Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Wyniki Grupy Renault po III kwartałach 2011 roku

RenaultDzięki dobrej sytuacji na światowym rynku samochodowym sprzedaż Grupy Renault osiągnęła w trzecim kwartale poziom 632.412 samochodów, co oznacza 6,7% wzrostu udziału w światowym rynku, który odnotował zwyżkę w wysokości 3,7%. Obroty Grupy Renault w trzecim kwartale wyniosły 9,745 mld euro, czyli o 11,9% więcej w stosunku do analogicznego okresu 2010 roku. Obroty sektora samochodowego wzrosły o 12% dzięki dużej dynamice sprzedaży. Rekordowa okazała się również sprzedaż Grupy w trzecim kwartale – 632.412 sprzedanych samochodów – to o 6,7% więcej w stosunku do trzeciego kwartału 2010 roku. Te wyniki są efektem wzrostu na rynkach pozaeuropejskich, w szczególności Brazylii i Rosji. Sprzedaż Grupy na rynkach pozaeuropejskich (wzrost o 21,9%) osiągnęła rekordowy poziom 305.064 sztuk.  Na wynikach sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych w tym kwartale zaważyły jeszcze trudności zaopatrzeniowe. Zostały one jednak rozwiązane, o czym może świadczyć wzrost sprzedaży we wrześniu, zwłaszcza we Francji.Marka Renault utrzymała pozycję lidera na rynku samochodów dostawczych w Europie dzięki udziałowi w rynku na poziomie 14,8%. Na sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych marki Dacia, która odnotowała spadek o 7,5%, niekorzystnie wpłynęły – zwłaszcza jeśli chodzi o Sandero (-47%) – trudności z zaopatrzeniem w podzespoły, a także zakończenie dopłat do złomowania oraz dopłaty do LPG we Francji. Marka zdobyła 1,4% udziału w rynku. Duster potwierdził swój sukces – jego sprzedaż w tym kwartale wyniosła ponad 28.600 samochodów (+59%).  Na rynkach pozaeuropejskich sprzedaż Grupy, napędzana rozwojem rynków, wzrosła w trzecim kwartale o 21,9% i obecnie stanowi 48% łącznych obrotów Grupy (+6 p.proc.). Najlepszy wynik Grupa odnotowała w regionie Eurazji, gdzie jej sprzedaż wzrosła o 63,5% przy wzroście na rynku wynoszącym 28,7%. Rynek rosyjski potwierdził swoją pozycję czwartego rynku Grupy (przesuwając się o 6 miejsc do przodu w stosunku do analogicznego okresu roku 2010) dzięki sukcesowi Sandero (10.744 sprzedanych samochodów, +134%) i Logana (19.900 sztuk, +37%).W regionie Ameryki Środkowej i Południowej Grupa odnotowała wzrost o 18,2% przy wzroście na rynku wynoszącym 9%. W Brazylii, która w trzecim kwartale była drugim rynkiem Grupy, firma uzyskała rekordowy udział w rynku, w szczególności dzięki doskonałej sprzedaży Sandero faza 2. W regionie Euromedu sprzedaż zwiększyła się o 10,7%, w sytuacji wzrostu na rynku o 3,5%. Dobre wyniki osiągnięto zwłaszcza w Turcji dzięki sukcesowi Clio Symbol – najlepiej sprzedającego się modelu na rynku i Fluence. Wzrost sprzedaży wyniósł 8,9% pomimo spadku na rynku o 3,1%.  Po trudnym pierwszym półroczu w regionie Azji i Afryki wzrost sprzedaży wyniósł 21,9% przy wzroście na rynku o 1,1%. W Korei podjęte działania zapewniły w trzecim kwartale względną stabilizację sprzedaży (-2,2% na rynku zwyżkującym o 6,2%). Obroty kwartalne dla poszczególnych sektorów działalnościW trzecim półroczu 2011 roku obroty Grupy wzrosły o 11,9%  do  9 ,745 mld euro, co daje wzrost o 14% bez uwzględnienia różnic kursowych. Obroty sektora samochodowego wzrosły o 12% do 9,259 mld euro na fali dobrej dynamiki wzrostu sprzedaży samochodów Grupy. Na wzrost obrotów sektora w stosunku do trzeciego kwartału 2010 roku złożyły się: wzrost wielkości sprzedaży – +7,6 p.proc. (z uwzględnieniem ujemnego wpływu zmiany mixu geograficznego o 0,9 p.proc.), zmiana relacji mixu do ceny (+3,3 p.proc.) i straty kursowe (-2,3 p.proc.). Na saldo w wysokości +3,4 p.proc. składają się inne zakresy działalności, m.in. sprzedaż gotowych samochodów, komponentów i podzespołów mechanicznych dla partnerów Grupy (+1,5 p.proc.). Obroty sektora finansowania sprzedaży (RCI Banque) wyniosły 486 mln euro, co daje wzrost o 9,7%  w stosunku do analogicznego okresu roku 2010. Liczba nowych umów finansowania (235.100 nowych umów) wzrosła o 2% w stosunku do trzeciego kwartału 2010 roku, a średnia wartość portfela wyniosła 22,9 mld euro, co oznacza wzrost o 9,1%. Ogólny opis sytuacji finansowej W trzecim kwartale Grupa kontynuowała działalność finansową – należy odnotować emisję trzech serii obligacji RCI Banque o wartości 1 mld euro (dwie operacje na rynku euro i jedna we frankach szwajcarskich) oraz sekurytyzację należności koncesjonerów niemieckich na kwotę 460 mln euro. Operacje te świadczą o wysokiej zdolności RCI Banque do pozyskiwania finansowania na rynkach kapitałowych pomimo niesprzyjającej sytuacji zewnętrznej. Na dzień 30 września 2011 roku:– Sektor samochodowy dysponuje niewykorzystanymi liniami kredytowymi w czołowych instytucjach bankowych na kwotę 3,9 mld euro; – dostępne zabezpieczenia RCI Bank (potwierdzone, niewykorzystane linie kredytowe, należności możliwe do zrealizowania w Europejskim Banku Centralnym oraz środki pieniężne) opiewają na kwotę 6,6 mld euro, zapewniając ponad dwukrotne pokrycie wartości krótkoterminowych papierów dłużnych oraz świadectw depozytowych. PerspektywyZmiany na światowym rynku samochodowym oraz wyniki działalności Grupy w trzecim kwartale są zbieżne z oczekiwaniami. Niepewność w skali makroekonomicznej, zwłaszcza w Europie, nie miała znaczącego wpływu na popyt na samochody. W tej sytuacji Grupa spodziewa się w 2011 roku łącznego wzrostu światowego rynku samochodowego (samochodów osobowych i dostawczych) o 3%, przy utrzymaniu się stabilnej sytuacji w Europie i spadku na rynku francuskim o 3%. Dzięki dużej ilości zamówień w Europie i dynamicznemu wzrostowi na rynkach pozaeuropejskich Grupa powinna osiągnąć w 2011 roku wyższą sprzedaż i obroty niż w roku 2010. Zgodnie z przyjętymi założeniami free cash flow operacyjny sektora samochodowego Grupy w 2011 roku powinien przekroczyć 500 milionów euro, a koszty prac badawczo-rozwojowych i inwestycji powinny się sytuować na poziomie poniżej 9% obrotów.

Skonsolidowane obroty Grupy Renault

 

(w mln euro)

2010

2011

Różnica

 

 

 

2011/2010

 

 

 

 

I kwartał

 

 

 

Sektor samochodowy

8 642

9 965

+15,3%

Finansowanie sprzedaży

430

466

+8,4%

Razem

9 072

10 431

+15,0%

     

 

II kwartał

 

 

 

Sektor samochodowy

10 136

10 178

+0,4%

Finansowanie sprzedaży

460

492

+7,0%

Razem

10 596

10 670

+0,7%

 

 

 

 

III kwartał

 

 

 

Sektor samochodowy

8 268

9 259

+12,0%

Finansowanie sprzedaży

443

486

+9,7%

Razem

8 711

9 745

+11,9%

 

 

 

 

9 miesięcy

 

 

 

Sektor samochodowy

27 046

29 402

+8,7%

Finansowanie sprzedaży

1 333

1 444

+8,3%

Razem

28 379

30 846

+8,7%

  Źródło: Renault

Przeczytaj również
Popularne