Dla Mercedes Międzynarodowy Dzień Kobiet to szczególne święto. W końcu Mercedes była kobietą. Kobiety odgrywały też decydującą rolę w historii firmy. I choć w Polsce Mercedes to on, nazwa marki wzięła się od damskiego imienia. Ile pań Mercedes jest w naszym kraju?
Nazwa kultowej marki luksusowych aut wzięła się od imienia córki austriackiego przedsiębiorcy Emila Jellinka, który na przełomie XIX i XX wieku pomógł spopularyzować pojazdy ówczesnej firmy Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) z Cannstatt koło Stuttgartu. Dwa dni przed Bożym Narodzeniem 1900 r. Wilhelm Maybach, genialny inżynier DMG, dostarczył mu egzemplarz modelu 35 HP, uchodzącego za pierwszy samochód o nowożytnej konstrukcji. Jellinek nazwał go imieniem swojej córki z pierwszego małżeństwa – Mercedes (z hiszp. łaska).
Kobiety przewijają się zresztą przez całą historię Mercedes-Benz – począwszy od Berthy Benz, żony Carla Benza, konstruktora pierwszego samochodu, która w sierpniu 1888 r. odbyła przełomową dalekobieżną podróż wynalazkiem swojego męża. Dzięki swojej odwadze i determinacji zademonstrowała potencjał automobilu jako indywidualnego środka transportu. Wspólnie z dwoma synami pokonała wtedy ponad 100 km, udowadniając niezawodność i praktyczność pojazdu Benza, a przy okazji zebrała szereg ważnych spostrzeżeń na potrzeby przeprowadzenia ulepszeń technicznych.
Od tamtej Mercedes-Benz nieprzerwanie wspiera i inspiruje kobiety, zachęca je do dzielenia się swoimi doświadczeniami oraz rozwoju – od tych zatrudnionych na stanowiskach biurowych przez produkcję aż po zespoły wyścigowe (a nawet kierowców).
Od 2015 r. producent prowadzi specjalną inicjatywę She's Mercedes, która akcentuje potrzeby damskiej części klienteli i patronuje wydarzeniom oraz działaniom edukacyjnym dla kobiet. Wpisuje się ona w kulturę korporacyjną Mercedes-Benz jako firmy, która promuje różnorodność i korzysta z jej profitów. Nie tylko jednego dnia – 8 marca, ale przez cały rok.
Ma to bezpośrednie przełożenie na praktykę, także na polskim gruncie: fabryka Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze od lat inwestuje w rozwój i szkolenia kobiecego personelu, a także tworzy programy edukacyjne dla uczennic szkół ponadpodstawowych (Girls GO Technology, czyli „dziewczyny oswajają technologię”).
Kobiety stanowią zresztą około 50% wszystkich pracowników jaworskiego zakładu, podczas gdy średnia w sieci fabryk Mercedesa na świecie to zaledwie około 15%. Co więcej, w fabryce nie ma zjawiska gender pay gap, czyli nierówności płac.
Według oficjalnych danych w Polsce żyje 180 kobiet o imieniu Mercedes, a 11 kolejnych używa go jako drugiego imienia (dla porównania – ponad milion Polek ma na imię Anna). W ostatnich latach nadawano je zaledwie kilka razy rocznie, głównie jako drugie imię (łącznie 5 razy w 2024 r., 9 w 2023 r. i 15 w 2022 r.).