Ingolstadt/Neckarsulm, 18 czerwca 2024 r. Od chwili premiery w 2021 r. Audi e-tron GT quattro* jest topowym elektrycznym i sportowym modelem w gamie Audi. Czterodrzwiowe Gran Turismo łączy zjawiskowy design z mocnym zespołem napędowym oraz dynamicznym prowadzeniem. Nowe wersje oferują znaczący awans w obszarach zasięgu, osiągów, ładowania i prowadzenia. Równocześnie Audi przedstawia swój pierwszy w pełni elektryczny model RS performance – to RS e-tron GT performance*. Nowe modele z rodziny Audi e-tron GT są już dostępne do zamawiania.
„Z modelami e-tron GT wyznaczamy nowe standardy wydajności. Zwiększona moc ładowania i elektryczny napęd na wszystkie koła zapewniają jeszcze lepsze kompetencje podczas pokonywania długich dystansów oraz znacznie wyższe osiągi. A nowo opracowane podwozie oferuje niespotykaną dotąd rozpiętość pomiędzy wygodą, komfortem resorowania i dynamiką jazdy” – powiedział Gernot Döllner, Prezes Zarządu AUDI AG.
Nowe warianty serii e-tron GT łączą progresywny design z innowacyjnymi technologiami, a każdy z nich cechuje wyraziste wzornictwo. Na przykład nowe Audi S e-tron GT* ucieleśnia elegancki, a zarazem sportowy charakter. Jego przód jest jednorodny i ekspresyjny jednocześnie. Całkowicie zamkniętą, odwróconą osłonę Singleframe otacza czarna maska, odzwierciedlając specyficzny język projektowania modeli e-tron. Tłoczone struktury nadają grillowi precyzyjną trójwymiarowość. Lakierowany pas w kolorze nadwozia ponad osłoną Singleframe zapewnia Gran Turismo jeszcze bardziej sportowy i wizualnie głębszy wygląd. Kurtyny powietrzne w przednim pasie, które optymalizują przepływ powietrza wokół przednich kół, zyskały mocniej zaakcentowany kształt.
Z tyłu dominuje elegancko zaprojektowany aerodynamiczny dyfuzor z pionowymi żebrami. Zlokalizowana powyżej wstawka w kolorze nadwozia zapewnia dodatkową optyczną teksturę i pełni funkcję łącznika pomiędzy dyfuzorem a tylnym zderzakiem.
Także nowe Audi RS e-tron GT* wygląda teraz jeszcze bardziej sportowo. Jego przedni pas wyróżnia zdecydowanie radykalny wygląd. Odwrócona osłona Singleframe ma typową dla modeli RS trójwymiarową strukturę plastra miodu. Zderzak otaczający czarną maskę wizualnie „otwiera” przód RS e-tron w kierunku nawierzchni. W rezultacie samochód sprawia wrażenie niższego i zdaje się przylegać do asfaltu – a efekt ten podkreślają funkcjonalne łopatki w kształcie litery L. Tył Audi RS e-tron GT* czerpie z motywów spotykanych w sporcie motorowym. Opływowy dyfuzor nawiązuje do trójwymiarowych, podnoszących efektywność elementów z przodu auta, takich jak łopatki w kształcie litery L. Łopatki są standardowo utrzymane w kolorze nadwozia, co nadaje im dynamiczny wygląd. Kolejnym szczegółem nawiązującym do świata wyścigów jest pionowa, czerwona lampa umieszczona pomiędzy kanałami aerodynamicznymi.
Audi RS e-tron GT performance* to pierwszy w pełni elektryczny model RS performance, charakteryzujący się unikalnymi elementami designu. Od RS e-tron GT* różni go opcjonalny, matowy dach z dymionego włókna węglowego, łączący się z elementami karbonowego „kamuflażu” – również dostępnymi na życzenie. To pierwsze takie elementy w Audi, przeznaczone specjalnie dla RS performance. „Kamuflaż” z włókna węglowego wykorzystano w tłoczonych strukturach zderzaka, wykończeniu drzwi i lusterek bocznych oraz komponentach dyfuzora.
Nowa identyfikacja wizualna Audi kształtuje także wnętrze, które wyróżniają przeprojektowane fotele, kierownica i osłony progów drzwi oraz nowe cyfrowe treści. Przy okazji dostosowano projekcję światła przy wsiadaniu i wysiadaniu. Po otwarciu drzwi kierowcy na nawierzchni pojawia się czerwony romb z czerwonym cieniem (w wersji S to biały romb z czerwonym cieniem). Dla rodziny e-tron GT dostępne są nowe drewniane inkrustacje z naturalnej brzozy w kolorze antracytowym, z liniowym deseniem; w przypadku RS e-tron GT performance* dostępne są również elementy ozdobne z matowego włókna węglowego, dopasowane do wyglądu nadwozia. Nowe pozycje na liście wyposażenia wnętrza obejmują wstawki z wykorzystaniem wanadu – wykończenia z antracytowym efektem, które zmienia swój wygląd w zależności od oświetlenia. Inkrustacje te są dostępne jako opcja dla modelu S e-tron GT*, a w RS-ach należą do standardowej specyfikacji.
Rodzina modeli GT korzysta z kompleksowej cyfryzacji i jest wszechstronnie skomunikowana ze światem – to zasługa licznych usług Audi Connect, funkcji na żądanie oraz sklepu z aplikacjami. Wirtualny kokpit Audi virtual cockpit dostarcza nowych informacji na temat temperatury akumulatora i w czasie rzeczywistym pokazuje maksymalną możliwą moc ładowania. RS e-tron GT* udostępnia widoki z treściami specyficznymi dla gamy RS. Na przykład klienci, którzy zakupią RS e-tron GT performance, za pośrednictwem MMI mogą wybrać miernik mocy i prędkościomierz z białymi elementami – to hołd dla Audi RS 2 Avant z 1994 r., gdzie analogowe tarcze początkowo były właśnie białe. Na życzenie dostępny jest zaawansowany technicznie panoramiczny szklany dach. W przeciwieństwie do poprzednio stosowanych materiałów jego inteligentne szkło minimalizuje bezpośrednie działanie promieni słonecznych i staje się nieprzezroczyste po naciśnięciu przycisku. To rezultat zastosowania tzw. technologii ciekłych kryształów zdyspergowanych w polimerach (PDLC), która pozwala zmieniać przezroczystość.
Elektrycznie sterowane szklane komponenty zawierają dwa elementy folii PDLC umieszczone pomiędzy ciekłymi kryształami, od których pochodzi nazwa tej technologii. Gdy do kryształów nie przykłada się napięcia, tworzą one „mleczną” warstwę, dzięki której dach jest nieprzezroczysty. Po przyłożeniu napięcia kryształy wyrównują się, a szkło staje się przezroczyste. Za pośrednictwem wyświetlacza MMI poszczególnymi segmentami dachu można sterować indywidualnie niczym „cyfrową kurtyną”. Klienci mogą wybierać spośród czterech ustawień wstępnych. Grafika na matowych powierzchniach przypomina sportowy plaster miodu, który w Audi cieszy się już legendarnym statusem.
Przy przedniej osi Audi S e-tron GT (zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,0-19,7 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) oraz RS e-tron GT (zużycie energii w cyklu mieszanym: 20,8-21,2 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km) zastosowano silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PSM). Każdy z nich osiąga moc 176 kW (239 KM). Dodatkowym wyróżnikiem modelu RS e-tron GT performance* jest zmodyfikowana elektronika mocy na przedniej osi, z ulepszonym falownikiem impulsowym, który obsługuje wyższe prądy. Wszystkie trzy warianty są jeszcze efektywniejsze, a jednocześnie mogą pochwalić się znacznym wzrostem mocy i zwiększoną dynamiką.
Audi obniżyło masę akumulatora wysokiego napięcia (HV), jednocześnie zwiększając jego gęstość energii. Pomimo wyższej zawartości energii waga akumulatora HV została zmniejszona o 9 kg, do 625 kg. Akumulator HV ma pojemność brutto wynoszącą 105 kWh (netto: 97 kWh). Optymalizacja dwuwarstwowej płyty chłodzącej skutkuje między innymi 12-procentowym wzrostem pojemności 33 modułów ogniw, z których każdy mieści 12 woreczków z elastyczną powłoką zewnętrzną. Audi zmodyfikowało także układ chłodzenia samych ogniw.
Zabieg ten, w połączeniu ze zmianami materiałów i separatorów oraz odpowiednio dostosowaną chemią ogniw, skutkuje wyższą gęstością energii. Wzrosła również moc rekuperacji (hamowania regeneracyjnego) – z 290 do 400 kW. Za pośrednictwem MMI kierowca może wybrać automatyczny tryb rekuperacji lub sterować nią ręcznie, na trzech poziomach, za pomocą manetek przy kierownicy.
Poprzez zwiększenie przepływu prądu wewnątrz poszczególnych ogniw Audi dodatkowo zwiększyło maksymalne prądy ładowania i rozładowania do 400 A. Zmieniony skład chemiczny ogniw oraz dodatkowo zoptymalizowany, inteligentny, predykcyjny system zarządzania temperaturą z ulepszonym przełączaniem pomp i zaworów oraz udoskonalonym kondycjonowaniem wstępnym umożliwiają uzyskanie większej mocy ładowania. Do poprawy wydajności ładowania przyczynia się również nowo zaprojektowany system ładowania z układem podwyższającym podwyższającym napięcie (Combined Booster Converter), którego zastosowanie pozwoliło zmniejszyć masę o 2,3 kg. Element ten odpowiada za etapy konwersji napięcia z akumulatora do końcowego obciążenia.
Audi zwiększyło maksymalną moc ładowania o 50 kW, do 320 kW. W idealnych warunkach, na stacji ładowania wysokiej mocy (HPC), akumulator HV rodziny e-tron GT można uzupełnić od 10 do 80% w zaledwie 18 minut. W ciągu zaledwie 10 minut akumulator jest w stanie zyskać energię umożliwiającą pokonanie kolejnych 280 kilometrów. Funkcja Plug & Charge sprawia, że samochód automatycznie autoryzuje i aktywuje ładowanie na kompatybilnej stacji – wystarczy podłączyć przewód. Nowy akumulator HV charakteryzuje się także znacznie szerszym oknem szybkiego ładowania. Nawet w niskich temperaturach samochód szybciej osiąga bardzo wysoką moc ładowania. Zapewnia to wysoką wydajność ładowania w niższych temperaturach, rzędu 15°C, co dodatkowo zmniejsza zapotrzebowanie systemu zarządzania ciepłem na energię i ułatwia korzystanie z idealnego okna szybkiego ładowania. Opcjonalnie klienci mogą ładować akumulator prądem przemiennym (AC) z mocą do 22 kW.
Po raz pierwszy Audi virtual cockpit plus dostarcza kompleksowe informacje na temat aktualnego statusu akumulatora HV, w tym podaje jego temperaturę, prognozę szybkiego ładowania i stan wstępnego kondycjonowania. Nowe funkcje wyraźnie prezentują aktualnie osiągalną moc ładowania i aktualną temperaturę akumulatora HV, korzystając z wykresów oraz ikon utrzymanych w stylu charakterystycznym dla Audi. Audi virtual cockpit plus wskazuje także stan wstępnego kondycjonowania, gdy aktywna jest nawigacja do stacji ładowania HPC. Dzięki temu kierowca już na pierwszy rzut oka widzi, jakiej wydajności ładowania może się spodziewać.
System zarządzania temperaturą, składający się z czterech zoptymalizowanych obwodów chłodzenia, utrzymuje akumulator i elementy układu napędowego w idealnej temperaturze. W zależności od temperatury otoczenia w celu szybkiego ładowania akumulatora można go schłodzić lub ogrzać. Standardowa pompa ciepła ogranicza zużycie prądu, zwiększając zasięg – szczególnie zimą, dzięki energooszczędnej klimatyzacji.
Standardowe zawieszenie to nowo opracowane zawieszenie pneumatyczne w technice 2-komorowej/2-zaworowej, które zapewnia znaczną poprawę dynamiki jazdy bez uszczerbku na komforcie. Opcjonalnie dostępne jest nowe, innowacyjne aktywne zawieszenie. System ten zapewnia niespotykaną dotąd rozpiętość pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy.
System dynamicznego prowadzenia Audi drive select pozwala kierowcy kontrolować charakter samochodu. Do wyboru są tu trzy profile: efficiency, comfort oraz dynamic. S e-tron GT* umożliwia także konfigurację trybu spersonalizowanego, a modele RS oferują dwa indywidualnie konfigurowalne, specyficzne dla RS-ów programy RS1 i RS2. Ekskluzywną funkcją w RS e-tron GT performance* jest tryb wysokich osiągów, optymalnie skonfigurowany pod kątem użytkowania na wymagających torach wyścigowych.
Podczas dynamicznego hamowania, kierowania i przyspieszania nowe aktywne zawieszenie utrzymuje nadwozie samochodu niemal poziomo. Efekt: bardzo precyzyjne reakcje na skręt i lepsza kontrola nad autem w trakcie dynamicznej jazdy. Zrównoważony rozkład obciążenia kół sprawia, że w takich sytuacjach aktywne zawieszenie zapewnia niemal idealną przyczepność.
Z kolei podczas łagodnej, płynnej jazdy aktywne zawieszenie niemal całkowicie neutralizuje drgania nadwozia, zwłaszcza przy pokonywaniu nierówności. Kiedy kierowca za pomocą Audi drive select aktywuje funkcje pochylenia w zakręcie oraz komfortowego ruszania i hamowania, zawieszenie kompensuje wahania oraz kołysanie, co zmniejsza odczuwanie przyspieszeń przez podróżujących. Aktywne zawieszenie oferuje również funkcję komfortowego wsiadania. W zależności od początkowego prześwitu w ciągu kilku sekund może on wzrosnąć od 55 do 77 mm.