Citroen C4 Cactus wjeżdża do polskich salonów. Samochód ten przyciąga uwagę nie tylko odważnym wyglądem, oryginalnym wnętrzem, ale również mile zaskakuje właściwościami jezdnymi. O tym mogliśmy się przekonać podczas premiery prasowej w Łodzi. Citroën C4 Cactus jest trudny do sklasyfikowania w konkretnym segmencie. Biorąc pod uwagę rozstaw osi (260 cm, czyli tyle samo co w C4, z którym dzieli platformę) można go sklasyfikować jako pojazd kompaktowy. Cactus ma długość 416 cm, szerokość 173 cm i wysokość 148 cm. W porównaniu z modelem C4 nowy Citroën jest 200 kg lżejszy i w podstawowej wersji waży ledwie – 965 kg. Krótkie zwisy w tym modelu, pełne oryginalnych rozwiązań nadwozie, relingi dachowe, oraz listwy ochronne na nadwoziu i nadkolach sugerują, że mamy do czynienia z crossoverem. Tworzywo na bokach nadwozia ma specjalne kapsuły wypełnione powietrzem (Airbumps), które w założeniu mają amortyzować lekkie uderzenia. Sprytnym rozwiązaniem są dysze spryskiwaczy, które zamontowano bezpośrednio w wycieraczce (podobnie jak np. w Mercedesach czy Toyocie Yaris), dzięki czemu do równie dobrego umycia szyby samochód potrzebuje 50% mniej wody niż przy klasycznych rozwiązaniach.Wiele nowinek dostrzeżemy również we wnętrzu. Już klamka służąca zamykaniu drzwi przypomina rączkę eleganckiej damskiej torebki. Standardem jest 7-calowy ekran dotykowy na środkowej konsoli oraz cyfrowy zestaw zegarów za kołem kierownicy. Poprzez ekran dotykowy mamy możliwość sterowania m.in. klimatyzacją, multimediami, nawigacją czy ustawieniami telefonu. W wersjach ze sterowaną elektronicznie skrzynią biegów ETG zastąpiono tradycyjną dźwignię zmiany biegów uproszczonym systemem „Easy Push", który obejmuje konsolę z przyciskami „D, N, R" w dolnej części deski rozdzielczej i manetkę przy kierownicy do ręcznej zmiany przełożeń. Ciekawym rozwiązaniem jest podłokietnik między fotelami z przodu, który po podniesieniu do pionu stworzy nam jednolitą kanapę. Nie mniej intrygująco rozwiązano problem gdzie umieścić poduszkę powietrzną przed pasażerem. Spory schowek uniemożliwia sensowne umieszczenie airbagu. Citroën zdecydował się umieścić poduszkę powietrzną...w podsufitce dachu. W wersji z panoramicznym dachem zamontowano szybę o wysokim stopniu izolacji termicznej. Tym samym producent mógł zrezygnować z rolety i odchudzić pojazd o 25 kg. Kolejne 11 kg niższą masę uzyskano rezygnując z montażu mechanizmów podnoszenia okien w drugim rzędzie drzwi. W to miejsce zastosowano szyby uchylne, jak w modelu C1. Cactus dysponuje bagażnikiem o pojemności 358 litrów, który można powiększyć poprzez złożenie oparcia tylnej kanapy.Pod maską pojawiły się 3-cylindrowy motor 1.2 o mocach: 75, 82 lub 110 KM oraz diesel 1.6 HDi w dwóch wariantach mocy: 92 i 100 KM. Producent nie zapomniał o możliwości wyposażenie samochodu w systemy Park Assist, system ruszania pod górę czy funkcję statycznego doświetlenia zakrętów. Ceny modelu C4 Cactus startują od poziomu 51 900 zł. Najtańszy diesel to koszt 68 500 zł. PD