21 marca ogłoszono po raz piąty listę największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodów TOP50. Ranking został przygotowany przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting oraz Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Podobne zestawienia są publikowane corocznie na wszystkich rozwiniętych rynkach dealerskich świata (m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech czy w Holandii).
Na podstawie list Top50 obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całego rynku. W Polsce rok 2011 był kolejnym rokiem z rzędu, w którym odnotowano znaczny wzrost tego wskaźnika (tym razem o kolejne ponad 2 pp.) do 38,79 proc.
W poprzednich dwóch latach (w 2009 i 2010 roku) wzrosty wskaźnika konsolidacji były nieco większe (odpowiednio o 2,65 i 2,69 pp.), ale utrzymanie wzrostu konsolidacji na poziomie ponad 2 pp. trzeba uznać niewątpliwie za kontynuację dynamicznej konsolidacji rynku.
Rynek się konsoliduje
Polski wskaźnik konsolidacji jest dzisiaj jednym z najwyższych wskaźników na europejskich rynkach dealerskich. Dodatkowo, tempo wzrostu konsolidacji, jakie notujemy w Polsce, jest zupełnie wyjątkowe i zdecydowanie odrębne od tego, co dzieje się obecnie na rozwiniętych europejskich rynkach dealerskich (na przykład na rynku brytyjskim, francuskim czy niemieckim, gdzie wskaźnik konsolidacji jest stabilny lub ulega nawet w ostatnich latach niewielkiemu obniżeniu). Powody tak szybkiej konsolidacji polskiego rynku nie uległy w ostatnim roku zmianie. Nadal najważniejszym z nich jest ponadprzeciętna sprawność sprzedażowa największych dealerów, połączona z aktywnością w otwieraniu nowych placówek i pozyskiwaniu nowych marek. W kolejnych latach nadal należy się spodziewać wzrostu wskaźnika, zwłaszcza w kontekście planowanych przejęć na rynku oraz pojawienia się na nim jako nowego gracza największej grupy dealerskiej Europy, Porsche Holding Salzburg. Jeśli w tym roku uda się jej zakończyć proces transakcji z firmą Magro, należącą obecnie do KPI Retail, to już ta transakcja spowoduje dalszy wzrost wskaźnika konsolidacji o około 1 pp. Ważnym zjawiskiem, które należy odnotować i które w sposób oczywisty będzie zwiększać stopień konsolidacji, są powstające od pewnego czasu dealerskie konsorcja powoływane dla wspólnego prowadzenia motoryzacyjnych biznesów. Przykładem takiego działania mogą być powołane w roku 2011 dwa śląskie konsorcja: Zięba-MM Cars oraz Pietrzak-Keller. Dziełem innego dealerskiego konsorcjum jest także otwarty niedawno we Wrocławiu największy w Polsce salon marki VW: Centrum Wrocław.