Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Czas na zmiany

Fiat 500

Pięćsetka to prawdziwy motoryzacyjny fenomen. Wygląda równie nowocześnie i świeżo jak w momencie premiery 13 lat temu, a jej sprzedaż, do niedawna, z roku na rok tylko rosła. Czasy się jednak zmieniają i nowe wymogi unijne sprawiły, że aby nadal być na topie, musiała stać się bardziej eko.

Fiat wprowadza do oferty następcę pięćsetki – model 500-e, ale jest on oferowany wyłącznie w wersji elektrycznej i na razie nie możemy mu wróżyć szczególnej popularyzacji. Szczególnie, że cena jest spora – od 34 900 euro. Dotychczasowy model będzie oferowany równolegle, ale również z napędem hybrydowym, a konkretnie miękką hybrydą mHEV.

Urok i pragmatyzm

Fiat 500 jest kupowany głównie pod wpływem emocji i nostalgii, ale jest grupa nabywców, która przy jego wyborze kieruje się pragmatyzmem. Wąskie nadwozie sprawia, że w ciasnych miastach lub wąskich uliczkach miast południowej Europy pięćsetka sprawdzi się idealnie. Poza tym włoski maluch, jak żaden inny samochód w segmencie, świetnie trzyma wartość po latach. Tak więc koszt posiadania drogiego w zakupie Fiata 500 jest śmiesznie niski. Do tego frajdę z jazdy i szczery uśmiech z niekiedy beztroskiego podróżowania bez celu mamy tu gratis.

Z powodu niebywałego uroku tej konstrukcji Fiat nigdy nie śpieszył się z modernizacjami. Wszelkie wprowadzane zmiany były kosmetyczne, aby nie zaburzyć harmonijnej sylwetki, i obejmowały głównie nowe warianty kolorystyki nadwozia i wnętrza. Najbardziej znaczące zmiany zaszły w 2015 roku, kiedy pojawiły się zmodernizowane lampy przednie i tylne, z charakterystyczną częścią środkową w kolorze nadwozia. W tym roku doczekaliśmy się istotnych zmian pod maską.

Dwie jednostki

Fiat 500 jest dostępny z doskonale znanym czterocylindrowym silnikiem 1.2 o mocy 69 KM, ale współpracującym wyłącznie z 5-biegową skrzynią zautomatyzowaną Dualogic Selespeed (ceny od 53 tys. zł). Najciekawszą nowością pod maską fiacika jest trzycylindrowa jednostka 1.0 Hybrid (ceny od 52 tys. zł), z systemem mHEV, w którym rozrusznik zintegrowano z alternatorem (BSG). Jednostka o mocy 70 KM współpracuje wyłącznie ze skrzynią mechaniczną o sześciu przełożeniach. Energia elektryczna, zgromadzona w baterii 11 Ah zamontowanej pod fotelem pasażera, wspiera jednostkę spalinową dodatkowymi niutonometrami i 5 KM mocy przy ruszaniu. Nowa technologia pozwala na swobodną jazdę z prędkością poniżej 30 km/h z wyłączonym silnikiem. Oczywiście w miękkiej hybrydzie nie jest możliwe ruszanie, wykorzystując wyłącznie energię elektryczną.

Pięćsetka z nową jednostką nie jest mistrzem osiągów, ale w mieście są one w zupełności wystarczające. Silnik jest cichy, płynnie nabiera mocy, a wibracje jednostki są słabo wyczuwalne. Samochód potrafi być też oszczędny. Przy stałej jeździe 90 km/h zużycie paliwa wyniosło 3,6 l/100 km, przy 120 km/h – 5,1 na 100 km, a przy 140 km/h – siedem litrów. W mieście przy dynamicznej jeździe zużycie wyniosło ok. 6,5 litra. Zbliżone wyniki w jeździe miejskiej uzyskiwaliśmy z silnikiem 1.2, ale w trasie przy spokojnej jeździe motor 1.0 Hybrid okazuje się nawet litr oszczędniejszy. To zasługa nie tylko nowego silnika, ale też skrzyni mechanicznej o sześciu przełożeniach. Dotychczasowy model 1.2 miał pięć biegów. Operację w postaci wdrożenia nowej jednostki 1.0 Hybrid uważamy zatem za udaną i nie widzimy powodów, aby ten uroczy fiacik, mimo gimnazjalnego wieku, miał się udawać na motoryzacyjną emeryturę.

Fiat 500 Hybrid

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm

3571/1627/1488/2300

Masa własna/dopuszczalna w kg

905/1330

Średnica zawracania między krawężnikami w m

9,2

Pojemność bagażnika w l

185/520

Silnik

1.0 o mocy 70 KM

Maksymalny moment obr. w Nm przy obr./min.

92/3250

Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h

13,8

Prędkość maksymalna w km/h

167

Średnie zużycie paliwa w teście: 90 km/h/120 km/h/140 km/h/w mieście na 100 km

3,6/5,1/7,0/6,4

Wartość RV wg Info-Ekspert (3 l/90 tys. km)

47,6%

Cena wersji Launch Edition w zł

63 500

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Fiat 500 Hybrid

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 18–25.09.2020

Ile: 600 km

Wyjątkowy i ponadczasowy styl, praktyczność w ruchu miejskim, przyjemność z jazdy, dobre trzymanie wartości.

Jakość tworzyw w kabinie, ceny, ograniczony zestaw systemów podnoszących bezpieczeństwo czynne.

Przeczytaj również
Popularne