Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Shell

Nowe Audi e-tron GT: elektryzujące arcydzieło

  • Bardziej charakterystyczne: rodzina modeli obejmuje teraz trzy warianty: Audi S e-tron GT*, Audi RS e-tron GT* oraz Audi RS e-tron GT performance*
  • Wyższa moc: znaczący postęp w obszarach zasięgu, osiągów i ładowania
  • Większa zmienność: nowo opracowane zawieszenie zapewnia idealną równowagę pomiędzy komfortem jazdy a dynamiką

 

Ingolstadt/Neckarsulm, 18 czerwca 2024 r. Od chwili premiery w 2021 r. Audi e-tron GT quattro* jest topowym elektrycznym i sportowym modelem w gamie Audi. Czterodrzwiowe Gran Turismo łączy zjawiskowy design z mocnym zespołem napędowym oraz dynamicznym prowadzeniem. Nowe wersje oferują znaczący awans w obszarach zasięgu, osiągów, ładowania i prowadzenia. Równocześnie Audi przedstawia swój pierwszy w pełni elektryczny model RS performance – to RS e-tron GT performance*. Nowe modele z rodziny Audi e-tron GT są już dostępne do zamawiania.

„Z modelami e-tron GT wyznaczamy nowe standardy wydajności. Zwiększona moc ładowania i elektryczny napęd na wszystkie koła zapewniają jeszcze lepsze kompetencje podczas pokonywania długich dystansów oraz znacznie wyższe osiągi. A nowo opracowane podwozie oferuje niespotykaną dotąd rozpiętość pomiędzy wygodą, komfortem resorowania i dynamiką jazdy” – powiedział Gernot Döllner, Prezes Zarządu AUDI AG.

Nowe warianty serii e-tron GT łączą progresywny design z innowacyjnymi technologiami, a każdy z nich cechuje wyraziste wzornictwo. Na przykład nowe Audi S e-tron GT* ucieleśnia elegancki, a zarazem sportowy charakter. Jego przód jest jednorodny i ekspresyjny jednocześnie. Całkowicie zamkniętą, odwróconą osłonę Singleframe otacza czarna maska, odzwierciedlając specyficzny język projektowania modeli e-tron. Tłoczone struktury nadają grillowi precyzyjną trójwymiarowość. Lakierowany pas w kolorze nadwozia ponad osłoną Singleframe zapewnia Gran Turismo jeszcze bardziej sportowy i wizualnie głębszy wygląd. Kurtyny powietrzne w przednim pasie, które optymalizują przepływ powietrza wokół przednich kół, zyskały mocniej zaakcentowany kształt.

Z tyłu dominuje elegancko zaprojektowany aerodynamiczny dyfuzor z pionowymi żebrami. Zlokalizowana powyżej wstawka w kolorze nadwozia zapewnia dodatkową optyczną teksturę i pełni funkcję łącznika pomiędzy dyfuzorem a tylnym zderzakiem.

Także nowe Audi RS e-tron GT* wygląda teraz jeszcze bardziej sportowo. Jego przedni pas wyróżnia zdecydowanie radykalny wygląd. Odwrócona osłona Singleframe ma typową dla modeli RS trójwymiarową strukturę plastra miodu. Zderzak otaczający czarną maskę wizualnie „otwiera” przód RS e-tron w kierunku nawierzchni. W rezultacie samochód sprawia wrażenie niższego i zdaje się przylegać do asfaltu – a efekt ten podkreślają funkcjonalne łopatki w kształcie litery L. Tył Audi RS e-tron GT* czerpie z motywów spotykanych w sporcie motorowym. Opływowy dyfuzor nawiązuje do trójwymiarowych, podnoszących efektywność elementów z przodu auta, takich jak łopatki w kształcie litery L. Łopatki są standardowo utrzymane w kolorze nadwozia, co nadaje im dynamiczny wygląd. Kolejnym szczegółem nawiązującym do świata wyścigów jest pionowa, czerwona lampa umieszczona pomiędzy kanałami aerodynamicznymi.

Audi RS e-tron GT performance* to pierwszy w pełni elektryczny model RS performance, charakteryzujący się unikalnymi elementami designu. Od RS e-tron GT* różni go opcjonalny, matowy dach z dymionego włókna węglowego, łączący się z elementami karbonowego „kamuflażu” – również dostępnymi na życzenie. To pierwsze takie elementy w Audi, przeznaczone specjalnie dla RS performance. „Kamuflaż” z włókna węglowego wykorzystano w tłoczonych strukturach zderzaka, wykończeniu drzwi i lusterek bocznych oraz komponentach dyfuzora.



Aktualizację designu nadwozia rodziny e-tron GT uzupełnia wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej (CI). Cztery pierścienie mają teraz wysokiej jakości dwuwymiarową formę i są umieszczone pomiędzy osłoną chłodnicy a przednim zderzakiem. Paleta lakierów obejmuje dziewięć kolorów. Oprócz jednolitej bieli Arkona należą do nich odcienie metalizowane lub z efektem perłowym: niebieski Ascari, szary Daytona, srebrny Florett, szary Kemora, czarny Mythos i czerwony Progressive. Szary Nimbus jest dostępny jako ekskluzywne wykończenie dla modeli RS e-tron GT* i RS e-tron GT performance, natomiast tylko dla RS e-tron GT performance* zarezerwowano nowy kolor zielony Bedford. Na zamówienie dostępny jest także opcjonalny pakiet optyczny czerń, który zawiera utrzymane w ciemnej tonacji pierścienie Audi z przodu i z tyłu, wloty powietrza, obudowy lusterek bocznych oraz element dyfuzora (S e-tron GT). Ciemne pierścienie Audi, łopatki w kształcie litery L i dwie wstawki kanałów aerodynamicznych należą do standardowej specyfikacji modeli RS. Pakiet optyczny czerń obejmuje łopatki w kształcie litery L w zderzaku oraz czarne kanały aerodynamiczne dyfuzora.

Audi zmodernizowało także gamę dostępnych obręczy. Dla modeli S e-tron GT* oraz RS dostępne są nowe 20-calowe felgi wieloramienne. Ponadto paletę dla modeli RS uzupełniły dwie nowe obręcze z sześcioma podwójnymi ramionami. Kute i frezowane 21-calowe obręcze przypominają tak zwane „felgi AVUS”, które Audi zaprezentowało w 1991 r. w studium Audi Avus quattro. Wyraźne, bezkompromisowe linie zapewniają im status kultowych i wpisują się w DNA marki Audi. W przypadku RS e-tron GT performance* cała powierzchnia obręczy jest matowa i przyciemniona, co wyraźnie komunikuje sportowe ambicje tego modelu.

Wnętrze: sportowe elementy i zrównoważone materiały

Nowa identyfikacja wizualna Audi kształtuje także wnętrze, które wyróżniają przeprojektowane fotele, kierownica i osłony progów drzwi oraz nowe cyfrowe treści. Przy okazji dostosowano projekcję światła przy wsiadaniu i wysiadaniu. Po otwarciu drzwi kierowcy na nawierzchni pojawia się czerwony romb z czerwonym cieniem (w wersji S to biały romb z czerwonym cieniem). Dla rodziny e-tron GT dostępne są nowe drewniane inkrustacje z naturalnej brzozy w kolorze antracytowym, z liniowym deseniem; w przypadku RS e-tron GT performance* dostępne są również elementy ozdobne z matowego włókna węglowego, dopasowane do wyglądu nadwozia. Nowe pozycje na liście wyposażenia wnętrza obejmują wstawki z wykorzystaniem wanadu – wykończenia z antracytowym efektem, które zmienia swój wygląd w zależności od oświetlenia. Inkrustacje te są dostępne jako opcja dla modelu S e-tron GT*, a w RS-ach należą do standardowej specyfikacji.


Nowe wersje e-tron GT mają kierownicę spłaszczoną zarówno u góry, jak i u dołu. W modelach RS* kierownica jest wyposażona w dwa czerwone przyciski sterujące w formie satelity, a opcjonalnie może otrzymać oznaczenie na godzinie 12. Również fotele zostały udoskonalone. Ich nowe wzornictwo jest bardziej dynamiczne i wyróżnia się teraz zintegrowaną wkładką z podświetlanym logo. S e-tron GT* jest standardowo wyposażone w fotele sportowe plus z 14-kierunkową regulacją. W połączeniu z pakietem stylistycznym bez skóry sportowe siedzenia otrzymują kontrastujące pomarańczowe przeszycia. W modelach RS na życzenie można zamówić fotele z opcjonalną funkcją masażu. Wariant performance ma nowy, ekskluzywny pakiet stylistyczny z przeszyciami w kolorze zielonym Serpentine, nawiązującym do lakieru zielony Bedford, oraz siedzenia z opcjonalną 18-kierunkową regulacją.

We wnętrzu zastosowano zrównoważony materiał z mikrowłókien Dinamica oraz tkaninę Cascade. Dinamica, która wygląda niczym zamsz i przypomina go w dotyku, prawie w połowie składa się z poliestru pochodzącego z recyklingu, który częściowo Audi pozyskuje ze skrawków tkanin. Fotele, kierownica, osłona nad wirtualnym kokpitem, mocowania lusterek bocznych, konsola środkowa i słupki są w 37–45% wykończone mikrofibrą Dinamica. W modelach RS ma ona kolor głębokiej czerni. Tkanina Cascade przypomina naturalne włókna; składa się w 15% z krajki i w 35% z poliestru pochodzącego z recyklingu. W trosce o ochronę środowiska nie jest barwiona. Stosuje się ją do wykończenia foteli i mocowań lusterek bocznych. Wykładziny i maty podłogowe wykonano z Econylu – materiału składającego się w 100% z przetworzonych włókien nylonowych, które pochodzą z odpadów produkcyjnych, resztek tkanin i dywanów lub starych sieci rybackich.

Udoskonalony Audi virtual cockpit i inteligentny panoramiczny dach

Rodzina modeli GT korzysta z kompleksowej cyfryzacji i jest wszechstronnie skomunikowana ze światem – to zasługa licznych usług Audi Connect, funkcji na żądanie oraz sklepu z aplikacjami. Wirtualny kokpit Audi virtual cockpit dostarcza nowych informacji na temat temperatury akumulatora i w czasie rzeczywistym pokazuje maksymalną możliwą moc ładowania. RS e-tron GT* udostępnia widoki z treściami specyficznymi dla gamy RS. Na przykład klienci, którzy zakupią RS e-tron GT performance, za pośrednictwem MMI mogą wybrać miernik mocy i prędkościomierz z białymi elementami – to hołd dla Audi RS 2 Avant z 1994 r., gdzie analogowe tarcze początkowo były właśnie białe. Na życzenie dostępny jest zaawansowany technicznie panoramiczny szklany dach. W przeciwieństwie do poprzednio stosowanych materiałów jego inteligentne szkło minimalizuje bezpośrednie działanie promieni słonecznych i staje się nieprzezroczyste po naciśnięciu przycisku. To rezultat zastosowania tzw. technologii ciekłych kryształów zdyspergowanych w polimerach (PDLC), która pozwala zmieniać przezroczystość.

Elektrycznie sterowane szklane komponenty zawierają dwa elementy folii PDLC umieszczone pomiędzy ciekłymi kryształami, od których pochodzi nazwa tej technologii. Gdy do kryształów nie przykłada się napięcia, tworzą one „mleczną” warstwę, dzięki której dach jest nieprzezroczysty. Po przyłożeniu napięcia kryształy wyrównują się, a szkło staje się przezroczyste. Za pośrednictwem wyświetlacza MMI poszczególnymi segmentami dachu można sterować indywidualnie niczym „cyfrową kurtyną”. Klienci mogą wybierać spośród czterech ustawień wstępnych. Grafika na matowych powierzchniach przypomina sportowy plaster miodu, który w Audi cieszy się już legendarnym statusem.

Efektywniejszy i mocniejszy: elektryczny napęd na wszystkie koła

Przy przedniej osi Audi S e-tron GT (zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,0-19,7 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) oraz RS e-tron GT (zużycie energii w cyklu mieszanym: 20,8-21,2 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) zastosowano silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PSM). Każdy z nich osiąga moc 176 kW (239 KM). Dodatkowym wyróżnikiem modelu RS e-tron GT performance* jest zmodyfikowana elektronika mocy na przedniej osi, z ulepszonym falownikiem impulsowym, który obsługuje wyższe prądy. Wszystkie trzy warianty są jeszcze efektywniejsze, a jednocześnie mogą pochwalić się znacznym wzrostem mocy i zwiększoną dynamiką.


Nowo opracowana jednostka elektryczna przy tylnej osi to również silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM). Ma taki sam rozmiar jak motory PSM w modelach RS e-tron GT* i RS e-tron GT performance*: długość osiową 192 mm i średnicę 230 mm. Części takie jak silnik pochodzą z platformy Premium Platform Electric (PPE). Każda z jednostek elektrycznych osiąga moc 415 kW (564 KM). Obie mają rezerwy mocy odpowiednie w ekstremalnych sytuacjach na drodze. Maksymalna moc systemowa zespołu napędowego Audi S e-tron GT* (zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,0-19,7 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) wynosi 500 kW (679 KM). RS e-tron GT (zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,4-21,2 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) osiąga maksymalną moc 630 kW (856 KM), a RS e-tron GT performance (zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,7-20,8 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) generuje 680 kW (925 KM), co czyni je najpotężniejszym samochodem seryjnym, jaki kiedykolwiek zbudowało Audi.

Wszystkie trzy warianty w pełni elektrycznego Gran Turismo marki Audi oferuje imponujące osiągi. S e-tron GT (zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,0-19,7 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy, a RS e-tron GT (zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,4-21,2 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) – w 2,8 sekundy. Audi RS e-tron GT performance (zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,7-20,8 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) na sprint do 100 km/h potrzebuje zaledwie 2,5 sekundy. S e-tron GT (zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,0-19,7 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) osiąga prędkość maksymalną 245 km/h, a modele RS (zużycie energii w cyklu mieszanym: 20,8-21,2 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) rozpędzają się do 250 km/h.

Za wytracanie prędkości w Audi S e-tron GT odpowiada nowo opracowany, powiększony układ hamulcowy ze standardowymi stalowymi tarczami i czarnymi zaciskami. Opcjonalnie zaciski są dostępne w kolorze czerwonym. Obydwa modele RS wyposażono w tarcze hamulcowe pokryte węglikiem wolframu (na życzenie oferowane w wariancie S). Nabywcy mają tu do wyboru zaciski hamulcowe w kolorze czarnym, czerwonym lub pomarańczowym. Dla całej rodziny e-tron GT oferowane są ceramiczne tarcze wzmacniane włóknem węglowym, współpracujące z 10-tłoczkowymi zaciskami, które standardowo mają kolor antracytowy, a na zamówienie występują w kolorze czerwonym.

Pomimo znaczącego przyrostu mocy inżynierowie Audi zdołali zmniejszyć masę silnika elektrycznego na tylnej osi o około 10 kg. To zasługa przeprojektowania komponentów takich jak lżejszy wirnik i stojan oraz optymalizacji układu chłodzenia. Aby zapewnić płynną dystrybucję siły napędowej, wzmocniono układ przeniesienia napędu i dodatkowo zmodyfikowano elektronikę odpowiedzialną za przekazywanie momentu obrotowego na wszystkie koła, optymalizując ich pracę we wszystkich trybach Audi drive select.

Nowa funkcja boost (z ang. doładowanie), standardowa w RS e-tron GT* oraz RS e-tron GT performance*, zapewnia odczuwalny wzrost dostępnej maksymalnej mocy podczas jazdy – o 70 kW. Kierowca może włączyć ją za pomocą lewego satelity sterującego na kierownicy. „Doładowanie” trwa 10 sekund, a pozostały czas wskazuje licznik w kokpicie.

Lżejszy akumulator o większej gęstości energii, zasięg do 609 km

Audi obniżyło masę akumulatora wysokiego napięcia (HV), jednocześnie zwiększając jego gęstość energii. Pomimo wyższej zawartości energii waga akumulatora HV została zmniejszona o 9 kg, do 625 kg. Akumulator HV ma pojemność brutto wynoszącą 105 kWh (netto: 97 kWh). Optymalizacja dwuwarstwowej płyty chłodzącej skutkuje między innymi 12-procentowym wzrostem pojemności 33 modułów ogniw, z których każdy mieści 12 woreczków z elastyczną powłoką zewnętrzną. Audi zmodyfikowało także układ chłodzenia samych ogniw.

Zabieg ten, w połączeniu ze zmianami materiałów i separatorów oraz odpowiednio dostosowaną chemią ogniw, skutkuje wyższą gęstością energii. Wzrosła również moc rekuperacji (hamowania regeneracyjnego) – z 290 do 400 kW. Za pośrednictwem MMI kierowca może wybrać automatyczny tryb rekuperacji lub sterować nią ręcznie, na trzech poziomach, za pomocą manetek przy kierownicy.

Poprzez zwiększenie przepływu prądu wewnątrz poszczególnych ogniw Audi dodatkowo zwiększyło maksymalne prądy ładowania i rozładowania do 400 A. Zmieniony skład chemiczny ogniw oraz dodatkowo zoptymalizowany, inteligentny, predykcyjny system zarządzania temperaturą z ulepszonym przełączaniem pomp i zaworów oraz udoskonalonym kondycjonowaniem wstępnym umożliwiają uzyskanie większej mocy ładowania. Do poprawy wydajności ładowania przyczynia się również nowo zaprojektowany system ładowania z układem podwyższającym podwyższającym napięcie (Combined Booster Converter), którego zastosowanie pozwoliło zmniejszyć masę o 2,3 kg. Element ten odpowiada za etapy konwersji napięcia z akumulatora do końcowego obciążenia.

Wyższa moc ładowania: ładuj przez 10 minut, przejedź 280 kilometrów

Audi zwiększyło maksymalną moc ładowania o 50 kW, do 320 kW. W idealnych warunkach, na stacji ładowania wysokiej mocy (HPC), akumulator HV rodziny e-tron GT można uzupełnić od 10 do 80% w zaledwie 18 minut. W ciągu zaledwie 10 minut akumulator jest w stanie zyskać energię umożliwiającą pokonanie kolejnych 280 kilometrów. Funkcja Plug & Charge sprawia, że samochód automatycznie autoryzuje i aktywuje ładowanie na kompatybilnej stacji – wystarczy podłączyć przewód. Nowy akumulator HV charakteryzuje się także znacznie szerszym oknem szybkiego ładowania. Nawet w niskich temperaturach samochód szybciej osiąga bardzo wysoką moc ładowania. Zapewnia to wysoką wydajność ładowania w niższych temperaturach, rzędu 15°C, co dodatkowo zmniejsza zapotrzebowanie systemu zarządzania ciepłem na energię i ułatwia korzystanie z idealnego okna szybkiego ładowania. Opcjonalnie klienci mogą ładować akumulator prądem przemiennym (AC) z mocą do 22 kW.

Po raz pierwszy Audi virtual cockpit plus dostarcza kompleksowe informacje na temat aktualnego statusu akumulatora HV, w tym podaje jego temperaturę, prognozę szybkiego ładowania i stan wstępnego kondycjonowania. Nowe funkcje wyraźnie prezentują aktualnie osiągalną moc ładowania i aktualną temperaturę akumulatora HV, korzystając z wykresów oraz ikon utrzymanych w stylu charakterystycznym dla Audi. Audi virtual cockpit plus wskazuje także stan wstępnego kondycjonowania, gdy aktywna jest nawigacja do stacji ładowania HPC. Dzięki temu kierowca już na pierwszy rzut oka widzi, jakiej wydajności ładowania może się spodziewać.

System zarządzania temperaturą, składający się z czterech zoptymalizowanych obwodów chłodzenia, utrzymuje akumulator i elementy układu napędowego w idealnej temperaturze. W zależności od temperatury otoczenia w celu szybkiego ładowania akumulatora można go schłodzić lub ogrzać. Standardowa pompa ciepła ogranicza zużycie prądu, zwiększając zasięg – szczególnie zimą, dzięki energooszczędnej klimatyzacji.

Aktywne zawieszenie oraz Audi drive select z indywidualnie konfigurowanymi trybami RS

Standardowe zawieszenie to nowo opracowane zawieszenie pneumatyczne w technice 2-komorowej/2-zaworowej, które zapewnia znaczną poprawę dynamiki jazdy bez uszczerbku na komforcie. Opcjonalnie dostępne jest nowe, innowacyjne aktywne zawieszenie. System ten zapewnia niespotykaną dotąd rozpiętość pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy.

System dynamicznego prowadzenia Audi drive select pozwala kierowcy kontrolować charakter samochodu. Do wyboru są tu trzy profile: efficiency, comfort oraz dynamic. S e-tron GT* umożliwia także konfigurację trybu spersonalizowanego, a modele RS oferują dwa indywidualnie konfigurowalne, specyficzne dla RS-ów programy RS1 i RS2. Ekskluzywną funkcją w RS e-tron GT performance* jest tryb wysokich osiągów, optymalnie skonfigurowany pod kątem użytkowania na wymagających torach wyścigowych.

Podczas dynamicznego hamowania, kierowania i przyspieszania nowe aktywne zawieszenie utrzymuje nadwozie samochodu niemal poziomo. Efekt: bardzo precyzyjne reakcje na skręt i lepsza kontrola nad autem w trakcie dynamicznej jazdy. Zrównoważony rozkład obciążenia kół sprawia, że w takich sytuacjach aktywne zawieszenie zapewnia niemal idealną przyczepność.

Z kolei podczas łagodnej, płynnej jazdy aktywne zawieszenie niemal całkowicie neutralizuje drgania nadwozia, zwłaszcza przy pokonywaniu nierówności. Kiedy kierowca za pomocą Audi drive select aktywuje funkcje pochylenia w zakręcie oraz komfortowego ruszania i hamowania, zawieszenie kompensuje wahania oraz kołysanie, co zmniejsza odczuwanie przyspieszeń przez podróżujących. Aktywne zawieszenie oferuje również funkcję komfortowego wsiadania. W zależności od początkowego prześwitu w ciągu kilku sekund może on wzrosnąć od 55 do 77 mm.



Na życzenie Audi oferuje system czterech kół skrętnych, który łączy się z bardziej bezpośrednim przełożeniem układu kierowniczego przedniej osi niż w przypadku poprzednika – e-tron GT quattro*. Zmniejsza to wysiłek związany z kierowaniem przy niższych prędkościach. System działa w oparciu o napęd wrzecionowy umożliwiający skręt tylnych kół maksymalnie o 2,8° – do prędkości około 50 km/h w kierunku przeciwnym do przednich kół, co zwiększa zwinność i zwrotność. Od prędkości około 80 km/h wszystkie koła są skręcane w tym samym kierunku; taka konfiguracja poprawia stabilność jazdy. W zakresie prędkości od 50 do 80 km/h system przełącza się między przeciwnym oraz zgodnym kątem skrętu przednich i tylnych kół w zależności od sytuacji na drodze. Skrętna tylna oś zmniejsza średnicę zawracania samochodu o około 0,6 metra.

*Zbiorcze wartości zużycia i emisji wszystkich wymienionych modeli dostępnych na rynku niemieckim można znaleźć na liście znajdującej się na końcu tego tekstu.

Przeczytaj również
Popularne