Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Continental gotowy na zimę – rzecz o homologacji M+S oraz zarys regulacji prawnych

Continental_logoW transporcie najważniejsze jest bezpieczeństwo pasażerów i przewożonych towarów. Dlatego też przeprowadzona w odpowiednim momencie zmiana opon letnich na zimowe oznacza poprawę bezpieczeństwa pojazdu, a tym samym pasażerów lub przewożonego towaru. Dobór odpowiednich opon ma tu decydujące znaczenie, gdyż muszą one zapewniać optymalną przyczepność na drodze, przy każdej pogodzie. Od 2008 roku w Niemczech i w Austrii z mocy prawa wyposażenie pojazdów samochodowych musi być dostosowane do warunków atmosferycznych. W Szwecji i Czechach podobne prawo - dotyczące stosowania opon z charakterystyką M+S w ciężkich pojazdach - zostało zaostrzone rok później. Rząd szwedzki dał lokalnym władzom możliwość zakazania poruszania się po niektórych drogach bądź ich odcinkach pojazdami wyposażonymi w opony z kolcami. Jednocześnie, ten sam rząd wydał rozporządzenie, o tym, że szwedzcy oraz zagraniczni kierowcy muszą stosować się do prawa dotyczącego opon zimowych przy wjeździe oraz wyjeździe ze Szwecji. Nowe przepisy mówią, że zagraniczne samochody osobowe oraz lekkie ciężarówki muszą być wyposażone w opony o głębokości bieżnika przynajmniej 3 milimetry w okresie od 1 grudnia do 31 marca, jeżeli warunki zimowe będą się utrzymywać. Niemiecki ustawodawca pracuje nad przepisami zapisującymi do porządku prawnego pojęcie „opony zimowej" tak, aby od 2011 roku wprowadzić obowiązek stosowania opon zimowych na terenie Niemiec. Continental przypomina, że wszystkie opony napędowe marki Continental posiadają homologację M+S, w tym opony HDL2 przeznaczone do jazdy na długich, autostradowych dystansach. Dodatkowo, obok opon na oś prowadzącą HSW2, również opony HSR2 (opony regionalne) posiadają homologację M+S. Dzięki temu opony HSR2 można z powodzeniem stosować na osi napędowej w autobusach komunikacji międzymiastowej. Autobusy miejskie i międzymiastowe jeżdżą na różnych obszarach i dlatego też napotykają zimą bardzo zróżnicowane warunki na drogach. W obu przypadkach zimowe opony muszą mieć bieżnik o głębokości, co najmniej 1,6mm. Tym niemniej, Continental zaleca zakładanie na koła wszystkich osi specjalnych opon zimowych o minimalnej, dopuszczalnej głębokości 4mm. Jest to konieczne, gdy trasy autobusów przebiegają przez tereny o dużym prawdopodobieństwie opadów śniegu. Jeżeli drogi prowadzą głównie przez kraje i regiony o zmiennej pogodzie, to autobusy powinny być wyposażone nie tylko w opony zimowe, ale także w łańcuchy śniegowe. Również wybrane opony dedykowane na oś naczepową posiadają homologację M+S – HTW2 i HTC1. Jednak optymalną pracę w zimowych warunkach drogowych gwarantuje zastosowanie skandynawskiego wzoru bieżnika klasy HSW-/HDW. W załączeniu prezentujemy listę opon z homologacją M+S firmy Continental. Jeżeli nie decydujemy się na stosowanie typowych opon zimowych klasy HSW2 HDW2 na osi prowadzącej w transporcie dalekobieżnym warto rozważyć założenie na czas zimy opon HSR2 w miejsce HSL2. Poprawi to zimą zdecydowanie trakcję dalekobieżnych ciężarówek. Bieżniki HSW2/HDW2 Scandinavia zapewniają najlepszą przyczepność na zimowych drogach i dzięki dobremu trzymaniu się jezdni gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa. Model HDW2 Scandinavia na osie napędowe został skonstruowany specjalnie do jazdy w skrajnie trudnych warunkach zimowych. Dzięki nacięciom lamelowym gwarantuje maksymalną przyczepność nawet na ubitym śniegu, a wydatne boczne krawędzie i wysoka stabilność boczna opony ułatwiają zapanowanie nad kierunkiem jazdy autobusu. Także opona HSW Scandinavia na osie kierowane wyróżnia się doskonałymi zimowymi własnościami użytkowymi. Dzięki „inteligentnemu" bieżnikowi i licznym krawędziom wcinającym się w podłoże, szczególnie dobrze nadaje się do autokarów międzymiastowych i autobusów obsługujących tereny słabo zurbanizowane podczas umiarkowanych i ciężkich zim. Zapewnia maksymalną sterowność i skuteczność hamowania na zimowych drogach, a po częściowym zużyciu bieżnika zmienia się w konwencjonalną oponę letnią. W rezultacie korzystanie z opon HSW Scandinavia przynosi wyraźne korzyści także z ekonomicznego punktu widzenia. Oba typy opon zimowych są oznaczone kodem M+S i symbolem płatka śniegu. Ten symbol, a także nazwa Scandinavia, wyraźnie wskazują na fakt, że mamy do czynienia z typowo zimowymi oponami. Dzięki temu nie musimy się obawiać kontroli drogowej. Continental skonstruował model HSU 1 M+S specjalnie dla autobusów wykorzystywanych w transporcie publicznym. Jest to opona przeznaczona na koła osi kierowanej i idealnie spisuje się w ciężkich warunkach zimowych. Ma dobrą przyczepność i jest cicha, dzięki czemu zapewnia zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy.

Przeczytaj również
Popularne