiększające bezpieczeństwo i wygodę a w aucie zamontowanych jest dziewięć poduszek powietrznych, w tym w nową poduszkę powietrzną do fotela kierowcy, która oddziela go od pasażera obok i zmniejsza siłę kolizji między pasażerami lub między pasażerami a obiektami wewnątrz pojazdu.
Wśród nowych, po raz pierwszy w Subaru zastosowano system Emergency Driving Stop, który zmniejsza ryzyko wypadków w sytuacji, gdy kierowca nie może prowadzić pojazdu, np. z powodu nagłego wypadku medycznego.
Nadwozie nowego Forestera zostało znacząco przeprojektowane. Szerszy i bardziej wyrazisty przód ma odważnie ukształtowany grill, który łączy się z cienkimi lampami głównymi i lampami doświetlającymi. Mocno wybrzuszone błotniki i wyraziście widoczna linia boczna podkreślają charakterystyczny styl mocarnego SUV-a.
Wysoko umieszczona linia tyłu łączy tylne światła, a wygrawerowane na tylnej klapie logo zapewnia bardziej wyrazisty i czysty design. Nowy Forester jest dostępny w 11 kolorach nadwozia, z których 2 są nowe (w tym zupełnie nowy w Subaru kolor River Rock Pearl), oraz z 18- i 19-calowymi kołami.
Stylistyka wnętrza została wzbogacona o listwy 3D, które tworzą mocną poziomą linię w całej kabinie. Płynne kontury biegną od deski rozdzielczej przez wszystkie drzwi, aby podkreślić przestronność wnętrza. Trapezowy przekrój deski rozdzielczej i wykończenia dodatkowo przyczyniają się do wyglądu najwyższej jakości. Wnętrze jest przestronne i wyrafinowane zarówno dla pasażerów z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Komfort jazdy i funkcjonalność zostały zwiększone dzięki integracji przednich foteli zapobiegających potrząsaniu głową, Zmniejszają one ból pleców i szyi, a także chorobę lokomocyjną podczas długich podróży. Modyfikacje pozwoliły również na zmniejszenie ciśnienia akustycznego w kabinie9, hałasu drogowego i hałasu silnika. Ponadto smuklejsze zagłówki i obszar ramion przednich foteli zapewniają lepszą widoczność i dostęp do tylnych siedzeń.
Obszerny bagażnik nowego Forestera pomieści cztery duże walizki (min. pojemność 508 l, maks. – po złożeniu tylnych siedzeń – 1720 l) i jest wyposażony w nowe haki i punkty mocowania, które jeszcze bardziej zwiększają praktyczność i wygodę pojazdu.
Po raz pierwszy w Subaru elektrycznie unoszona tylna klapa aktywowana jest bezdotykowo – poprzez czujnik ruchu, co dodatkowo ułatwia załadunek i rozładunek bagażnika.
Nowy Forester jest wyposażony w nowy 11,6-calowy system informacyjno-rozrywkowy Full HD, który zapewnia jeszcze lepszą obsługę. Aby zminimalizować rozproszenie uwagi kierowcy podczas jazdy, zachowano przełączniki fizyczne dla wybranych funkcji. Forester 2025 oferuje także ulepszoną łączność, w tym bezprzewodowy Apple CarPlay i Android AutoTM, jak też ulepszoną nawigację, która teraz obsługuje Apple Maps i what3words. Szybka ładowarka bezprzewodowa o mocy 10 W jest dostępna w środkowej konsoli, a złącza USB typu C i A są dostępne dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń.
Auto potrafi teraz pociągnąć przyczepę o masie 1870 kg.