Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Lotos 2021

Nie mieć oporów przed całorocznymi

Obecnie coraz częściej w przypadku producentów ogumienia pojawiają się dwa określenia: niskie opory toczenia i opony wielosezonowe. Sprawdźmy, co wiodący producenci opon przygotowali na sezon 2021.

Z oponami całorocznymi jest trochę tak, jak z samochodami elektrycznymi. Dużo się o tym mówi, wiele się słyszy, ale wciąż sprzedają się głównie opony sezonowe. Sprawdzimy, jakie produkty na sezon 2021 przygotowali wiodący producenci opon.

Michelin e.Primacy

Skoro e, to wiadomo, że będzie mowa o oponie czarnej, chociaż zielonej. W marcu br. Michelin wprowadza na rynek oponę e.Primacy o najniższych oporach toczenia w swojej kategorii .Opona ma klasę A efektywności energetycznej i klasę B przyczepności na mokrej nawierzchni. To jeden z najlepszych wyników na rynku, zważywszy, że opony klasy A oporów toczenia i klasy A lub B przyczepności na mokrej nawierzchni stanowią mniej niż 1% opon dostępnych w sprzedaży. Wyjątkowo niskie opory toczenia przekładają się na zmniejszenie zużycia paliwa w autach spalinowych i poprawiają zasięg samochodów elektrycznych. Wszystko super, a co to oznacza w praktyce?

Patryk Jasik
Regional Field Engineering Manager, Bridgestone Europe NV/SA, Oddział w Polsce

Czy opony całoroczne mają szansę wyprzeć opony sezonowe (oczywiście w naszej szerokości geograficznej)?
Trend wzrostowy w segmencie opon wielosezonowych w ostatnich 2–3 latach jest naturalnym efektem zmian klimatycznych w naszym regionie. Największą popularność opon AllSeason widać w dużych aglomeracjach, dla użytkowników, którzy pokonują stosunkowo niewielkie odległości. Pozostali kierowcy, dla których nie liczy się żaden kompromis, nadal używają i będą używać opon sezonowych, które zapewniają maksymalne osiągi latem i przyczepność zimą. Ostatnia zima 2020/2021 pokazała, że miejsce na rynku dla opon sezonowych cały czas jest i w kontekście zmieniających się warunków nadal będzie.

Czy samochody elektryczne będą wymagały innego rodzaju ogumienia?
Producenci samochodów elektrycznych stawiają wysokie wymagania oponom w zakresie energooszczędności, co ma bezpośredni wpływ na większy zasięg auta i żywotność baterii.
Kluczowym parametrem jest niski współczynnik oporu toczenia (RRC), ale przy zachowaniu pozostałych parametrów, m.in. hamowania na mokrej nawierzchni oraz całkowitego przebiegu opony.
Żeby to spełnić, na etapie projektu i produkcji takich opon należy sięgnąć po nowoczesne materiały i technologie (np. materiały konstrukcyjne/mieszanka gumowa/wzór bieżnika opony). Istotnym elementem jest też sam rozmiar opony i jej podwyższona nośność, która musi być dostosowana do obciążenia osi auta EV. Podsumowując, opony do typowych aut elektrycznych mają inne wymagania w zakresie oporów toczenia, nośności, odporności na zużycia, przy zachowaniu pozostałych parametrów bezpieczeństwa.

 

Niski opór toczenia zmniejsza zużycie paliwa o ok. 0,21 l/100 km, co przynosi oszczędność ok. 80 euro w okresie eksploatacji opony. To także odpowiednia opona do samochodów napędzanych – nawet częściowo – prądem. Jej wyniki dotyczące oporów toczenia poprawiają efektywność energetyczną pojazdu elektrycznego o zasięgu 400 km o około 7%, czyli dodatkowe 30 km w porównaniu do innych opon ze swojej kategorii. Opona będzie dostępna w sprzedaży od marca 2021 r. w 56 rozmiarach od 15 do 20 cali, dzięki czemu będzie ją można montować w najpopularniejszych modelach samochodów z silnikiem spalinowym, hybrydowym i elektrycznym – do samochodów miejskich, sedanów i kompaktowych SUV-ów.
Michelin e.Primacy zapewnia doskonałe osiągi dotyczące bezpieczeństwa od pierwszego do ostatniego kilometra. Nawet po przejechaniu dystansu 30 000 km opona z powodzeniem przechodzi europejski znormalizowany test hamowania na mokrej nawierzchni przyjęty w regulaminie nr 117 EKG ONZ i stosowany w procesie homologacji opon.

Co wyróżnia e.Primacy?

  • Boki CoolRunning
    Boki opony z innowacyjnej mieszanki gumy pochłaniają mniej energii podczas jazdy, obniżając w ten sposób zużycie paliwa i zwiększając zasięg pojazdów z napędem elektrycznym.
  • Cieńsze opasanie
    Opona otrzymała cieńsze opasanie, które za sprawą specjalnej konstrukcji jest równie wytrzymałe jak opasanie w oponach standardowych. Do produkcji nowego opasania zużywa się także mniej surowców. Kolejną korzyścią z zastosowania nowej konstrukcji jest obniżenie oporu toczenia opony.
  • Mieszanka Energy Passive
    Technologia opiera się na zastosowaniu w mieszance gumowej elastomerów o większej sprężystości. Te z kolei, w połączeniu ze specjalnym wypełnieniem, ograniczają straty energii i opór toczenia opony.
  • Energy AirShield
    Energy AirShield to hermetyczna warstwa opasania, która zmniejsza straty energii, a wraz z nimi opór toczenia.
  • Rowki w kształcie litery U
    Odpowiednie wyprofilowanie rowków zapewnia skuteczne odprowadzanie wody spod opony niezależnie od stopnia zużycia bieżnika.
  • Technologia Evertread
    Technologia Evertread optymalizuje obszar kontaktu opony z podłożem i zapewnia równomierny rozkład sił podczas hamowania, przyspieszania i pokonywania zakrętów.

 

Konrad Grabowski
Key Account Manager Fleet Solutions Continental Opony Polska Sp. z o.o.

Czy opony całoroczne mają szansę wyprzeć opony sezonowe, oczywiście w naszej szerokości geograficznej?
Widzimy, że chociaż sprzedaż opon całorocznych wzrasta, to jednak rynek opon zimowych nie jest zagrożony. Raczej istnieje tendencja do używania opon całorocznych zamiast opon letnich w tych rejonach kraju, gdzie i w lecie występują nagłe ochłodzenia i generalnie sezon na opony letnie był bardzo krótki. Są to na przykład rejony górskie, gdzie w maju zdarzają się śnieżyce, a w sierpniu potrafią się już zdarzyć przymrozki. Opony wielosezonowe polecamy wszystkim tym, którzy zgadzają się na kompromis wynikający z ich użycia. Kompromis wynikający z zastosowania mieszanki gumowej, która zapewnia dobre zachowanie opon w warunkach łagodnej zimy lub też w warunkach letnich. Są to głównie klienci, którzy jeżdżą mało w trakcie roku, posiadają kilka samochodów w gospodarstwie domowym, czy też preferują inne środki transportu i samochód jest dla nich tylko jedną z opcji. Technicznie, opony wielosezonowe będą się rozwijać w kierunku opon wszechstronnych w warunkach łagodnej zimy, w użytkowaniu miejskim czy w wykorzystaniu flotowym jak miejskie wypożyczalnie samochodów. Głównie w kierunku bardzo dobrych parametrów na mokrych nawierzchniach, ale także przebiegu i odporności na uszkodzenia mechaniczne.

Czy samochody elektryczne będą wymagały innego rodzaju ogumienia?
Główne kierunki rozwoju opon dla pojazdów elektrycznych to przede wszystkim sprostanie wyzwaniom związanym z większą masą pojazdów elektrycznych, ograniczonym zasięgiem, przeniesieniem mocy, jaką generuje silnik elektryczny na koła i przełożenie jej na przyczepność. I ostatnia, ale nie mniej ważna, kwestia: głośność pojazdów elektrycznych, a w zasadzie jej ograniczenie.

Większa masa pojazdów wymaga opon o zwiększonej nośności, Continental wprowadził na rynek opony wzmocnione specjalnie pod pojazdy elektryczne. Ich specyficzne oznaczenie HL wskazuje na podniesiony indeks nośności w stosunku do stosowanego do tej pory XL. Wzrost nośności wynosi około 10%. Ograniczony zasięg pojazdów elektrycznych przekłada się na prace nad oponami o zmniejszonych oporach toczenia. W portfolio produktów Continental już teraz znajdują się opony EcoContact6, które charakteryzuje podwójne A na etykiecie UE. Klasa A dla hamowania na mokrej nawierzchni, jak i klasa A dla oporów toczenia. Opony te zdobywają coraz więcej homologacji producentów pojazdów elektrycznych. Przeniesienie mocy pojazdów elektrycznych jest także wyzwaniem, z jakim muszą poradzić sobie opony. Nagłe przyspieszenie, które jest cechą charakterystyczną dla pojazdów elektrycznych, wymaga mieszanki bieżnika, która z jednej strony zapewni odpowiedni poziom przyczepności, z drugiej strony, zapewni bardzo dobre parametry przebiegu i zachowania na mokrej nawierzchni. Stosowana w naszych produktach segmentu Eco mieszanka GreenChilli 2.0 zapewnia takie właśnie parametry.


Bridgestone Potenza Sport

Było ekologicznie, teraz będzie szybko. Bridgestone ma ogromne doświadczenie w produkcji opon sportowych, dzięki wieloletniemu zaangażowaniu w wyścigi Formuły 1 i ścisłej współpracy z najlepszymi producentami supersamochodów.
W testach przeprowadzonych przez TÜV SÜD, opona Potenza Sport osiągnęła najlepsze wyniki na tle konkurencji z segmentu premium w zakresie hamowania na suchej nawierzchni (najkrótsza droga hamowania na suchym podłożu), stabilności pojazdu podczas jazdy na wprost oraz precyzji prowadzenia na zakrętach (zarówno na wprost, jak i w zakrętach). Nowy model Bridgestone oferuje również doskonałe osiągi na mokrej nawierzchni, co potwierdza klasa A na etykiecie UE we wszystkich rozmiarach oraz odpowiednie testy wykonane przez instytut TÜV SÜD.

Ponadto nowa opona zapewnia lepsze wyniki niż poprzedni model bieżnika – Potenza S001, zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni oraz w zakresie trwałości.
Przed rozpoczęciem prac nad Potenza Sport, wykonano kompleksowe badanie rynku: Bridgestone przeprowadził wywiady z ponad 3800 użytkownikami opon w Europie. Ich wkład dał firmie Bridgestone podstawę do zaprojektowania opony.

W nowym modelu Bridgestone zastosował innowacyjne technologie we wzorze bieżnika, w tym lamele 3D oraz mieszankę, która poprawia właściwości na mokrych i suchych nawierzchniach. Bridgestone wykorzystuje również nowe hybrydowe wzmocnienie konstrukcji opony, aby zmaksymalizować stabilność opony przy dużych prędkościach. W oponach zastosowano również sportową budowę karkasu, aby zwiększyć stabilność i reakcję układu kierowniczego, jednocześnie optymalizując opór toczenia.
Zaprojektowana i wyprodukowana w Europie Potenza Sport dostępna jest od stycznia 2021 roku, w 96 rozmiarach, od 17 do 22”.

Pirelli

Przeskakujemy na opony wielosezonowe. Nowa CINTURATO™ ALL SEASON SF 2 to najlepszy wybór dla kierowców poszukujących nowoczesnych rozwiązań. To opona całoroczna opona z oznaczeniem 3PMSF (płatka śniegu), dzięki któremu może być legalnie użytkowana w wielu krajach i regionach, w których ogumienie zimowe jest obligatoryjne. CINTURATO™ ALL SEASON SF 2 zaspokaja oczekiwania związane zarówno z jazdą miejską, jak i dalekimi trasami, natomiast jej cechami szczególnymi są wysoki poziom bezpieczeństwa w różnych warunkach i wysoka trwałość. Z CINTURATO™ ALL SEASON SF 2 możesz cieszyć się luksusową, komfortową i bezpieczną jazdą przez cały rok. W wybranych rozmiarach opona ta jest dostępna także w wariantach z technologiami zapobiegającymi skutkom przebicia (Seal Inside™ lub Run Flat™).

 

Nokian

Znowu jedziemy na jednym komplecie opon przez cały sezon. Optymalne rozwiązanie dla kierowców, którzy chcą wreszcie pożegnać się z regularną zmianą opon – nowe NokianSeasonproof. W odróżnieniu do innych producentów opon całorocznych, te modele to opony zimowe przystosowane do jazdy także latem. W każdej temperaturze i przy każdym stylu jazdy docenisz zdolności adaptacyjne Nokian Seasonproof. Nowoczesny, kierunkowy wzór bieżnika oraz wielofunkcyjne rowki zoptymalizowane pod kątem wszechstronności, osiągów i bezpieczeństwa o każdej porze roku, na suchej i ośnieżonej jezdni. Szerokie kanały odprowadzają wodę na zewnątrz, aby zmniejszyć ryzyko aquaplaningu, a nowa mieszanka gumowa z dużą zawartością krzemionki poprawia przyczepność na mokrej jezdni. Nowa całoroczna mieszanka gumowa opon NokianSeasonproof powstała z myślą o intensywnej eksploatacji i szerokim zakresie temperatur – od nagłego ataku zimy po upalne lato. Skład mieszanki gumowej ma za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo i zminimalizować opory toczenia w zmiennych warunkach. Niskie opory toczenia sprawiają, że NokianSeasonproof oszczędzają paliwo i są przyjazne dla środowiska.

Nexen

To koreańska marka opon. Po zmianie nazwy w 2000 r. z Woosung Tire na NEXEN TIRE w celu poprawy wizerunku firmy, NEXEN TIRE osiąga niezwykłe rezultaty i odnotowuje wzrost sprzedaży, dzięki którym spółka plasuje się w czołówce światowego przemysłu oponiarskiego. Obecnie prowadzimy trzy zakłady produkcyjne w Korei i Chinach oraz stworzyliśmy globalną sieć badawczo-rozwojową w USA, Chinach i Niemczech.
Jedną z nowości jest letnia opona Nfera Sport. Najlepsze parametry osiąga na suchej oraz mokrej nawierzchni. Dzięki szerokim zewnętrznym klockom i rowkom opona zapewnia stabilność przy większych prędkościach. Podłużne rowki w centralnej części opony zapewniają lepsze odprowadzanie wody, a sztywny blok centralny wzmacnia stabilność opony.

Falken

Japonia oponami stoi. Falken należy do Sumitomo RubberIndustries. Ten producent opon nie jest jeszcze tak znany na europejskim rynku, ale oferuje produkty bardzo dobrej jakości. Tym razem przyjrzyjmy się oponie dedykowanej do modeli, które ostatnimi laty zyskują popularność. Falken FK510 SUV występuje w 53 rozmiarach, od 17 do 22 cali. Dzięki specyficznemu wzorowi bieżnika i lamelom w kształcie zębów piły Falken utrzymuje stałe ciśnienie na całej szerokości bieżnika. To doskonała opona dla kogoś, kto da szanse marce mniej znanej, ale wciąż szuka produktu o podwyższonych parametrach.

GOODYEAR

Kolejny wiodący producent ogumienia, który prezentuje oponę do tak popularnego nadwozia SUV. Goodyear EfficientGrip 2 SUV to następczyni EfficientGrip SUV. Oferuje nadzwyczajny przebieg oraz dobre zachowanie zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Szereg innowacji pozwala EfficientGrip 2 SUV na zwiększenie przebiegu przy jednoczesnym zapewnieniu wysokich osiągów:
Wydłużenie przebiegu o 25% w porównaniu z EfficientGrip SUV dzięki technologii Mileage Plus, która zapewnia wysoką elastyczność i sprężystość bieżnika, co przekłada się na mniejszą liczbę pęknięć spowodowanych nierównymi warunkami drogowymi w szerokim zakresie temperatur.

 

Mateusz Stachowicz
keyaccount manager Fleet Business Goodyear Polska

Czy opony całoroczne mają szansę na to, aby w niedalekiej przyszłości wyprzeć opony sezonowe? Klimat się zmienia, zimy stają się coraz łagodniejsze, a to bez wątpienia wpływa na rosnącą popularność opon całorocznych, co też znajduje odzwierciedlenie w naszej ofercie produktów. Klienci mają do wyboru opony całoroczne marek Premium, jak Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 i Dunlop Sport AllSeason, a także modele z nieco niższych segmentów, jak Fulda MultiControl oraz Dębica Navigator 3. Nie spodziewamy się jednak rewolucji na rynku oponiarskim. Z naszego punktu widzenia podstawą jest odpowiedni dobór opon, przy którym odradzamy kierowanie się wyłącznie ceną. Istotne są parametry produktu, komfort jazdy oraz sposób, w jaki kierowca eksploatuje pojazd. Warto przeanalizować na przykład pokonywane trasy, czy jazda odbywa się tylko w mieście, czy też na dłuższych dystansach. Taka indywidualna ocena pozwoli na właściwe dopasowanie ogumienia do potrzeb użytkownika. Opony całoroczne są kompromisowym rozwiązaniem. Specjalny skład mieszanki oraz konstrukcja bieżnika i bocznych części ogumienia sprawiają, że zimą opony całoroczne zapewniają lepszą przyczepność niż opony letnie, natomiast latem nie zużywają się tak szybko jak opony zimowe. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku aut, które wykonują duże przebiegi i jeżdżą po zróżnicowanych trasach, najlepsze osiągi zimą zapewnią opony zimowe, latem zaś opony letnie. Czy wprowadzenie samochodów elektrycznych wymusi na Was sprzedaż innego rodzaju ogumienia? Coraz bardziej restrykcyjne przepisy w zakresie redukcji emisji, chęć zmniejszenia zależności od paliw kopalnych oraz szybki postęp w dziedzinie technologii akumulatorowych tworzą idealne środowisko dla rozwoju pojazdów elektrycznych. To zarazem duże wyzwanie dla firm oponiarskich. My to wyzwanie chętnie podejmujemy. Goodyear opracował technologie i techniki, które pozwalają sprostać wymaganiom aut elektrycznych i przynoszą wymierne korzyści klientom z branży motoryzacyjnej. Warto tutaj wspomnieć o naszych ostatnich nowościach, zarówno EfficientGrip Performance 2 SUV, jak i EfficientGrip Cargo 2 są odpowiednio dopasowane do potrzeb pojazdów elektrycznych. Oprócz tego opracowaliśmy też model EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive, który powstał we współpracy z producentami pojazdów z napędem elektrycznym:
  • Cieńsze kanały w rzeźbie bieżnika tworzą większą powierzchnię styku z nawierzchnią niż tradycyjne rowki radialne. Dzięki temu opona lepiej radzi sobie z dużym momentem obrotowym, utrzymując jednocześnie wysokie osiągi na mokrej nawierzchni.
  • Zoptymalizowano kształt komory opony pod kątem przenoszenia dodatkowej masy pojazdu spowodowanej ciężarem baterii, zachowując jednocześnie optymalną, zapewniającą wysokie osiągi powierzchnię styku z nawierzchnią.
  • Materiałowe właściwości mieszanki bieżnika dostosowano do bardzo niskiego oporu toczenia, który wydłuża zasięg pojazdów, a równocześnie radzi sobie z wysokim momentem obrotowym i uzyskuje doskonałą przyczepność na różnych rodzajach nawierzchni.
Goodyear z wyprzedzeniem myśli o produktach, usługach i doświadczeniach, które zaspokoją potrzeby motoryzacyjne konsumentów i producentów samochodów. Jesteśmy gotowi na wyzwania, które przyniesie nam przyszłość, co udowodniliśmy, prezentując podczas targów motoryzacyjnych w Genewie kilka prototypów opon pasujących do aut elektrycznych i autonomicznych, które w przyszłości mogą zaistnieć na rynku. Przykładowo:
  • Goodyear BH03 (koncepcyjne ogumienie zaprezentowane w 2015 roku) jest w stanie przetwarzać naprężenia powstałe w wyniku odkształceń oraz ciepło w energię elektryczną, która może zasilać kumulatory hybrydowego układu napędowego pojazdu, a także inne urządzenia pokładowe. Opona wytwarza energię elektryczną poprzez działanie dwóch rodzajów materiałów
  • materiał termoelektryczny absorbuje ciepło (generowane przez światło, kiedy opona jest w stanie spoczynku, oraz powstałe podczas ruchu obrotowego w trakcie jazdy) i zamienia je w energię elektryczną
  • materiał piezoelektryczny przetwarza naprężenia będące wynikiem odkształceń struktury w energię elektryczną.
Wewnętrzna struktura opony przypomina trójwymiarową siatkę. Taka konstrukcja może podtrzymać ciężar samochodu w przypadku przebicia opony. To alternatywa dla stosowanej dotychczas technologii RunOnFlat. Ponadto „BH03” ma duży obwodowy rowek zmniejszający ryzyko aquaplaningu oraz specjalny wzór bieżnika pochłaniający hałas.


Krótsza droga hamowania na mokrych nawierzchniach dzięki zwiększonej liczbie dłuższych krawędzi chwytających w połączeniu z mniejszą sztywnością mieszanki, co poprawia odprowadzanie wody.
Krótsza droga hamowania na suchych nawierzchniach dzięki większej powierzchni styku i większym żebrom w centralnej części bieżnika.

Opona będzie dostępna w 52 nowych rozmiarach, na obręcze o średnicy od 16 do 22 cali, które będą sukcesywnie wprowadzane na rynek do lutego 2022 roku. Warto dodać, że mimo iż opona ledwie kilka tygodni temu zadebiutowała na rynku, to już wygrała w pierwszym prestiżowym teście magazynu Auto Bildallrad.

Do koncernu Goodyear należy także marka Dębica. Dębica Navigator 3 to nowa opona całoroczna polskiej marki, która oferuje sprawdzone osiągi na mokrej nawierzchni, pewną kontrolę na śniegu, a przy tym jest trwała i efektywna paliwowo. Sprawdzone osiągi na mokrej nawierzchni to zasługa znacznie wyraźniejszej rzeźby bieżnika w kształcie litery V, która zwiększa odporność na aquaplaning i zdolność opony do wcześniejszego odprowadzania wody z bieżnika, co poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni i polepsza hamowanie. Nowa opona oferuje też pewną kontrolę na śniegu, a to za sprawą dodanego falistego kształtu lameli, które w połączeniu z prostymi i podłużnymi lamelami powodują, że krawędzie są pochylone w wielu kierunkach. Poprawia to zdolność opony do wgryzania się w śnieg i wpływa na lepszą przyczepność. Warto zaznaczyć, że Dębica Navigator 3 przeszła surowe unijne testy zimowe, dzięki czemu uzyskała homologację zimową, potwierdzoną znaczkiem 3PMSF na ścianie bocznej opony. Co ważne, Navigator 3 jest trwała i oszczędna paliwowo, za co odpowiada mieszanka polimerowa. Odporność mieszanki na ścieranie pozwala na dłuższe przebiegi, a jej zdolność do generowania mniejszej ilości ciepła i zużywania mniejszej ilości energii zwiększa efektywność paliwową opony.

Przeczytaj również
Popularne