Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Lancer 2011 z nowymi silnikami

mitsubishi_logo1-thW polskich salonach Mitsubishi Motors zadebiutował właśnie Mitsubishi Lancer – model roku 2011 z dwoma nowymi jednostkami napędowymi - silnikiem Diesla ze zmiennymi fazami rozrządu o pojemności 1.8 l. i mocy 150 KM oraz benzynową jednostką o pojemności 1.6 litra i mocy 117 KM. Warto podkreślić, że Polska była w ubiegłym roku drugim rynkiem w Europie pod względem sprzedaży tego modelu. Lancer 2011 będzie dostępny w dwóch wersjach nadwozia: czterodrzwiowej (Sedan) i pięciodrzwiowej (Sportback) z trzema jednostkami napędowymi - dwoma benzynowymi: 1.6 l. 117 KM, 1.8 l. 140 KM oraz niskoprężnym silnikiem Diesla 1.8 l. i mocy 150 KM i trzema skrzyniami biegów: 5-biegową manualną (silniki 1.6 MIVEC i 1.8 MIVEC) i bezstopniową automatyczną przekładnią CVT (1.8 MIVEC) oraz 6-biegową manualną (1.8 DID MIVEC). Mitsubishi Lancer 2011 otrzyma szerokie boczne listwy progowe, poprawiające własności aerodynamiczne i optycznie obniżające nadwozie auta, nowe aluminiowe obręcze kół, nowe zegary i będzie w standardzie wyposażony między innymi w system aktywnej stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (ASTC), ABS z EBD, przednie, boczne i kurtynowe poduszki bezpieczeństwa oraz poduszkę kolanową kierowcy, klimatyzację, radio CD/MP3, elektryczne wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby, gniazdo AUX, komputer pokładowy, mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX i sygnalizator optymalnego momentu zmiany biegu. Oszczędny Diesel Lancer, podobnie, jak nowy crossover ASX, wyposażony jest w zupełnie nową, w całości aluminiową, czterocylindrową, 16-zaworową ekologiczną jednostkę Diesla o mocy 150 KM, spełniającą rygorystyczne wymogi normy Euro 5*. Oznaczony symbolem 4N13 silnik ten – wyposażony w dwa wałki rozrządu w głowicy oraz bezpośredni układ wtryskowy typu Common Rail – powstał przy współpracy Mitsubishi Motors Corporation z firmą Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI). Silnik ten współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Nowy silnik Diesla 1.8 DID jest pionierską konstrukcją – to pierwszy na świecie Diesel w pojeździe osobowym, w którym zastosowano system zmiennych faz rozrządu. Firma MHI zaoferowała m.in. swą wiedzę i doświadczenie zdobyte podczas produkcji przemysłowych i okrętowych silników wysokoprężnych oraz technologie turbin spalinowych, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień inżynieryjnych, jak przepływ w technologiach odlewniczych (aluminiowy blok cylindrów), wymiana ciepła (głowica cylindra) czy spalanie. Ze wszystkich rozwiązań najbardziej wyróżnia się opracowany przez firmę Mitsubishi system zmiennych faz rozrządu i zmiennego skoku zaworów MIVEC, który po raz pierwszy na świecie zastosowany został w samochodzie osobowym z silnikiem Diesla, a który umożliwia rekordowo niski stopień sprężania oraz wynikające z tego faktu korzyści dla użytkownika. Dzieli ona podstawowe rozwiązania technologiczne (lekki, odlany z aluminium blok cylindrów, pokrywa głowicy cylindrów wykonana z tworzywa sztucznego – o połowę lżejsza od swego aluminiowego odpowiednika itd.) z najnowszymi konstrukcjami benzynowymi firmy MMC. Motor 4N13 wykorzystuje również inne zaawansowane technologie takie, jak układ bezpośredniego wtrysku paliwa typu Common Rail z maksymalnym ciśnieniem 2000 bar (poprawa osiągów i niższa emisja CO2) czy przestawiony o 15 mm względem płaszczyzny osi cylindrów wał korbowy (niższa emisja CO2). Kluczowym zagadnieniem niezbędnym do zrozumienia procesu rozwojowego tej jednostki napędowej i jej unikalnych cech jest bardzo niski (jak na silnik Diesla) stopień sprężania na poziomie 14,9:1, co stanowi najniższą wartość wśród obecnie oferowanych na rynku pojazdów osobowych z silnikiem Diesla. Wypracowanie tak niskiego stopienia sprężania było podstawowym zadaniem postawionym przez inżynierów z MMC i MHI, bowiem pozwala on (w efekcie końcowym) osiągnąć znakomite wyniki w zakresie redukcji drgań wewnętrznych, wstrząsów i hałasu, oraz bardzo niski poziom emisji – szczególnie tlenku azotu, wieloletnią niezawodność, wysoką kulturę pracy oraz osiągi dające ogromną przyjemność z jazdy – porównywalne z silnikiem o poj. 2,0 litra, ale o niższym współczynniku emisji CO2, właściwszym dla jednostki o mniejszej pojemności 1,8 litra. Ponadto ograniczenie stopnia sprężania do wartości 14,9:1 pozwala również na lepszą kontrolę sił wewnętrznych i wysokich temperatur bloku silnika. Dzięki stworzeniu wielokrotnie nagradzanego systemu operacyjnego MiEV OS, mógł powstać silnik i-MiEV. Równie wiele jednostka 4N13 zawdzięcza wprowadzeniu technologii opatentowanej przez firmę Mitsubishi Motors: MIVEC (elektronicznie sterowany system zmiennych faz rozrządu). Dzięki zastosowaniu systemu MIVEC udało się pomyślnie rozwiązać kwestię rozruchu zimnego silnika oraz stabilności spalania przy niskim stopniu sprężania. System MIVEC: o przyśpiesza czas zamknięcia zaworów dolotowych, co przekłada się na bardziej wydajną charakterystykę stopnia sprężania, o redukuje wznios zaworu dolotowego, co skutkuje większym zawirowaniem mieszanki oraz pozwala na jednoczesną kontrolę temperatury wewnątrz cylindra pod koniec cyklu sprężania oraz temperatury przepływowej w cylindrze. Zoptymalizowano kształt komory spalania i zmodyfikowano parametry zaworów wtryskowych oraz zastosowano układ wtrysku wielostopniowego, co poprawia jakość mieszanki i charakterystykę zapłonu, a tym samym i charakterystykę spalania. Dzięki temu osiągnięto rekordowo niską kompresję o wartości 14,9:1. * Przed silnikiem 4N13, technologia zmiennych faz rozrządu stosowana była jedynie w ciężarowych, roboczych pojazdach z silnikiem Diesla. Ogólne osiągi poprawiono również poprzez zastosowanie turbosprężarki firmy MHI (TF035) o zmiennej geometrii kierownicy dopływu spalin do turbiny. Technologia zmiennej geometrii kierownicy dopływu spalin do turbiny (VG) pomaga osiągnąć optymalny stopień ustawienia przy niskich i wysokich prędkościach, co gwarantuje wysoką wydajność, szczególnie w zakresie emisji spalin i czasu reakcji (brak opóźnienia itd.). W przypadku silnika 4N13 firmy MMC zastosowano 8-łopatkowy, aluminiowy wirnik sprężarki (w odróżnieniu od tradycyjnego, 12-łopatkowego), co zwiększa zasięg działania sprężarki, a tym samym wydajność doładowania. Jednocześnie, zmienna geometria kierownicy dopływu spalin do turbiny przekłada się na natychmiastową reakcję oraz optymalne ciśnienie doładowania w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika, a co za tym idzie na bardziej dynamiczne osiągi i niższy poziom emisji. Oto osiągi nowej jednostki 4N13 w porównaniu do obecnie oferowanego modelu Lancer 2.0 DiD: Lancer Sportback 1.8 DiD "4N13" Lancer Sportback 2.0 DiD (6-biegowa manualna) (6-biegowa manualna) Pojemność skokowa 1 798 cm3 1 968 cm3 Moc 150 KM przy 4 000 obr./min. 140 KM przy 4 000 obr./min. Moment obrotowy 300 Nm przy 2 000-3 000 obr./min. 310 Nm przy 1 750 obr./min. CO2 139 g/km (ClearTec) 163 g/km Nowy silnik benzynowy Nowa jednostka 1,6-litra DOHC 16V MIVEC to kolejna konstrukcja opracowana przez Mitsubishi. Zbudowano ją na bazie silnika o pojemności 1,5-litra znanego z modelu Colt (skok tłoka zwiększony z 84,8 mm do 90,0 mm). Cechy dzielone z jednostką 1,5-litra i typowe dla tej rodziny silników: - Niska waga (około 88 kg): - Kompaktowe wymiary (szerokość: 465 mm x długość: 450 mm x wysokość: 615 mm): - Wysoka moc (117 KM) - Niskie zużycie paliwa Jednostka benzynowa montowana w Lancerze Sedan i Sportback oferowana jest z pięciostopniową przekładnią manualną. Sprzedaż Warto podkreślić, że Polska była w ubiegłym roku kalendarzowym drugim największym rynkiem zbytu tego modelu w Europie. Mitsubishi Lancer jest jednym z dwóch najpopularniejszych modeli Mitsubishi w naszym kraju, a od jesieni 2007 roku sprzedano w Polsce już prawie 8000 takich samochodów. Oto jak przedstawia się ranking sprzedaży Lancera poprzedniej i obecnej generacji: Poprzedni Lancer (2007) Nowy Lancer (2009) 1 - Izrael (6,480 sztuk) Niemcy (4,508 sztuk) 2 - Wielka Brytania (2,244 sztuk) Polska (3,634 sztuk) 3 - Niemcy (1,470 sztuk) Izrael (2,433 sztuk) 4 - Holandia (623 sztuk) Wielka Brytania (1,911 sztuk) 5 - Dania (535 sztuk) Hiszpania (1,772 sztuk) 6 - Grecja (495 sztuk) Szwecja (1,160 sztuk) 7 - Szwecja (433 sztuk) Grecja (995 sztuk) 8 - Polska (411 sztuk) Turcja (856 sztuk) 9 - Turcja (380 sztuk) Szwajcaria (791 sztuk) 10 - Irlandia (326 sztuk) Dania (749 sztuk)

Przeczytaj również
Popularne