Dzisiaj to jeden z bardziej poszukiwanych i cenionych youngtimerów na naszym rynku. Nadal stosunkowo niedrogi, łatwy w utrzymaniu i świetny do codziennej jazdy. Mercedes W124, czyli protoplasta E klasy kończy właśnie 40 urodziny. A może by takiego sobie sprawić?
Równio 40 lat temu nikt w Mercedesie nie przypuszczał, że nowy samochód o oznaczeniu fabrycznym W124 odniesie aż tak wielki sukces. Nawet Bruno Sacco, ówczesny główny stylista marki i twórca charakterystycznej linii tego modelu oraz przodu z olbrzymim jak na ówczesne czasy grillem z gwiazdą na samej górze nie mógł przewidzieć takiego obrotu sprawy.
W listopadzie 1984 r. producent luksusowych aut ze Stuttgartu zaprezentował limuzynę, a zaledwie miesiąc później, zupełnie nowa generacja pojazdów klasy wyższej średniej trafiła na rynek. Klienci i branżowi eksperci byli oczarowani nowoczesnym wzornictwem i innowacyjną inżynierią.
W 1993 r. seria 124 stała się Klasą E, a jej rynkowa kariera dobiegła końca w 1997 r., po 13 latach produkcji i zbudowaniu ponad 2,2 milionów egzemplarzy. Limuzyny, kombi (modele T), coupé i kabriolety są dziś cenionymi nowoczesnymi klasykami, a rzadkie wersje już dawno osiągnęły status kolekcjonerski.
Dzisiaj każdy egzemplarz serii 124 jest swego rodzaju zaproszeniem do przemyśleń. Czy to ceniony świadek historii lat 80. i początku ofensywy produktowej lat 90.? A może ponadczasowy klasyk? Bez wątpienia ta generacja modeli klasy wyższej średniej Mercedes emanuje wyjątkowym urokiem, który ma potwierdzenie w bazie licznych fanów i swojej znaczącej roli na scenie youngtimerów.
Jedną z największych zalet serii 124 jest jej ponadczasowa estetyka i wyjątkowa praktyczność w codziennym użytkowaniu. W rezultacie 124 jest niezawodnym biletem wstępu do świata klasycznych samochodów. Co więcej, producent zauważył to zainteresowanie i Mercedes-Benz Classic cały czas zapewnia dostawy oryginalnych części zamiennych i eksploatacyjnych do tego modelu, a także wspiera społeczność fanów za pośrednictwem oficjalnych klubów.
Seria 124 imponuje różnorodnością – nie tylko pod względem odmian nadwoziowych, ale i silnikowych. Gama sięga od 4-cylindrowych wersji podstawowych, takich jak Mercedes-Benz 200 i 200 D, aż po warianty o wysokich osiągach napędzane silnikami V8.
Kultowy, topowy 500 E, zaprezentowany na paryskim salonie w 1990 r., ma silnik V8 generujący moc 326 KM i łączy walory limuzyny z osiągami mocnego samochodu sportowego. Został opracowany wspólnie z Porsche i uznawany jest dziś za jeden z najlepszych sedanów w historii. Co więcej, wersja 500 E trafiała na linię produkcyjną nieprodukowanego już modelu Porsche 959 i składana była de facto przez inżynierów Porsche. Nieco słabszy, choć z tym samym silnikiem model 400 produkowany był już w fabryce Mercedesa.
W 1993 r. pojawił się wariant E 60 AMG – jeden z pierwszych pojazdów AMG, które wchodziły w skład oficjalnej gamy Mercedes-Benz. W tym samym roku marka wprowadziła nową, przyszłościową nomenklaturę. Seria 124 została wówczas „Klasą E”. Do dziś nazwa ta jest synonimem biznesowych samochodów Mercedesa klasy średniej wyższej.
40 lat temu seria 124 ustanowiła nowe standardy techniczne w swoim segmencie. To między innymi zasługa paneli z blachy stalowej o wysokiej wytrzymałości i materiałów obniżających masę własną. Wymagające testy zderzeniowe z przesunięciem (ang. offset) wykazały wyjątkowy poziom pasywnego bezpieczeństwa, a zoptymalizowana aerodynamika zdobyła najwyższe noty. W serii 124 pojawiły się także przełomowe rozwiązania, takie jak panoramiczna wycieraczka przedniej szyby, z największym wówczas obszarem wycierania na świecie, oraz pierwsza generacja napędu na cztery koła 4MATIC.
Od najpopularniejszych części zamiennych, takich jak gwiazda Mercedesa, przez nowe komponenty produkowane zgodnie ze ścisłymi specyfikacjami producenta aż po nadkola, które są nadal dostępne z oryginalnej produkcji – części Mercedes-Benz Classic oferują niezrównany asortyment części zamiennych i eksploatacyjnych do serii 124.
Dostępnych jest nadal ponad 5800 części zamiennych do tej generacji pojazdów klasy średniej wyższej, w tym ponad 1000 tak zwanych ekskluzywnych części stosowanych wyłącznie w tej serii.