Marka Volkswagen Samochody Użytkowe to zakłady produkcyjne w Hanowerze (Niemcy – spółka-matka), w Poznaniu oraz w argentyńskim Pacheco.
Volkswagen Poznań jest obecny na polskim rynku od blisko 18 lat. Firma powstała w 1993 roku jako spółka joint-venture pomiędzy Volkswagen AG i poznańskim Tarpanem. W 1996 roku firma Volkswagen Poznań została w 100% spółką-córką koncernu Volkswagen AG, a rok później skonsolidowana z marką Volkswagen Samochody Użytkowe.
Działalność produkcyjna firmy zlokalizowana jest w trzech miejscach: w Antoninku mieści się dział budowy karoserii, dział montażu oraz lakiernia, na Wildzie znajduje się odlewnia, a w podpoznańskim Swarzędzu odbywa się produkcja podzespołów spawalniczych, montaż kokpitów i tam zlokalizowany jest Zakład Zabudów Specjalnych. Swarzędz to również Centrum Logistyczne oraz Park Dostawców.
W latach 1999-2002 w ramach przygotowań do produkcji dwóch nowych modeli (Transporter T5 oraz Caddy) fabryka została rozbudowana i w pełni zmodernizowana; w 2001 roku wybudowana została lakiernia, jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie.
Z taśm produkcyjnych fabryki VW Poznań pierwszy Caddy zjechał jesienią 2003 roku. Dziś Volkswagen Poznań to nowoczesna i samodzielna fabryka samochodów użytkowych. Wyłącznie tutaj produkowane są modele Caddy oraz Caddy Maxi w wersji użytkowej i osobowej, tutaj powstają także modele Transportera T5, z których wersje z zabudową otwartą produkowane są wyłącznie w Poznaniu.
VW Poznań zatrudnia ponad 6 000 pracowników. Wysokość inwestycji, łącznie z inwestycjami zrealizowanymi do końca 2010 roku, przekroczyła miliard Euro. Dzięki tym inwestycjom oraz inwestycjom zrealizowanym w 2011 r. dzienne moce produkcyjne wzrosły z 200 samochodów w 2003 roku do 700 samochodów w sierpniu 2011 roku.
Wielkość produkcji zaplanowana na rok bieżący to prawie 178 000 samochodów.
Volkswagen Poznań to jednak nie tylko produkcja samochodów, to również odlewnia, która powstała w 1996 roku i zatrudnia obecnie 1200 osób. Tu produkowane są z aluminium głowice cylindrowe oraz obudowy przekładni kierowniczych. Prawie w każdym samochodzie wyprodukowanym przez koncern Volkswagen AG znajduje się komponent wyprodukowany w poznańskiej odlewni. Stosowane są tu trzy podstawowe technologie odlewnicze: odlewanie kokilowe z wykorzystaniem rdzeni wykonywanych metodą Hot-Box i Warm-Box, technologia Cold-Box oraz technologia nieorganiczna.
Źródło: Volkswagen Poznań