Bilety autostradowe e-TOLL, które od grudnia wymagane są na państwowych odcinkach autostrad A2 lub A4, mogą stanowić podstawę rozliczenia kosztów firmy. Dla przedsiębiorców ten nowy, nie do końca przejrzysty system często oznacza wzrost zarówno wydatków bieżących, jak i nakładu pracy. Z pomocą biznesom przychodzi fintech Spark, który obecnie jako jedyny na rynku oferuje rozwiązania ułatwiające rozliczenia e-TOLL w firmie bez dodatkowych kosztów.
Z dniem 1 grudnia 2021 r. z państwowych, płatnych odcinków autostrad A2 i A4 zniknęły bramki, a każdy kierowca samochodu (o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5t) lub motocykla zobowiązany jest posiadać ważny bilet autostradowy - w przeciwnym razie grozi mu mandat w wysokości 500 zł. Bilet można kupić w formie drukowanej, np. na stacji paliw, bądź online i w aplikacjach mobilnych, m.in. w aplikacji Spark.
System stał się problematyczny dla podróżujących służbowo lub posiadających floty osobowe nie tylko z powodu większej czasochłonności obsługi bieżącej, ale również ze względów finansowych, ponieważ dostępne na rynku udogodnienia dla firm oraz flot są w większości płatne abonamentowo oraz wymagają zawarcia stosownej umowy. Wyjątkiem jest aplikacja Spark.
Fintech Spark oferuje udogodnienia zarówno dla małych, jak i większych firm w zależności od skali zakupu e-biletów. Mniejsze podmioty mogą skorzystać z jedynej na rynku w pełni bezpłatnej funkcji miesięcznego raportowania. Wystarczy opłacać bilety e-TOLL w aplikacji Spark oraz włączyć usługę wysyłania automatycznych zestawień, aby po zakończeniu każdego miesiąca otrzymywać mailowo zbiorczy raport zakupionych e-biletów. Usługa jest dostępna bezpośrednio w aplikacji i nie wymaga żadnych formalności, czy zasilania konta depozytem. Z kolei większe floty pojazdów lekkich mają możliwość nawiązania współpracy w zakresie wdrożenia odroczonych płatności okresowych - wówczas, podczas kupowania biletów, zamiast przeprowadzać pojedyncze płatności firma może opłacać je zbiorczo po zakończeniu uzgodnionego okresu.
Po rozmowach z przedsiębiorcami na temat niedociągnięć systemu e-TOLL kierunek dalszego rozwoju usługi e-biletów w Sparku stał się dla nas oczywisty. Jako jedyni na rynku oferujemy w pełni bezpłatne rozwiązanie dla właścicieli małych flot, czyli funkcję miesięcznego raportowania, za które otrzymaliśmy już wiele pozytywnych opinii. Płatności okresowe za bilety dla większych flot bez dodatkowych kosztów to również nowość, której do tej pory żaden inny podmiot nie wprowadził do swojej oferty. - komentuje Cezary Pierzan, współtwórca aplikacji Spark.
Warto dodać, że pod względem samego procesu zakupu e-biletów Spark to aplikacja dbająca o prywatność danych i bezpieczeństwo kierowcy - w przeciwieństwie do innych rozwiązań (np. aplikacji e-TOLL czy Autopay) nie śledzi użytkownika podczas jazdy ani nie nie musi być uruchomiona, czy monitorowana. Sam bilet, zakupiony przed rozpoczęciem jazdy, daje gwarancję opłaconego przejazdu i całkowicie usuwa ryzyko otrzymania mandatu, a płatności dokonuje się zapamiętaną kartą (lub może być regulowana okresowo w przypadku dużych flot pojazdów lekkich).
Aplikacja Spark, opracowana przez Platformę Detalistów we współpracy z wiodącym dostawcą płatności elektronicznych Przelewy24, zawarła umowę i jest oficjalnym partnerem Ministerstwa Finansów w zakresie obsługi nowego systemu poboru opłat na autostradach.
Platforma Detalistów