Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Neue Klasse, czyli BMW klasa X

W BMW wiedzą doskonale co to jest „Neue Klasse”. Przećwiczyli to w latach 60. i 70. Współczesna nowa klasa ma być równie rewolucyjna. Klasa X to projekt, który zdaniem BMW definiuje przyszłość motoryzacji.

Pierwszym samochodem nowej klasy było w 1961 roku BMW 1500 Neue Klasse. Nowe było w nim podejście do designu, funkcjonalności, precyzji prowadzenia i dynamiki. BMW tym samym na dobre zerwało z fikuśnymi ozdobnikami, skrzydłami, pękatymi błotnikami i techniką z minionej epoki. Ale ważniejsze było to, że BMW Neue Klasse miało postawić firmę na nogi po kryzysie lat 40. i 50.

Po modelu 1500 przyszła pora na wersję 1800, 2000 a później na rodzinę „Null-Zwei” (Zero-Dwa): 1602, 1802, 2002/2002tii.

Rewolucja x2

Dzisiaj BMW po raz drugi chce przełomu, jednak tym razem BMW Vision Neue Klasse X to studyjna wizja samochodu typu SAV, czyli Sport Activity Vehicle. Pierwszy w pełni elektryczny model oparty na nowej architekturze wejdzie do produkcji seryjnej w fabryce w Debreczynie (Węgry) w 2025 roku.

Duży panoramiczny dach zwiększa optycznie wnętrze

Jak mówią twórcy klasa X to uosobienie aktywnego stylu życia, wydajnej dynamiki i pewnej siebie prezencji. Design auta łączy w sobie klarowny język stylistyczny karoserii z jasnym i przestronnym wnętrzem.

Trzy cechy Neue Klasse, jako samochodu elektrycznego, cyfrowego i cyrkularnego rozszerzone są o czwarty aspekt. System sterowania układu napędowego i jezdnego opracowany specjalnie dla Neue Klasse oraz technologia BMW eDrive szóstej generacji.
W pełni elektryczna architektura pojazdu ze zwiększonym prześwitem oferuje przestronniejsze wnętrze. Umożliwia też uzyskanie długiego rozstawu osi i krótkich zwisów karoserii przy zachowaniu typowych proporcji aut BMW.

To jest wizja

Na razie BMW X to samochód studyjny, ale wiele z zastosowanych tu technologii trafić ma do seryjnej produkcji. A co ze stylistyką? Pionowo ustawione moduły diodowe są nową interpretacją typowej sygnatury świetlnej BMW. Pośrodku przodu znajduje się atrapa chłodnicy o trójwymiarowej rzeźbie i pionowych, podświetlanych konturach. Reflektory i atrapa chłodnicy tworzą pokaz świetlny aktywowany podczas zbliżania się do pojazdu i kontynuowany we wnętrzu. To wszystko ma się znaleźć w seryjnym modelu.

BMW X Neue Klasse

Lampy tylne rozciągnięte mocno do środka stanowią poziomą interpretację typowego dla BMW kształtu litery L. Ich wydrukowane w 3D elementy mają indywidualnie sterowane natężeniem światła pozwalające uzyskać szczególnie wyrazisty efekt głębi.

Zlicowane klosze i jasny lakier zewnętrzny w kolorze „Coral Silver” nadają BMW Vision Neue Klasse X lekkości. Nie mogę się jednak oprzeć wrażeniu, że BMW X to nieco bardziej ascetycznie narysowane iX.

Na prąd

A co z napędem? eDrive szóstej generacji oprócz ulepszonych silników elektrycznych obejmuje nowe, okrągłe ogniwa akumulatorów litowo-jonowych. Mają one gęstość energii o ponad 20% wyższą niż w przypadku dotychczasowych ogniw pryzmatycznych. W połączeniu z przejściem na system 800 V przyspieszają one ładowanie nawet o 30 procent. W ciągu dziesięciu minut można wydłużyć zasięg o 300 km. Szósta generacja BMW eDrive zapewnia też zasięg większy nawet o 30 procent.

BMW X Neue Klasse

Z recyklingu do recyklingu

Do wykończenia wnętrza opracowano całkowicie roślinne i mineralne materiały. Zastosowano je w dolnej części boczków drzwi i w konsoli środkowej. W produkcji elementów formowanych wtryskowo po raz pierwszy zastosowano tworzywa sztuczne z odpadów z morza. W niektórych komponentach udział tego surowca wtórnego pozyskiwanego m.in. ze zużytych sieci rybackich wynosi już 30 procent. Progi oraz nakładki przedniego i tylnego zderzaka także wykonane są z monomateriałów pochodzących z recyklingu.

A jak już znudzi się nam nasze nowe BMW Neue Klasse, będzie je można w łatwy sposób poddać recyclingowi. Wybór materiałów i konstrukcja samochodu upraszczają demontaż poszczególnych komponentów i dają większe możliwości recyklingu.

Przeczytaj również
Popularne