Po trzech latach od debiutu rodzina kompaktowych Chevroletów Cruze jest już w komplecie. Do wersji sedan i hatchback dołączył najpraktyczniejszy wariant kombi SW. Równolegle producent przeprowadził facelifting modelu oraz poszerzył ofertę o nowe, znacznie ciekawsze wersje silnikowe.
Chevrolet idzie przez polski rynek jak burza. Jeśli przed rokiem zarejestrowano w Polsce prawie 7,7 tys. aut tej marki, to w pierwszych pięciu miesiącach tego roku jest to już 5,7 tys. szt. Rosnąca sprzedaż dotyczy w dużej mierze kompaktowego Cruze’a, którego w całym 2011 roku sprzedano tyle, ile w pierwszym półroczu tego roku. Nadal zaledwie ok. 25% tych pojazdów trafia do firm. Nowy wariant kombi oraz nowe silniki mogą jednak zdecydowanie zwiększyć zainteresowanie tym modelem we flotach.
Garść zmian
Równocześnie z debiutem Cruze’a w wersji kombi Chevrolet zdecydował się na facelifting modelu. Zmianom uległy kształty dwuczęściowej atrapy chłodnicy oraz zderzaki, w których lampy przeciwmgłowe osadzono w nowych obudowach. Nadwozie nowego kombi wygląda bardzo zgrabnie, ale jest bardziej stonowane, zwłaszcza z tyłu, niż w pozostałych wariantach. Co ciekawe relingi dachowe są wyposażeniem standardowym, pełniąc rolę nie tylko praktyczną (mogą unieść bagażnik o masie do 100 kg), ale i estetyczną, stanowiąc ważny element stylistyczny nadwozia.
Bez kompleksów
Już Cruze hatchback był chwalony za praktyczność wnętrza, a model kombi jest w tym względzie jeszcze lepszy. Wnętrze nie uległo zmianom stylistycznym. Nadal jesteśmy otoczeni mocno przeciętnej jakości twardymi tworzywami, jednak dobrze zmontowanymi, i możemy się cieszyć z wygodnych siedzeń. Nowością w modelu jest system multimedialny MyLink. W jego ramach na 7-calowym dotykowym wyświetlaczu LG na środkowej konsoli możemy np. wyświetlać zawartość naszego smartfona, korzystając z technologii bluetooth lub USB. Na wyświetlaczu możemy oglądać filmy i zdjęcia oraz korzystać z nawigacji. Wraz z systemem MyLink Chevrolet oferuje kamerę cofania wyświetlającą linie kierunkowe. Kolejną nowością jest bezkluczykowy system otwierania i blokowania drzwi oraz uruchamiania silnika.
Cruze SW to przystępne cenowo i praktyczne kombi, które również dzięki wyraźnie lepszym jednostkom silnikowym ma szansę na dobrą sprzedaż w firmach.
We wnętrzu znajdziemy wystarczającą liczbę schowków na drobiazgi. Cieszą m.in. spore schowki w drzwiach, które mogą pomieścić z przodu i z tyłu odpowiednio 1,5-litrową i 0,5-litrową butelkę. Komplet pasażerów Chevroleta ma jeszcze do dyspozycji bagażnik o pojemności 500 l. Można go powiększyć do 1478 l, co jest przeciętnym wynikiem w segmencie. Dla porównania Hyundai i30 CW ma ładownię o pojemności 528/1642 litrów. W Chevrolecie przedział ładunkowy jest za to bardzo praktyczny. Po złożeniu oparć podłoga jest niemal płaska, a pod płytą bagażnika i na bokach ładowni znajdziemy wygodne wnęki na drobniejsze ładunki. Opcjonalnie możemy samochód doposażyć w siatki do przytrzymywania bagażu oraz regulowane przegrody bagażnika. Nowinką jest przegroda na drobiazgi zamontowana między oparciem tylnej kanapy a roletą. Niestety, bardzo trudno ją wymontować.
Lepsze silniki
Ważną zmianą w modelu Cruze, która może się przyczynić do większego zainteresowania tym modelem, są nowe wersje silnikowe. Pod maską debiutują dobrze znane z Opli jednostka benzynowa 1.4 Turbo o mocy 140 KM oraz diesel 1.7 CDTI o mocy 130 KM. Obie jednostki zasługują na słowa pochwały. Pierwsza z nich pracuje cicho, kulturalnie i jest bardzo elastyczna, zapewniając dobre osiągi. W czasie jazdy miejskiej spalanie oscylowało w granicach 8 l na setkę, a w trasie spadało do ok. 7 l/100 km. Co ciekawe, silnik 1.4 Turbo jest dostępny w wariancie hatchback i kombi, ale nie ma go w ofercie sedanów. Nowa jednostka dieslowska była równie wyczekiwana. Osiąga ona maksymalny moment obrotowy 300 Nm w zakresie 2000–2500 obr./min i charakteryzuje się dobrą dynamiką i niskim spalaniem nieprzekraczającym w warunkach miejskich 6 l/100 km. Nadal w ofercie pozostają jednostki benzynowe 1.6/124 KM i 1.8/141 KM oraz bardzo mocny diesel 2.0 VCDi/163 KM.
Najtańszy na rynku
Cruze SW jest najtańszym kompaktowym kombi na polskim rynku po leciwej i wyraźnie słabszej Škodzie Octavii Tour (1.4 MPI/80 KM). Podstawowy model z silnikiem benzynowym 1,6 litra, kosztuje 51 990 zł. Cenniki konkurencyjnego Hyundaia i30W (1.4 MPI/100 KM) startują od 54 400 zł, a Kii cee’d (1.4MPI/100 KM) od 52 990 zł.
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Chevrolet Cruze SW
Gdzie: Kolonia
Kiedy: 3.07.2012
Ile: 200 km
Świetny stosunek walorów użytkowych do ceny, wygodne siedzenia, dobre prowadzenie
Nieco gorsze tworzywa wnętrza niż przeciętna w segmencie.