Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Trzeba sobie pomagać

Trzeba sobie pomagać

Nie pierwszy raz ludzie w dobie kryzysu potrafią doskonale się zorganizować i wzajemnie wspierać. Wiele niezwykle ciekawych działań wsparcia w walce z pandemią wirusa COVID-19 płynie także ze świata biznesu.

Z autorskiej ankiety magazynu „Fleet”, poświęconej kondycji polskich firm w dobie pandemii koronawirusa, wynika, że aż dwie trzecie przedsiębiorców deklaruje zaciskanie pasa i wprowadzanie długookresowo oszczędności. Jedna trzecia firm, głównie dostawców pojazdów i usług motoryzacyjnych, wskazuje na spadek przychodów przekraczający 50%. Niepewne czasy, które są zmartwieniem ponad 70% ankietowanych firm, nie oznaczają automatycznie, że przedsiębiorcy stali się nieczuli na pomoc innym. Przeciwnie. Przedstawiamy wybrane ciekawe przykłady pozytywnych działań, jakie firmy motoryzacyjne i dostawcy usług okołomotoryzacyjnych poczynili w ostatnim czasie, aby wesprzeć służbę zdrowia oraz ułatwić życie swoim klientom.

Samochody dla szpitali (i nie tylko)

Wspólnym mianownikiem wszystkich firm wspierających głównie służbę zdrowia w walce z pandemią jest fakt, że korzystają one z zasobów, w których oferowaniu się specjalizują, lub do których mają łatwiejszy dostęp. Co więcej, chęć pomocy innym w przypadku obecnej pandemii nie ma posmaku promocyjnego i celowych działań wpisujących się w politykę CSR. Najczęściej jest ona bardzo autentyczna i ludzka.


Jako jedni z pierwszych wsparcia szpitalom udzielili importerzy i dealerzy samochodów oraz firmy wynajmu pojazdów. Jedną z większych flot pojazdów dostarczyły służbie zdrowia PKO Leasing i Masterlease. Na potrzeby Głównego Inspektoratu Sanitarnego przekazały 100 samochodów, a kolejne 20 dotarło do szpitali. Poza samochodami GK PKO Bank Polski wraz z innymi spółkami Grupy przeznaczyły ponad 14 mln zł na wsparcie m.in. szpitali, zakładów opieki zdrowotnej i służb sanitarnych, zakup testów, które laboratorium Warsaw Genomics wykonuje na zlecenie Ministerstwa Zdrowia, oraz maseczek przekazanych do Agencji Rezerw Materiałowych.

Dla szpitali 50 samochodów przekazał też LeasePlan. Pojazdy tej firmy mają pełną obsługę serwisową oraz ubezpieczenie i zostały użyczone szpitalom na trzy miesiące z możliwością przedłużenia tego okresu w zależności od rozwoju sytuacji. Pierwszą transzę 13 pojazdów dla placówek medycznych przekazał też Arval Service Lease Polska. Pojazdy Volkswagen Golf Variant trafiły do szpitali i zakładów opieki zdrowotnej wskazanych przez Ministerstwo Zdrowia. Hyundai Motor Poland przekazał dziesięć samochodów Centralnemu Szpitalowi Medycznemu MSWiA w Warszawie, przy ul. Wołoskiej, na potrzeby załogi szpitala w czasie walki z pandemią koronawirusa. Kolejne siedem samochodów Mitsubishi ASX z kartami paliwowymi trafiło do szpitali wskazanych przez Ministerstwo Zdrowia, m.in. w Warszawie, Ostrołęce, Radomiu, Siedlcach i Ciechanowie, oraz do PZH. Szerokiego wsparcia dla placówek służby zdrowia udzieliła Grupa Lotos. Oprócz partii samochodów Grupa przekazała 400 specjalnych kart paliwowych na łączną kwotę 2 mln zł do 19 zakaźnych szpitali jednoimiennych w Polsce. Wcześniej gdański koncern, za pośrednictwem Fundacji Lotos, przekazał też 5 mln zł dla czterech wybranych placówek medycznych w woj. pomorskim i zachodniopomorskim.

 

Tomasz Tonder
dyrektor PR & Corporate Affairs Grupy Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Branża motoryzacyjna znalazła się w bardzo trudnej sytuacji. Mimo to staramy się pomóc, wykorzystując narzędzia, jakie mamy. Koncentrujemy się na wsparciu tych, którzy pomagają innym. Jako Volkswagen Group Polska na czas walki z pandemią przekazaliśmy kilka samochodów, kilkanaście kolejnych zostanie przekazanych w ciągu tygodnia, do organizacji i ruchów społecznych pomagających i wspierających chorych oraz osoby starsze. Działania oczywiście nie ograniczają się do lokalnych aktywności. W ramach olbrzymiej akcji realizowanej we wspólnej inicjatywie z Airbusem i serwisem zajmującym się techniką druku 3D marki należące do koncernu rozpoczęły produkcję osłon ochronnych na twarz, tzw. przyłbic – produkcja ta odbywa się metodą druku 3D. Praca jest wykonywana przy zachowaniu wszelkich środków bezpieczeństwa, w trosce o zdrowie pracowników. Druk odbywa się nie tylko w wielkich centrach druku 3D w Wolfsburgu i Ingolstadt, ale także w innych zakładach marek Audi, Bentley, Bugatti, MAN Truck&Bus, Porsche, Volkswagen Samochody Osobowe, Volkswagen Samochody Dostawcze, Volkswagen Komponenty i Volkswagen Motorsport. Drukarki 3D są na co dzień wykorzystywane do wytwarzania elementów w samochodach studyjnych. Nie tylko przyłbice są drukowane. ŠKODA w Czechach drukuje specjalistyczne maski wielokrotnego użytku (później wyposażane w filtr FFP) dla personelu medycznego. Dużo bardziej zaawansowane urządzenia – respiratory – w swoich zakładach Martorell koło Barcelony wytwarza SEAT. Do produkcji wykorzystane są m.in. elementy samochodów, np. silniki wycieraczek. W sumie urządzenie składa się z ponad 80 elementów elektronicznych i mechanicznych.
Volkswagen Poznań dwa tygodnie temu przekazał do Wielospecjalistycznego Szpitala Miejskiego w Poznaniu 7000 rękawiczek i 1000 kombinezonów lakierniczych, z których korzysta podczas produkcji. Kombinezony te spełniają także normy medyczne.

 

Pojazdy trafiają nie tylko do szpitali. Sporego wsparcia udzieliła Mazda Motor Poland oraz stacje dealerskie Mazdy w Polsce, które przekazały flotę 30 pojazdów do wsparcia Fundacji Alivia, działającej na rzecz chorych na raka, którzy właśnie w okresie pandemii są szczególnie narażeni na dodatkowe komplikacje. Renault użyczyło dziewięć samochodów, w tym użytkowych, które są wykorzystywane w ramach działań pomocowych realizowanych przez PCK w różnych miastach Polski. Kolejne pojazdy, tym razem Renault Kangoo, Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi przekazali instruktorzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Samochody osobowe i dostawcze Mercedes-Benz trafiły m.in. do pomocy w „Akcji Szycia Masek” Legionowskiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz firm specjalizujących się w przewozie sprzętu medycznego. Takich przykładów jest znacznie więcej.

Pomoc na różnych polach

Jednymi z bardziej spektakularnych działań producentów na rzecz wsparcia służby zdrowia w walce z pandemią jest produkcja respiratorów. Ich wytwarzanie rozpoczęła hiszpańska fabryka Seata w Martorell, a do ich produkcji wykorzystano m.in. silniki samochodowych wycieraczek. W niedalekiej Barcelonie podobną produkcję respiratorów, w fabryce zespołów napędowych, uruchomił Nissan. Zakłady mogą produkować do 180 urządzeń dziennie, w zależności od zamówień. Fabryka Toyoty w Wałbrzychu z kolei wytwarza przyłbice ochronne dla personelu medycznego. A skoro mowa o sprzęcie ochronnym to Volkswagen przekazał 7000 rękawiczek i 1000 kombinezonów lakierniczych, z których korzysta podczas produkcji, do Wielospecjalistycznego Szpitala Miejskiego w Poznaniu.
Do pomocy w czasie pandemii włączyło się IVECO Poland, kupując 790 polipropylenowych kombinezonów ochronnych dla personelu medycznego, które trafiły na oddziały szpitalne.

Robert Antczak
dyrektor generalny Arval Service Lease Polska

W dobie epidemii odpowiedzialnością i solidarnością musi wykazywać się całe społeczeństwo, również takie firmy jak nasza. Zapewniamy placówkom medycznym to, na czym znamy się najlepiej – mobilność. Niebawem planujemy przekazanie kolejnych samochodów. One także trafią do szpitali i zakładów opieki zdrowotnej, które najbardziej odczuwają brak aut niezbędnych do transportu osób oraz najpotrzebniejszych artykułów medycznych.


 

Rogier Klop
dyrektor zarządzający LeasePlan Polska

Każdy z nas może w tym trudnym czasie odegrać swoją rolę. Naszym sposobem w LeasePlan na okazanie wsparcia jest zaoferowanie samochodów dla szpitali. Chcemy też objąć naszą pomocą inne placówki i firmy, które aktywnie walczą ze skutkami pandemii, np. dowożąc lekarstwa i jedzenie dla osób chorych i starszych.


Lekarze i pracownicy szpitali mogą także liczyć na wsparcie ze strony firm przewozowych. Free Now, platforma do zamawiania przejazdów, udostępniła w aplikacji usługę „Dla zdrowia” dedykowaną pracownikom szpitali i laboratoriów w największych miastach w Polsce, dzięki której mogą oni darmowo przemieszczać do pracy. Celem jest zrealizowanie nawet 20 000 darmowych przejazdów do końca maja. Akcja dotyczy Warszawy, Krakowa, Trójmiasta i Wrocławia.

Usprawnienia techniczne też są ważne

Równolegle z akcjami pomocy upowszechniają się nowe technologie. Jedną z większych ciekawostek wprowadziło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, które dezynfekuje autobusy i tramwaje lampami ultrafioletowymi. To pierwszy taki projekt w Polsce. Nie tylko zmniejsza to ryzyko narażenia na zakażenie pracowników, ale i usprawnia sam proces dezynfekcji. Z kolei mieszkańcy Białegostoku mogą już korzystać z rozwiązania SmartCity, dzięki któremu karty płatnicze wszystkich banków stają się biletami komunikacji miejskiej. Technologię akceptacji kart wdrożył Bank Pekao we współpracy z firmami Pixel i APDU. Usługa ta służy ograniczeniu bezpośredniego kontaktu fizycznego i ogranicza rozprzestrzenianie się koronawirusa.

Działania na rzecz klientów

Poza pomocą dla służby zdrowia wdrażane są liczne projekty wsparcia dla klientów indywidualnych i przedsiębiorców, którzy ucierpieli w dobie koronakryzysu. Ciekawym pomysłem było wydłużenie gwarancji na samochody marek Hyundai i Kia, które wygasały między 1 marca oraz 30 kwietnia 2020 i 1 lutego a 30 kwietnia br. w Kii. Właściciele łącznie 1,7 mln pojazdów tych marek mogą liczyć na przedłużoną ochronę tych samochodów do czerwca br.

Szczególnie wiele działań poczyniły firmy finansujące floty samochodowe. Na przykład wszyscy dealerzy, którzy nie posiadają obecnie żadnych zaległości w płatnościach wobec Santander Consumer Multirent, mogą złożyć wnioski o czasowe odroczenie spłat rat kapitałowych w faktoringu lub pożyczkach stockowych. Maksymalny okres odroczenia spłat to 90 dni. Dealerzy nie ponoszą z tego tytułu żadnych dodatkowych opłat. Do tego umowy leasingowe można już podpisać w czasie wideorozmowy przez ogólnodostępne komunikatory. W podobny sposób możemy prowadzić rozmowę z przedstawicielami np. ING Lease.

 

Tomasz Wykrota
Marketing Manager IVECO Poland

Pracownicy szpitali w całej Polsce znajdują się dzisiaj w wyjątkowej sytuacji, walcząc o zdrowie pacjentów zarażonych COVID-19. Codziennie słyszymy i czytamy, że brakuje wielu środków, dlatego w IVECO Poland podjęliśmy decyzję, by również z naszej strony wesprzeć działania pracowników służby zdrowia środkami ochrony osobistej. Uważamy, że każdy nawet najmniejszy gest dobrej woli przyczyni się do tego, że razem przezwyciężymy te trudne chwile, a personelowi placówek służby zdrowia pozwoli kontynuować trudną misję walki z wirusem. Lekarze, pielęgniarki i ratownicy medyczni są na pierwszej linii frontu w walce o opanowanie pandemii. Mam nadzieję, że wsparcie IVECO Poland uczyni tę walkę choć trochę bezpieczniejszą.

Krzysztof Krawczyk
Dyrektor Logistyki Masterlease.

Wymiana opon door-to-door to tylko jedna z usług naszego pakietu concierge, który wprowadziliśmy na czas epidemii koronawirusa. W ten sam sposób będziemy chcieli dokonywać np. przeglądów okresowych, badań technicznych i innych zadań związanych z obsługą samochodów. Pakiet usług z opcją door-to-door to przyszłościowy trend na rynku CFM, który z pewnością będziemy chcieli rozwijać.

 

Także usługi door-to-door są teraz łatwiej dostępne niż kiedykolwiek. Na przykład Grupa Masterlease rozbudowała te usługi o pakiet concierge, w ramach którego klienci mogą m.in. wymienić opony w swoim aucie bez wychodzenia z domu. Pracownik odbiera samochód spod domu kierowcy i transportuje go do serwisu wulkanizacyjnego, w którym przechowywane są opony. Po wykonanej pracy pojazd jest odstawiany z powrotem pod dom kierowcy i dezynfekowany. Podobnie działa to w firmie Compensa, której przedstawiciele wprost spod domu klienta czy miejsca zdarzenia zabierają samochód do naprawy do jednego ze 130 warsztatów. Po zakończeniu prac zdezynfekowany pojazd jest zwracany we wskazane miejsce.

Przeczytaj również
Popularne