Według najnowszego badania Roland Berger Strategy Consultants outsourcing usług inżynieryjnych i projektowych pozwala na uelastycznienie i redukcję kosztów zarówno dla dostawców, jak i producentów oryginalnego wyposażenia oraz podzespołów dla przemysłu motoryzacyjnego. Główne zaobserwowane trendy to: Wzrost wydatków w kolejnych latach na outsourcing badań i rozwoju o 4-5% rocznie Korzyści dla dostawców i producentów oryginalnego wyposażenia oraz podzespołów dla przemysłu motoryzacyjnego wynikające z outsourcingu usług projektowych i inżynieryjnych to: redukcja kosztów, wzrost elastyczności oraz dostępu do brakującej wiedzy i technologii Korzyści z outsourcingu mogą być realizowane tylko w wyniku należytego zarządzania tym procesem. Brak takowego może spowodować efekty negatywne Na dostawcach i producentach oryginalnego wyposażenia i podzespołów dla przemysłu motoryzacyjnego jest wywierana coraz większa presja konkurencyjna. Odpowiedzią na nią może być outsourcing usług inżynieryjnych i projektowych, który oferuje potencjał redukcji kosztów, wzrost elastyczności i dostępu do brakujących wiedzy oraz technologii. W szczególności podmioty z krajów rozwijających mają wiele do zaoferowania. Mają one dostęp do wykwalifikowanych inżynierów, których koszty wynagrodzeń są niższe od tych w krajach rozwiniętych. Ich atutem są również rozwinięte koncepcje budowy tanich samochodów. Ze względu na stromą krzywą uczenia się podmioty te bardzo szybko rozwijają swoje kompetencje wciągając do współpracy graczy o ugruntowanej pozycji rynkowej. Nie ma wątpliwości, że dostawcy i producenci oryginalnego wyposażenia i podzespołów dla przemysłu motoryzacyjnego będą musieli pogodzić się z większym poziomem standaryzacji oraz kooperacji w zakresie technologii. Powinno to pozwolić na optymalizację rosnących kosztów badań i rozwoju. Jedną z dźwigni optymalizacji tych kosztów może być outsourcing usług inżynieryjnych i projektowych. Nawet te podmioty, które w czasie kryzysu realizowały te działania w ramach własnych struktur (insourcing), będą potrzebowały zewnętrznych zasobów, aby poradzić sobie z rosnącą liczbą rozwiązań i ich różnorodnością technologiczną. W porównaniu do outsourcingu usług IT oraz innych procesów biznesowych outsourcing usług inżynieryjnych i projektowych na skalę globalna jest nowym trendem w branży motoryzacyjnej, ale jego znaczenie stale rośnie. W 2008 roku udział outsourcingu w ogóle wydatków na badania i rozwój wynosił 10%, podczas gdy w 2013 roku powinien wzrosnąć do poziomu 13%, co daje wzrost o 4-5% rocznie. Wydatki na badania i rozwój ogółem w tym okresie będą spadać o 0,1% rocznie. Dlatego też największe wzrosty będą odnotowywane w przypadku elektroniki i silników, podczas gdy w przypadku wyposażenia wnętrza raczej oczekiwana jest stagnacja. Outsourcing usług inżynieryjnych i projektowych w znacznym stopniu przyczynia się do redukcji kosztów działalności, wzrostu elastyczności oraz umożliwia dostęp do brakującej wiedzy i technologii. W krótkim horyzoncie czasowym redukcja kosztów jest postrzegana jako najważniejsza korzyść. Kooperacja z dostawcami usług inżynieryjnych i projektowych pozwala na redukcję własnych, stałych wydatków na badania i rozwój. Outsourcing wymaga dodatkowych kosztów wynikających z koordynacji i nadzoru tego procesu, niemniej jednak są one i tak niższe o ok. 25-35% od kosztów własnych ponoszonych w wyniku insorcingu. Jednocześnie outsourcing nie musi wiązać się z redukcja własnego personelu. Często uwolnione w jego wyniku zasoby, i ludzkie i finansowe, są kierowane do innych projektów, które mają znaczenie strategiczne. Jest to nic innego, jak zwiększenie elastyczności. Przedsiębiorstwa wykorzystujące ten model mają dostęp do większej bazy zasobów oraz możliwość szybkiego ich zwiększenia, zmniejszenia lub relokacji. Ponadto współpraca z dostawcami usług inżynieryjnych i projektowych pozwala na zdobycie dodatkowych kompetencji. Obecnie trend wprowadzania na rynek silników elektrycznych wymaga zwiększonych nakładów zasobów na badania i rozwój w tej dziedzinie. Skutkuje to koniecznością zwiększenia liczby inżynierów, a odpowiednio dobrany outsourcing może bardzo łatwo rozwiązać ten problem. Wyzwaniem w procesie outsourcingu jest należyte zarządzanie nim. Potencjalne korzyści wynikające z tego procesu mogą bardzo łatwo przerodzić się w straty. I tak straty te mogą wynikać z utraty know-how, dublowania się projektów badań i rozwoju (brak konsekwencji w outsourcingu), czy ukrytych kosztów. Kluczowe dla osiągnięcia korzyści z takiego procesu są odpowiedi na następujące pytania: Co chcę outsourcować? Komu chcę outsourcować? Z jakimi partnerami należy współpracować? W jakim horyzoncie czasowym chcemy zrealizować korzyści? Odpowiedzi na te pytania powinny pochodzić ze strategii badań. Badanie analizuje również dostawców usług inżynieryjnych i projektowych. Rosnąca standaryzacja niekluczowych elementów samochodów oraz podstawowych technologii otwiera nowe możliwości współpracy z producentami. Ważne jest, aby można było sprostać wyzwaniom wynikającym z rosnącej kompleksowości i różnorodności rodzajów modeli samochodów. Aby zaistnieć na tym rynku dostawcy usług inżynieryjnych i projektowych powinni opracować swoją własną strategię tzn. określić swoją specjalizację i osiągnąć przewagę konkurencyjną w tym obszarze. Zdefiniowanie się jako partnera, który posiada kompetencje we wszystkich obszarach produkcji samochodów często odbierane jest z podejrzliwością.