Nie pierwszy raz ludzie w dobie kryzysu potrafią doskonale się zorganizować i wzajemnie wspierać. Wiele niezwykle ciekawych działań wsparcia w walce z pandemią wirusa COVID-19 płynie także ze świata biznesu.
Z autorskiej ankiety magazynu „Fleet”, poświęconej kondycji polskich firm w dobie pandemii koronawirusa, wynika, że aż dwie trzecie przedsiębiorców deklaruje zaciskanie pasa i wprowadzanie długookresowo oszczędności. Jedna trzecia firm, głównie dostawców pojazdów i usług motoryzacyjnych, wskazuje na spadek przychodów przekraczający 50%. Niepewne czasy, które są zmartwieniem ponad 70% ankietowanych firm, nie oznaczają automatycznie, że przedsiębiorcy stali się nieczuli na pomoc innym. Przeciwnie. Przedstawiamy wybrane ciekawe przykłady pozytywnych działań, jakie firmy motoryzacyjne i dostawcy usług okołomotoryzacyjnych poczynili w ostatnim czasie, aby wesprzeć służbę zdrowia oraz ułatwić życie swoim klientom.
Wspólnym mianownikiem wszystkich firm wspierających głównie służbę zdrowia w walce z pandemią jest fakt, że korzystają one z zasobów, w których oferowaniu się specjalizują, lub do których mają łatwiejszy dostęp. Co więcej, chęć pomocy innym w przypadku obecnej pandemii nie ma posmaku promocyjnego i celowych działań wpisujących się w politykę CSR. Najczęściej jest ona bardzo autentyczna i ludzka.
Dla szpitali 50 samochodów przekazał też LeasePlan. Pojazdy tej firmy mają pełną obsługę serwisową oraz ubezpieczenie i zostały użyczone szpitalom na trzy miesiące z możliwością przedłużenia tego okresu w zależności od rozwoju sytuacji. Pierwszą transzę 13 pojazdów dla placówek medycznych przekazał też Arval Service Lease Polska. Pojazdy Volkswagen Golf Variant trafiły do szpitali i zakładów opieki zdrowotnej wskazanych przez Ministerstwo Zdrowia. Hyundai Motor Poland przekazał dziesięć samochodów Centralnemu Szpitalowi Medycznemu MSWiA w Warszawie, przy ul. Wołoskiej, na potrzeby załogi szpitala w czasie walki z pandemią koronawirusa. Kolejne siedem samochodów Mitsubishi ASX z kartami paliwowymi trafiło do szpitali wskazanych przez Ministerstwo Zdrowia, m.in. w Warszawie, Ostrołęce, Radomiu, Siedlcach i Ciechanowie, oraz do PZH. Szerokiego wsparcia dla placówek służby zdrowia udzieliła Grupa Lotos. Oprócz partii samochodów Grupa przekazała 400 specjalnych kart paliwowych na łączną kwotę 2 mln zł do 19 zakaźnych szpitali jednoimiennych w Polsce. Wcześniej gdański koncern, za pośrednictwem Fundacji Lotos, przekazał też 5 mln zł dla czterech wybranych placówek medycznych w woj. pomorskim i zachodniopomorskim.
Pojazdy trafiają nie tylko do szpitali. Sporego wsparcia udzieliła Mazda Motor Poland oraz stacje dealerskie Mazdy w Polsce, które przekazały flotę 30 pojazdów do wsparcia Fundacji Alivia, działającej na rzecz chorych na raka, którzy właśnie w okresie pandemii są szczególnie narażeni na dodatkowe komplikacje. Renault użyczyło dziewięć samochodów, w tym użytkowych, które są wykorzystywane w ramach działań pomocowych realizowanych przez PCK w różnych miastach Polski. Kolejne pojazdy, tym razem Renault Kangoo, Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi przekazali instruktorzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Samochody osobowe i dostawcze Mercedes-Benz trafiły m.in. do pomocy w „Akcji Szycia Masek” Legionowskiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz firm specjalizujących się w przewozie sprzętu medycznego. Takich przykładów jest znacznie więcej.
Jednymi z bardziej spektakularnych działań producentów na rzecz wsparcia służby zdrowia w walce z pandemią jest produkcja respiratorów. Ich wytwarzanie rozpoczęła hiszpańska fabryka Seata w Martorell, a do ich produkcji wykorzystano m.in. silniki samochodowych wycieraczek. W niedalekiej Barcelonie podobną produkcję respiratorów, w fabryce zespołów napędowych, uruchomił Nissan. Zakłady mogą produkować do 180 urządzeń dziennie, w zależności od zamówień. Fabryka Toyoty w Wałbrzychu z kolei wytwarza przyłbice ochronne dla personelu medycznego. A skoro mowa o sprzęcie ochronnym to Volkswagen przekazał 7000 rękawiczek i 1000 kombinezonów lakierniczych, z których korzysta podczas produkcji, do Wielospecjalistycznego Szpitala Miejskiego w Poznaniu.
Do pomocy w czasie pandemii włączyło się IVECO Poland, kupując 790 polipropylenowych kombinezonów ochronnych dla personelu medycznego, które trafiły na oddziały szpitalne.
Lekarze i pracownicy szpitali mogą także liczyć na wsparcie ze strony firm przewozowych. Free Now, platforma do zamawiania przejazdów, udostępniła w aplikacji usługę „Dla zdrowia” dedykowaną pracownikom szpitali i laboratoriów w największych miastach w Polsce, dzięki której mogą oni darmowo przemieszczać do pracy. Celem jest zrealizowanie nawet 20 000 darmowych przejazdów do końca maja. Akcja dotyczy Warszawy, Krakowa, Trójmiasta i Wrocławia.
Równolegle z akcjami pomocy upowszechniają się nowe technologie. Jedną z większych ciekawostek wprowadziło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, które dezynfekuje autobusy i tramwaje lampami ultrafioletowymi. To pierwszy taki projekt w Polsce. Nie tylko zmniejsza to ryzyko narażenia na zakażenie pracowników, ale i usprawnia sam proces dezynfekcji. Z kolei mieszkańcy Białegostoku mogą już korzystać z rozwiązania SmartCity, dzięki któremu karty płatnicze wszystkich banków stają się biletami komunikacji miejskiej. Technologię akceptacji kart wdrożył Bank Pekao we współpracy z firmami Pixel i APDU. Usługa ta służy ograniczeniu bezpośredniego kontaktu fizycznego i ogranicza rozprzestrzenianie się koronawirusa.
Poza pomocą dla służby zdrowia wdrażane są liczne projekty wsparcia dla klientów indywidualnych i przedsiębiorców, którzy ucierpieli w dobie koronakryzysu. Ciekawym pomysłem było wydłużenie gwarancji na samochody marek Hyundai i Kia, które wygasały między 1 marca oraz 30 kwietnia 2020 i 1 lutego a 30 kwietnia br. w Kii. Właściciele łącznie 1,7 mln pojazdów tych marek mogą liczyć na przedłużoną ochronę tych samochodów do czerwca br.
Szczególnie wiele działań poczyniły firmy finansujące floty samochodowe. Na przykład wszyscy dealerzy, którzy nie posiadają obecnie żadnych zaległości w płatnościach wobec Santander Consumer Multirent, mogą złożyć wnioski o czasowe odroczenie spłat rat kapitałowych w faktoringu lub pożyczkach stockowych. Maksymalny okres odroczenia spłat to 90 dni. Dealerzy nie ponoszą z tego tytułu żadnych dodatkowych opłat. Do tego umowy leasingowe można już podpisać w czasie wideorozmowy przez ogólnodostępne komunikatory. W podobny sposób możemy prowadzić rozmowę z przedstawicielami np. ING Lease.
Także usługi door-to-door są teraz łatwiej dostępne niż kiedykolwiek. Na przykład Grupa Masterlease rozbudowała te usługi o pakiet concierge, w ramach którego klienci mogą m.in. wymienić opony w swoim aucie bez wychodzenia z domu. Pracownik odbiera samochód spod domu kierowcy i transportuje go do serwisu wulkanizacyjnego, w którym przechowywane są opony. Po wykonanej pracy pojazd jest odstawiany z powrotem pod dom kierowcy i dezynfekowany. Podobnie działa to w firmie Compensa, której przedstawiciele wprost spod domu klienta czy miejsca zdarzenia zabierają samochód do naprawy do jednego ze 130 warsztatów. Po zakończeniu prac zdezynfekowany pojazd jest zwracany we wskazane miejsce.