Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Coraz więcej firm odzyskuje zagraniczny VAT

DKV_CardZ możliwości odzyskania zagranicznego podatku VAT za paliwo najczęściej korzystają firmy podróżujące przez Niemcy i Francję. Floty najchętniej sięgają przy tym po pomoc kart paliwowych, takich jak: DKV Card, euroShell czy BP Plus - tak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie DKV Euro Service. Na mocy prawa unijnego firmy mają prawo odzyskania zapłaconego podatku VAT, który został wkalkulowany w cenę paliwa nabytego za granicą. Badanie przeprowadzone na zlecenie DKV przez instytut badań rynkowych „Produkt + Markt" wskazuje na coraz większą popularność tej usługi w krajach Unii Europejskiej. A to dlatego, że kwoty zwrotu równe są wysokości podatku. Nawet po uwzględnieniu opłat dla pośredników umożliwiają realne oszczędności na paliwie rzędu 13-18%. W badaniu „Produkt + Markt" poddano analizie 11 krajów Europy. Okazuje się, że w największe kwoty zwrotu uzyskiwane są od paliwa zatankowanego na terenie Francji i Niemiec – obejmują ponad 40% dokonanych tam transakcji. Najrzadziej z tej możliwości korzystają firmy prowadzące transport przez Wielką Brytanię czy Czechy. A to z prostego powodu – paliwo w tych krajach jest znacznie droższe niż u sąsiadów, a więc odnotowujemy tu mniejszy wolumen tankowań. Dominującym sposobem odzyskiwania podatku jest pośrednictwo operatorów międzynarodowych kart paliwowych, korzysta z niego ponad połowa flot. Prym wiodą tutaj karty eurShell, DKV Card oraz BP. Na przykład w Niemczech dominuje eurShell z udziałem 19%, a we Francji DKV z udziałem 18%. Floty, które odzyskują VAT, mogą robić to na dwa sposoby: w trybie normalnym lub przyspieszonym. Tryb normalny oznacza, że otrzymamy pieniądze z podatku dopiero po ich zwrocie przez zagraniczny urząd skarbowy, co trwać może od trzech miesięcy do dwóch lat. Natomiast w trybie przyspieszonym otrzymujemy zwrot od razu, ale od usługi tej pobierana jest nieco wyższa prowizja. Przykładem jest tu usługa Net Invoicing (fakturowanie netto) oferowana przez DKV: klient płaci fakturę za paliwo od razu pomniejszoną o równowartość VAT. Zdecydowana większość przewoźników decyduje się na tryb przyspieszony. Dlaczego? Kryzys w branży pokazał, że głównym powodem zagrożenia dla przedsiębiorstwa transportowego jest był spadek zamówień, ale utrata płynności finansowej. Szybkie odzyskanie kwot z zagranicznego VAT stało się więc priorytetem. Obecnie blisko 100% podatku w takich krajach, jak Polska, Wielka Brytania, Czechy czy Niemcy wraca do firm właśnie tą drogą. Większą popularność zwrotu w trybie normalnym odnotowano tylko z Estonii i Belgii. Argumentem dla stosowania pośrednictwa kart paliwowych w zwrocie VAT jest prostota tej metody: firma dostarcza operatorowi pełnomocnictwo do załatwienia formalności, a zwrot podatku rozliczany jest w kolejnej fakturze za paliwo. Takie rozwiązanie najbardziej popularne jest na terenie Polski, Czech i Holandii, gdzie ok. 70% firm korzysta w tym celu z kart paliwowych. Rośnie też generalna świadomość flot w zakresie możliwości odzyskania VAT. Analiza sporządzona na przykładzie firmy DKV Euro Service pokazała, że o ile 40% menedżerów flot w Europie identyfikuje tę firmę jako emitenta kart paliwowych, to aż 63% wie, że oferuje ona możliwość zwrotu zagranicznego podatku VAT. W ślad za tym idzie coraz większa konkurencja wśród operatorów kart w tym zakresie. Jak pokazują badania, dla klienta najbardziej liczą się nie tylko korzystne warunki cenowe, ale też ciekawa konstrukcja oferty i szybkość odzyskiwania pieniędzy.

Przeczytaj również
Popularne