Przyszły właściciel samochodu powinien być świadomy tego, jak technologie zastosowane w pojeździe będą gromadzić, przetwarzać i udostępniać liczne dane na jego temat. Dlatego przed zakupem konkretnego modelu warto szczegółowo przeanalizować aspekty związane z prywatnością i bezpieczeństwem.
Na co zwrócić szczególną uwagę, wyjaśniają Eksperci z ARC Europe Polska - lidera usług car assistance w Europie.
Samochód nie spełnia już tylko funkcji lokomocyjnej. Nowe pojazdy zbierają dane i dzięki interfejsom przesyłają je do chmury czy innych baz danych producentów. Gromadzone informacje dotyczą komponentów pojazdu (np. stan akumulatora, temperatura silnika, dane diagnostyczne), środowiska (np. współrzędne, ruch drogowy) oraz kierowcy (styl jazdy, prędkość, dialogi audio/wideo). Connected cars, czyli samochody wyposażone w bezprzewodową technologię telematyczną mogą również komunikować się dwukierunkowo z innymi systemami poza pojazdem. Dzięki temu połączeniu producenci samochodów mają dostęp do wielu informacji o użytkownikach, m.in. ich geolokalizacji, usługach internetowych, z których korzystają w samochodzie – mogą to być multimedia czy systemy smart, pozwalające zarządzać ustawieniami. Są w stanie także monitorować stan pojazdu oraz przesyłać do siebie dane diagnostyczne w celu zapewnienia optymalnej obsługi technicznej. Aby dowiedzieć się, w jaki sposób będą gromadzone i przetwarzane wszelkie dane, przyszły właściciel samochodu powinien najpierw przeanalizować politykę prywatności. Zwłaszcza że, jak podaje Fundacja Mozilla, pod względem ilości gromadzonych danych niektórzy producenci wygrywają nawet ze smartfonami.
Prywatność odgrywa dużą rolę również przy wyborze systemów autonomicznych. W celu zbierania i przetwarzania informacji wykorzystują one kamery, sensory czy GPS. Warto więc zapytać producenta, co dalej dzieje się z danymi, czy są one szyfrowane podczas przechowywania i przesyłania – tak, aby nieuprawnione osoby nie miały do nich dostępu. Istotne jest także zapewnienie, że dane te są chronione zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych, jak np. Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO) w Unii Europejskiej.
Kto powinien mieć kontrolę podczas zagrożenia – samochód czy kierowca? Jeśli kwestia budzi wiele kontrowersji, a jest bardzo ważna dla właściciela pojazdu, konieczna jest weryfikacja systemów autonomicznych. Przykładowo, niektóre modele samochodów hamują samoczynnie, gdy pojazd zbliża się do przeszkody, a kiedy samochód porusza się wolno, użytkownik sam musi go zatrzymać. Możliwości jest wiele, dlatego zawsze warto dopasować system do swoich indywidualnych potrzeb. Dodatkowo przed zakupem samochodu kierowca powinien udać się do ASO i dopytać przedstawiciela o to, czy do aktualizacji systemu potrzebna jest wizyta w salonie, a także czy funkcjonalności pojazdu oraz innych systemów są włączane zdalnie po kontakcie z producentem. Nie zaszkodzi również zasięgnięcie opinii innych użytkowników konkretnego modelu pojazdu.
Aplikacje zainstalowane na komputerze pokładowym pojazdu mogą pobierać dane i łączyć się z aplikacjami w telefonie, tak jak w przypadku Apple Car Play czy Android Auto. Warto zatem sprawdzić, czy zapisy w regulaminach i politykach prywatności są zgodne z preferencjami dotyczącymi przetwarzania danych. Zaleca się też unikanie oprogramowania żądającego dostępu do informacji niepotrzebnych do podstawowego działania, np. kontaktów, mikrofonu czy aparatu. Ważna jest możliwość łatwego wycofania zgody na przetwarzanie danych w każdym momencie.
- Kupując samochód, użytkownik często musi znaleźć równowagę między komfortem a prywatnością danych. Zaawansowane aplikacje czy systemy mogą znacznie zwiększyć wygodę i funkcjonalność pojazdu, umożliwiając m.in. dostęp do multimediów, nawigacji oraz zdalnego zarządzania funkcjami. Jednak warto zwrócić uwagę, że te same technologie mogą zbierać i przetwarzać wiele osobistych danych, co niesie ze sobą ryzyko naruszenia prywatności. Dlatego ważne jest świadome korzystanie z tych usług w tym kontrolowanie, jakie informacje i komu są udostępniane. – podkreśla Tomasz Izydorczyk, Inspektor Danych Osobowych ARC Europe Polska.
Przy analizie specyfikacji technicznej wybranego modelu pojazdu pod kątem ochrony prywatności, kierowca powinien uwzględnić kilka kluczowych aspektów. Przede wszystkim, regularne aktualizacje zabezpieczeń są niezbędne do ochrony przed najnowszymi zagrożeniami cybernetycznymi. Chociaż częste aktualizacje mogą wskazywać na potrzebę poprawek, to ich brak bywa bardziej niepokojący, zwłaszcza w nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie pojazdach. Dodatkowo, warto zapoznać się z niezależnymi recenzjami i audytami systemów autonomicznych, które dostarczają cennych informacji na temat rzeczywistej ochrony prywatności.
Rzeczywiste doświadczenia mogą różnić się od wyobrażeń, dlatego Eksperci ARC Europe Polska podkreślają, że przy okazji wizyty w ASO warto umówić się na jazdę testową – pozwoli to sprawdzić nie tylko komfort jazdy, ale także wszystkie zainstalowane systemy. Dobrze będzie zapytać innych kierowców lub przedstawiciela ASO o opinię na temat funkcjonowania tychże systemów. Przedstawiciel powinien wyjaśnić także, jak odbywa się aktualizacja oprogramowania – czy jest przeprowadzana zdalnie, czy wymaga wizyty w serwisie. Niektóre funkcje pojazdu mogą być aktywowane zdalnie po kontakcie z producentem - np. abonament na podgrzewane fotele, podgrzewaną kierownicę, asystenta parkowania czy informowanie o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, informacje o korkach, większa moc i przyspieszenie. Zaleca się porównanie działania systemów podczas jazdy testowej w różnych modelach, aby dokonać świadomego wyboru.
Nowe samochody to zwiększenie komfortu jazdy i bezpieczeństwa na drodze. Warto jednak, aby przyszły właściciel samochodu mógł w prosty sposób zadbać o swoje dane, zapoznając się z regulaminami i politykami prywatności, kontaktując się z producentem lub sięgając po raporty oraz analizy niezależnych organizacji. A gdy jesteśmy bardziej ciekawi, zawsze możemy skorzystać z prawa do uzyskanie kopii swoich danych i przekonać się osobiście, jak szeroki zakres informacji zbierają o nas nasze samochodu i ich producenci.