Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Lista dilerów TOP50

pgd21 marca ogłoszono po raz piąty listę największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodów TOP50. Ranking został przygotowany przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting oraz Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Podobne zestawienia są publikowane corocznie na wszystkich rozwiniętych rynkach dealerskich świata (m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech czy w Holandii).

Na podstawie list Top50 obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całego rynku. W Polsce rok 2011 był kolejnym rokiem z rzędu, w którym odnotowano znaczny wzrost tego wskaźnika (tym razem o kolejne ponad 2 pp.) do 38,79 proc. 

W poprzednich dwóch latach (w 2009 i 2010 roku) wzrosty wskaźnika konsolidacji były nieco większe (odpowiednio o 2,65 i 2,69 pp.), ale utrzymanie wzrostu konsolidacji na poziomie ponad 2 pp. trzeba uznać niewątpliwie za kontynuację dynamicznej konsolidacji rynku.

Rynek się konsoliduje

Polski wskaźnik konsolidacji jest dzisiaj jednym z najwyższych wskaźników na europejskich rynkach dealerskich. Dodatkowo, tempo wzrostu konsolidacji, jakie notujemy w Polsce, jest zupełnie wyjątkowe i zdecydowanie odrębne od tego, co dzieje się obecnie na rozwiniętych europejskich rynkach dealerskich (na przykład na rynku brytyjskim, francuskim czy niemieckim, gdzie wskaźnik konsolidacji jest stabilny lub ulega nawet w ostatnich latach niewielkiemu obniżeniu). Powody tak szybkiej konsolidacji polskiego rynku nie uległy w ostatnim roku zmianie. Nadal najważniejszym z nich jest ponadprzeciętna sprawność sprzedażowa największych dealerów, połączona z aktywnością w otwieraniu nowych placówek i pozyskiwaniu nowych marek. W kolejnych latach nadal należy się spodziewać wzrostu wskaźnika, zwłaszcza w kontekście planowanych przejęć na rynku oraz pojawienia się na nim jako nowego gracza największej grupy dealerskiej Europy, Porsche Holding Salzburg. Jeśli w tym roku uda się jej zakończyć proces transakcji z firmą Magro, należącą obecnie do KPI Retail, to już ta transakcja spowoduje dalszy wzrost wskaźnika konsolidacji o około 1 pp. Ważnym zjawiskiem, które należy odnotować i które w sposób oczywisty będzie zwiększać stopień konsolidacji, są powstające od pewnego czasu dealerskie konsorcja powoływane dla wspólnego prowadzenia motoryzacyjnych biznesów. Przykładem takiego działania mogą być powołane w roku 2011 dwa śląskie konsorcja: Zięba-MM Cars oraz Pietrzak-Keller. Dziełem innego dealerskiego konsorcjum jest także otwarty niedawno we Wrocławiu największy w Polsce salon marki VW: Centrum Wrocław.   

Przeczytaj również
Popularne