Pomimo nowej generacji baterii i systemów zarządzania bateriami, nagrzewanie wnętrz pojazdów elektrycznych w okresach niskich temperatur ogranicza zasięg samochodu elektrycznego na jednym ładowaniu baterii trakcyjnej o ok. 35 proc. Webasto znalazło sposób, jak to zmienić.
Zasięg samochodów spalinowych zależy oczywiście od warunków klimatycznych, wystarczy przywołać użytkowanie klimatyzacji, która powoduje większe zużycie paliwa. Jednak z reguły jest no minimalne, wynosi około 0,6 l/100 km a dodatkowo zasięgi aut spalinowych są tak znaczne, że nie powoduje to istotnego z punktu widzenia kierowców dyskomfortu. W przypadku elektrycznych samochodów dostawczych jest zgoła inaczej.
Lekkie pojazdy użytkowe (LCV) z napędem elektrycznym na baterie zyskują coraz większą popularność w branży logistycznej i transportowej, ponieważ oferują zeroemisyjne rozwiązanie dla dostaw na ostatniej mili i usług wahadłowych w strefach ekologicznych lub centrach miast. Jednak jednym z największych wyzwań, przed którymi stają operatorzy elektrycznych pojazdów dostawczych i busów, jest ograniczony zasięg i komfort jazdy w niskich temperaturach. Zimą, kiedy zasięg spadnie o 35% jest to już wyraźny problem. Do tego dochodzi transport towarów wrażliwych na temperaturę, który wymaga stałej temperatury przewozu, do czego potrzebna jest energia do ogrzania przedziału ładunkowego. Webasto znalazło rozwiązanie.
To zasilane paliwem ogrzewanie powietrzne Air Top 2000 STC, które wraz ze zbiornikiem paliwa – znacznie zmniejsza obciążenie istniejącego w pojeździe ogrzewania elektrycznego, a ponadto zapewnia odpowiednią temperaturę dla kierowcy i pasażera. Niezależny od baterii system ogrzewania powietrza zwiększa komfort i wydłuża zasięg pojazdu elektrycznego.
Podczas mroźnych miesięcy zimowych elektryczne lekkie samochody dostawcze mają trudności z osiągnięciem deklarowanego zasięgu ze względu na zwiększone zużycie energii przez system ogrzewania. Prowadzi to do problemów dla operatorów usług kurierskich, którzy mogą być zmuszeni do skrócenia i zmiany trasy codziennej jazdy, a także może mieć wpływ na transport wrażliwych i łatwo psujących się towarów ze względu na nieogrzewaną przestrzeń ładunkową.
Montaż systemu Range Plus ma na celu zapewnienie mocnego i wydajnego ogrzewania za pomocą powietrznego agregatu grzewczego Air Top 2000 STC, który nie powoduje obciążenia baterii trakcyjnej. Rozwiązanie Range Plus pozwala elektrycznym pojazdom dostawczym, samochodom warsztatowym i busom przemieszczać się dalej na jednym ładowaniu. Oznacza to, że operatorzy flot i kierowcy e-LCV nie muszą tak często ładować baterii, a tym samym oszczędzają czas na trasach.
Zestaw Range Plus może zwiększyć zasięg elektrycznego LCV nawet o 80* km w zimie Udaje się to osiągnąć poprzez zmniejszenie obciążenia baterii i zapewnienie alternatywnego źródła ciepła. Dodatkowo, w przypadku korzystania z e-paliw (np. HVO), działanie ogrzewania dodatkowego jest wyjątkowo przyjazne dla środowiska, co nie zwiększa emisji spalin, a jednocześnie pozwala na zwiększenie zasięgu elektrycznego i uniknięcie zmiany trasy w związku z przerwami na ładowanie.
* Na bazie testów rozwiązania w pojeździe Mercedes Benz EQV 300 (2020)