Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Passatem w teren

Passat Alltrack nowej generacji, z napędem na cztery koła, będzie miał premierę podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie (3-15 marca). Alltracka skonstruowano na bazie nowego Passata ósmej generacji, a więc w oparciu o platformę MQB. Jednak od klasycznego modelu wygląda zdecydowanie bardziej bojowo. Der neue Volkswagen Passat Alltrack

W Passacie Alltrack drugiej generacji można wybierać spośród pięciu nowych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa: dwóch benzynowych z turbodoładowaniem (TSI) oraz trzech turbodiesli (TDI). Wszystkie spełniają normę emisji spalin Euro 6. Silniki TSI osiągają moc 110 kW/150 KM oraz 162 kW/220 KM. W wypadku jednostek TDI, odznaczających się wysokim momentem obrotowym, dolna granica mocy także wynosi 110 kW/150 KM, a pozostałe dwa silniki osiągają moc 140 kW/190 KM i 176 kW/240 KM. System Start-Stop oraz system odzyskiwania energii hamowania należą do wyposażenia standardowego. 150-konne silniki TSI i TDI Volkswagen oferuje z 6-biegową mechaniczną skrzynią biegów. Wszystkie mocniejsze jednostki napędowe są seryjnie łączone z dwusprzęgłową przekładnią 6-biegową DSG.
Nowy Passat Alltrack jest standardowo wyposażany w napęd na cztery koła 4MOTION. Jego główny element to sprzęgło typu Haldex piątej generacji. System jest aktywny jeszcze zanim wystąpi poślizg któregokolwiek koła, dzięki temu utrata trakcji jest prawie niemożliwa. W zwykłych warunkach napęd jest przekazywany jedynie na przednią oś, co pozwala oszczędzić paliwo. Jeśli jednak pojawi się niebezpieczeństwo utraty przyczepności w ułamku sekundy płynnie dołącza się napęd tylnej osi. Sprzęgło Haldex pełni funkcję wzdłużnego mechanizmu różnicowego, rolę poprzecznych blokad dla wszystkich kół spełnia natomiast elektroniczny mechanizm różnicowy (EDS), będący elementem elektronicznego układu stabilizacji (ESC). Sprawia on, że w razie utraty przyczepności przez którekolwiek z kół siła napędowa (także w ułamku sekundy) jest kierowana do koła znajdujące się po przeciwległej stronie. Ponadto Passat Alltrack w wersjach z silnikami 2.0 TSI o mocy 220 KM oraz 2.0 TDI o mocy 240 KM wyposażony jest dodatkowo w system XDS+. We wszystkich pozostałych wersjach jest on dostępny jako opcja. Podczas szybkiej jazdy w zakrętach XDS+ przyhamowuje koła znajdujące się po wewnętrznej stronie zakrętu, stabilizując w ten sposób pojazd. Z technicznego punktu widzenia XDS+ jest zaawansowaną funkcją elektronicznych blokad mechanizmu różnicowego.
Wszystkie wersje Passata Alltracka mają w wyposażeniu seryjnym system umożliwiający wybór trybu jazdy. Oprócz znanych ze standardowej wersji Passata trybów „Eco”, „Normal”, „Sport” i „Individual” (w połączeniu z systemem amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia DCC) specjalnie dla Alltracka przygotowano dodatkowy tryb „Offroad”. Użycie specjalnego przycisku sprawia, że wszystkie istotne systemy asystujące kierowcy Passata Alltracka dostosowują się do wymagań jazdy terenowej. Kilka przykładów: dzięki zmianie częstotliwości z jaką ABS ingeruje w pracę kół podczas jazdy w trybie „Offroad” w przypadku pełnego hamowania na luźnej nawierzchni opony Alltraca tworzą z kamieni rodzaj klina, który pozwala skrócić drogę hamowania. Asystent wjazdu na wzniesienie i asystent zjazdu zapobiegają odpowiednio zsunięciu się samochodu ze zbocza podczas podjazdu, lub niezamierzonemu przyspieszeniu podczas zjeżdżania. Pedał gazu reaguje z większym wyczuciem. Wyposażenie skrzyni biegów w tryb jazdy terenowej okazuje się niezwykle przydatne, gdy jazda poza asfaltem wymaga szczególnej ostrożności i umiarkowanego tempa. Jednocześnie punkty zmiany biegów są umieszczone wyżej (przy większych obrotach) i blokowana jest automatyczna zmiana przełożenia na wyższe w trybie ręcznym.
Wyposażony w systemy EDS, XDS+ oraz w napęd 4MOTION Passat Alltrack jest samochodem bezpiecznym i dynamicznym. Świetnie nadaje się także do roli konia pociągowego: na wzniesienie o pochyleniu wynoszącym do 12% potrafi podciągnąć ciężar 2200 kg (hamowany). Wyjątkiem jest model z silnikiem TSI o mocy 110 kW/150 KM, który pociągnie na haku ładunek o masie 1800 kg.
W obrębie całej gamy Passatów, Alltrack jest osobnym modelem, dlatego wyposażono go w liczne dodatki opracowane specjalnie i tylko do niego. Wśród tych widocznych z zewnątrz znajdują się zmodyfikowane zderzaki wraz z osłonami nadwozia mającymi wygląd stali szlachetnej (z przodu ze zintegrowanymi charakterystycznymi światłami przeciwmgłowymi, z tyłu z blendami układu wydechowego), obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze matowego chromu, napis „Alltrack” na osłonie chłodnicy i na pokrywie bagażnika, oksydowane w kolorze srebra relingi dachowe, specjalne 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich (w opcji są specjalne obręcze w rozmiarach 18 i 19 cali), solidne osłony nadkoli i progów w kolorze antracytowym, szerokie progi z osłoną chroniącą przed uszkodzeniem o podłoże oraz plakietka z napisem „Alltrack” przy przednich błotnikach.

Der neue Volkswagen Passat Alltrack

Tak jak zewnętrzny wystrój, tak i wyposażenie wnętrza dopasowano do niepowtarzalnego charakteru tego modelu. Oprócz listew ze stali szlachetnej na progach, z napisem „Alltrack”, czy choćby dywaników z podwójnym szwem, o niepowtarzalnym stylu tego modelu świadczą komfortowe fotele dedykowane temu modelowi.
Ich zewnętrzne obicie wykonano z alcantary, wnętrze zaś pokryto nowym rodzajem tapicerki „7 Summits”. W opcji są różne wersje skórzanej tapicerki, 14-stopniowa regulacja fotela, opcja klimatyzowania dla foteli, oraz funkcja masażu. Masywne pedały Alltracka wyglądem przywodzą na myśl aluminium. Na potrzeby tego modelu zmodyfikowano wyświetlacz Active Info, a otwory nawiewu powietrza zdobi teraz elegancka aplikacja. Do wyposażenia seryjnego należy ponadto specjalny box na telefon komórkowy, umożliwiający łączenie się smartfona z zewnętrzną anteną Alltracka; na pokrywie tego boksu umieszczono napis „Alltrack”.
Cofanie samochodem z dołączoną przyczepą jest wyzwaniem nawet dla doświadczonych kierowców. Dlatego do Passata Alltracka, do którego wyjątkowo często klienci zamawiają hak holowniczy, Volkswagen oferuje nowo opracowany system Trailer Assist – dzięki niemu manewrowanie z przyczepą okazuje się łatwe jak nigdy dotąd.

PD / Volkswagen Group Polska

Przeczytaj również
Popularne