Ford ogłosił, że w 2013 roku sprzedaż detaliczna wzrosła o 14 procent*, co przyczyniło się do zwiększenia udziału w rynku detalicznym o pełen punkt procentowy do 8,2 procenta. Wzrost sprzedaży detalicznej - czyli sprzedaży aut klientom indywidualnym - wynikał ze strategicznej zmiany wprowadzonej w 2013 roku, ukierunkowanej na bardziej dochodowe kanały sprzedaży. – Podjęliśmy decyzję o znaczącym ograniczeniu sprzedaży aut wypożyczalniom samochodów oraz ograniczyliśmy możliwość rejestrowania samochodów przez dilerów, co miało na celu zwiększenie sprzedaży naszych nowych modeli klientom indywidualnym, powiedział Stephen Odell, prezes Ford Europe, Middle East and Africa. Posunięcie to bardzo się opłaciło. Sprzedaż detaliczna przynosi większe zyski i ma wyższe znaczenie w kwestii wizerunku marki i wartości rezydualnej. Udział Forda w rynku detalicznym w Europie zwiększał się w każdym z 11 ostatnich miesięcy, podobnie jak udział wszystkich modeli Forda - poczynając od Forda Ka, a kończąc na Fordzie Galaxy - w odpowiednich segmentach rynkowych. W porównaniu z rokiem 2012, sprzedaż Forda europejskim klientom detalicznym i flotowym wzrosła o 7 punktów procentowych do łącznie 73 procent - to o 2 punkty procentowe powyżej średniej rynkowej. Natomiast sprzedaż modeli Forda wypożyczalniom samochodów i dilerom (rejestracje) spadła w 2012 roku z 34 do 27 procent. – Nasz sukces sprzedaży detalicznej demonstruje duże znaczenie, jakie ma inwestowaniew nowe modele nawet w najtrudniejszej sytuacji ekonomicznej, dodał Odell. Czterdzieści trzy procent wszystkich samochodów Forda sprzedanych w Europie w zeszłym roku stanowiły całkowicie nowe lub gruntownie odświeżone modele. Sprzedaż samochodów użytkowych Forda również wzrosła w ubiegłym roku - o 6,3 procenta -a udział w rynku wyniósł 9,2 procenta - to największy wzrost od 2007 roku. W całym 2013 roku Ford sprzedał 1,1 miliona samochodów na 19 tradycyjnych rynkach europejskich, co pozwoliło firmie już szósty rok z rzędu uplasować się na drugim miejscu wśród czołowych producentów. Grudzień był natomiast siódmym z kolei miesiącem, w którym Ford zanotował wzrost sprzedaży. W ujęciu ogólnym, udział firmy na 19 rynkach wyniósł blisko 7,8 procenta pomimo początkowego braku w ofercie modeli Ford Mondeo, Ford S-MAX i Ford Galaxy. Pozycję bestsellerowego modelu firmy Ford ponownie zajął Ford Fiesta. W całym roku sprzedano 290 500 egzemplarzy tego modelu - to więcej, niż wyniosła sprzedaż Forda Focusi Forda Transit. Jak wynika z danych zebranych przez firmę badawczą JATO Dynamics,w pierwszych jedenastu miesiącach 2013 roku Ford Fiesta był również najlepiej sprzedającym się modelem segmentu B w Europie. W Wielkiej Brytanii, największym europejskim rynku zbytu Forda pod względem wolumenu sprzedaży, firma umocniła swoją pozycję w 2013 roku, notując trzydziesty siódmy z kolei rok na pozycji lidera sprzedaży samochodów i czterdziesty ósmy z kolei rok na pozycji lidera sprzedaży samochodów użytkowych. Drugim największym rynkiem dla Forda w Europie ponownie były Niemcy, a na kolejnych miejscach znalazły się Turcja, Rosja i Włochy. – Chcemy dalej budować nasz sukces na fundamentach, które położyliśmy w 2013 roku. Obecnie dysponujemy najsilniejszą gamą modelową w branży motoryzacyjnej, którą dodatkowo poszerzymy w 2014 roku", powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu. W 2014 roku Ford wprowadzi na rynek przynajmniej siedem nowych modeli, w tym Forda Transit, Forda Transit Courier, Forda Tourneo Courier, Forda Mondeo, Forda Mondeo Hybrid i Forda C-MAX Energi plug-in hybrid oraz Forda Focus.
Sprzedaż w grudniu i w całym roku 2013
Euro 19 1 Grudzień 2013 | Od 1 stycznia do końca grudnia 2013 | |
Branża | 1.087.600 wzrost o 139,100 / 14.7 % vs. Gru.'12 | 13.739.800 spadek o 260,200 / (1.9) % vs. '12 |
Ford | 76 900 wzrost o 12,500 / 19.4 % vs. Gru.'12 | 1.076.100 spadek o 23,100 / (2.1) % vs. '12 |
Euro 22 2 |
| |
Branża | 1.479.900 wzrost o 142,800 / 10.7 % vs. Gru.'12 | 17.510.600 spadek o 402,400 / (2.2) % vs. '12 |
Ford | 108.700 wzrost o 12,800 / 13.3 % vs. Gru.'12 | 1.300.900 spadek o 48,200 / (3.6) % vs. '12 |
W sumie Euro 51 3 |
| |
Ford | 112.000 wzrost o 12,000 / 12.2 % vs. Gru.'12 | 1.348.200 spadek o 51,800 / (3.7) % vs. '12 |
1 19 rynków europejskich: Austria, Belgia, Wielka Brytania, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Hiszpania, Szwecja i Szwajcaria. Ford raportuje sprzedaż w Estonii, Łotwie i na Litwie przez oddział Finish National Sales Company, dlatego dane dotyczące sprzedaży w krajach nadbałtyckich również zostały uwzględnione w wynikach Euro 19.
2 22 rynki europejskie: Euro 19 plus Rosja, Turcja i Rumunia.
3 51 rynków europejskich, w tym liczba rejestracji w 22 państwach europejskich i sprzedaż detaliczna w 29 państwach EDM; dane dotyczące całkowitej liczby rejestracji w 29 państwach EDM nie są dostępne. Dane dotyczące sprzedaży detalicznej w całym przemyśle motoryzacyjnym nie są dostępne. 29 państw EDM (European Direct Market): Albania, Algieria, Andora, Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Bośnia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Egipt, Gruzja, Gibraltar, Kazachstan, Kirgistan, Libia, Macedonia, Malta, Mołdawia, Czarnogóra, Maroko, Serbia, Słowacja, Słowenia, Tadżykistan, Tunezja, Turkmenistan, Ukraina i Uzbekistan.
Udział w rynku w grudniu i w całym roku 20134
Grudzień 2013 | Od 1 stycznia do końca grudnia 2013 | |
Euro 19 | 7,1% wzrost o 0.3 punktów procentowych vs. Grudzień'12 | 7,8% spadek o 0.1 punktów procentowych vs. '12 |
W sumie Euro 22 | 7,3% wzrost o 0.1 punktów procentowych vs. Grudzień'12 | 7,4% spadek o 0.1 punktów procentowych vs. '12 |
4 Dane dotyczące państw EDM, gdzie udział w rynku opieramy na wielkości sprzedaży na rynkach zewnętrznych, nie są dostępne. Udział w rynku firmy Ford obliczony z uwzględnieniem wstępnych danych dla niektórych rynków branży motoryzacyjnej. Z tego względu dane dotyczące branży i udziału w rynku mogą się nieznacznie zmienić w związku z drobnymi korektami na poszczególnych rynkach wraz z publikowaniem ostatecznych wyników przez oficjalne źródła.
Udział w rynku detalicznym w grudniu i w całym roku 2013 (Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy i Hiszpania)5
Grudzień 2013 | Od 1 stycznia do końca grudnia 2013 | |
Kluczowe rynki europejskie | 7.2% wzrost o 1.5 punktów procentowych vs Grudzień '12 | 8.2% wzrost o 1.0 vs '12 |
5 Dane wstępne. Kluczowe rynki europejskie: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy and Hiszpania. Wolumen sprzedaży Forda na tych rynkach reprezentuje 80% wolumenu 19 państw europejskich (Euro 19). Dane dotyczące branży i udziału w rynku mogą się nieznacznie zmienić w związku z drobnymi korektami na poszczególnych rynkach wraz z publikowaniem ostatecznych wyników przez oficjalne źródła.
5 największych rynków zbytu Forda według wolumenu sprzedaży w grudniu i w całym roku 2013
Rynek | Grudzień 2013 | |
Wielkość pon/pow '12 | Udział o/(u) '12 | |
1, Wielka Brytania | 24.500 5,500 | 13,2 % 0.0 punktów procentowych |
2, Turcja | 18.900 1,900 | 14,0 % (0.1) |
3, Niemcy | 15.500 2,500 | 6,3 % 0.6 |
4, Rosja | 12.400 (1,800) | 4,9 % (0.5) |
5, Francja | 8.200 900 | 3,9 % 0.1 |
Rynek | Od 1 stycznia do końca grudnia 2013 | |
Wielkość pon/pow '12 | Udział o/(u) '12 | |
1, Wielka Brytania | 381.800 34,500 | 14,7 % (0.2) punktów procentowych |
2, Niemcy | 224.100 (6,900) | 6,9 % 0.1 |
3, Turcja | 113.100 1,000 | 12,9 % (0.9) |
4, Rosja | 106.700 (24,100) | 3,8 % (0.5) |
5, Włochy | 93.500 (11,900) | 6,7 % (0.2) |
5 największych rynków zbytu Forda według udziału Forda – grudzień i cały 2013 rok
Rynek | Grudzień 2013 | |
Wielkość pon/pow '12 | Udział pon/pow '12 | |
1, Irlandia | 40,1 % 19.5 punktów procentowych | 100 - |
2, Turcja | 14,0 % (0.1) | 18.900 1,900 |
3, Wielka Brytania | 13,2 % 0.0 | 24.500 5,500 |
4, Węgry | 11,7 % 0.0 | 900 100 |
5, Dania | 8,4 % 0.1 | 1.500 400 |
Rynek | Od 1 stycznia do końca grudnia 2013 | |
Wielkość pon/pow '12 | Udział pon/pow '12 | |
1, Wielka Brytania | 14,7 % (0.2) punktów procentowych | 381.800 34,500 |
2, Turcja | 12,9 % (0.9) | 113.100 1,000 |
3, Irlandia | 11,7 % (0.2) | 10.200 (700) |
4, Węgry | 10,8 % 0.2 | 7.900 600 |
5, Dania | 8,8 % 0.7 | 18.500 2,400 |
Sprzedaż w grudniu i w całym roku 2013 według modeli (Euro 19)
Model | Grudzień 2013 | pon/pow grudzień '12 | Od 1 stycznia do końca grudnia 2013
| pon/pow grudzień '12 |
Ka | 2,700 | (300) | 50,100 | (9,000) |
Fiesta | 21,600 | 5,400 | 290,500 | (10,800) |
B-MAX | 3,700 | (500) | 67,300 | 52,100 |
Focus | 15,500 | 700 | 220,400 | (17,000) |
C-MAX | 6,500 | (200) | 98,500 | (11,700) |
Kuga | 5,800 | 2,400 | 64,900 | 2,800 |
Mondeo | 3,700 | 500 | 49,200 | (19,600) |
S-MAX | 2,500 | 1,400 | 29,900 | (8,100) |
Galaxy | 1,400 | 800 | 18,700 | (4,400) |
Tourneo Custom | 500 | 500 | 5,200 | 5,200 |
Transit Connect | 1,400 | (300) | 19,500 | (6,200) |
Transit Custom | 3,900 | 3,000 | 36,200 | 34,500 |
Transit *** | 6,100 | (900) | 100,500 | (26,900) |
Ranger | 1,000 | (100) | 15,400 | 5,000 |
Inne **** | 600 | - | 9,700 | (9,300) |
Sprzedaż łączna | 76.900 | 12,500 | 1.076.100 | (23,100) |
*** dotyczy wyłącznie modelu Ford Transit obecnej generacji z wyłączeniem nowego Forda Tourneo Custom i Forda Transit Custom
**** Dane obejmują pojazdy typu Van stworzone na bazie modeli osobowych oraz auta z importu.
Ford