Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

To był trudny rok dla Iveco. "Naszym celem jest klient"

Iveco podsumowało rok i choć spadek sprzedaży w 2024 był wyraźny i niemal w każdym segmencie, marce udało się utrzymać trzecie miejsce wśród dostawców samochodów dostawczych i ciężarowych w Polsce i zwiększyć nieznacznie udział w rynku.

Jak wynika z danych prezentowanych na konferencji, cały rynek samochodów dostawczych do 3,5 t DMC wyniósł w biegłym roku 64 662 samochody i skurczył się r./r. o 8,9 proc. Sprzedaż Iveco w tej kategorii spadła o 8,5 proc., jednak marka cały czas jest TOP3 z nieco lepszym udziałem w rynku (12,9 proc.).

O ile wzrosty widać w kategorii samochodów dostawczych od 3,5 do 7,2 t DMC (2,7 proc.), Iveco tutaj także traci (-3 proc.). Marka utrzymała pozycję TOP2, jednak udział w rynku spadł z 20 do 18,9 proc.

Jeśli weźmiemy pod uwagę rejestracje w Polsce wg typów nadwozia w tej kategorii wagowej, podwozia odnotowały spadek o 3,9 proc. (Iveco o 3,2 proc.) a furgony wzrost aż o 6,9 proc. (Iveco spadek o 2,6 proc.)

Ciężki kłopot

Największe spadki rejestracji widać jednak w kategorii samochodów 7,2 – 16 t i ciężkich. O ile w tym pierwszym przypadku rynek skurczył się o 25 proc, Iveco zmniejszyło sprzedaż aż o 30 proc., tak w przypadku aut pow. 16 t. spadek rejestracji całego rynku to 22,1 proc. a w przypadku Iveco to aż 37 proc. Tym samym skurczył się nieco udział marki w całym rynku (3,4 proc.).

Spadek rejestracji w transporcie międzynarodowym to nie jedyny czynnik, o którym na konferencji prasowej mówił Daniel Wolszczak, dyrektor generalny Iveco Poland, Ukraine i Baltics.

Główne przyczyny naszych ubiegłorocznych wyników w dwóch ostatnich kategoriach są naszym zdaniem dwie, to redukcja stoku i rygorystyczna polityka utrzymania stanów magazynowych, która swoją drogą przynosi efekty. Poza tym podjęliśmy decyzję o przesunięciu produkcji i przesunięciu dostaw naszego flagowego samochodu S-Way, by dopracować w nim oprogramowanie – wyjaśniał Wolszczak.

Jeśli do tego dołożymy kilka dużych zamówień z 2023 roku, m.in. dostawa 100 podwozi Iveco dla firmy Eco-okna oraz spadek sprzedaży aut zasilanych LNG z 180 do zaledwie 22, 2024 rok nie wygląda imponująco.

Ale jak zapowiadają przedstawiciele marki, ten rok ma być znacznie lepszy, choć nadal nie podejmują się oni wskazania wolumenu sprzedaży. Wiadomo jedynie, że planem jest utrzymanie sprzedaży w kategorii samochodów lekkich i podniesienie udziałów w kategorii samochodów ciężkich. W tak niestabilnym środowisku gospodarczo politycznym mówienie o liczbach zdaniem przedstawiciele Iveco to wróżenie z fusów.

Celem na ten rok dla Iveco jest zatem jeszcze mocniejsze zwrócenie się w stronę klienta i podniesienie jakości obsługi. Marka chce podnieść wskaźnik zadowolenia klienta, a tym samym stać się partnerem, który pomoże swoim klientom wykonywać pracę, zdejmując z głowy wszelkie kłopoty. Jednym z elementów budowy całej układanki jest sieć. Ta zyska kilka nowych lokalizacji oraz nową wizualizację stacji z samochodami używanymi.

Sprzedaż elektrycznych ruszy?

Spadki sprzedaży dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych nikogo nie dziwią. Wstrzymanie systemu wsparcia widać w statystykach. Sprzedaż spadała o 31 proc. ale co obiecujące Iveco sprzedało w ubiegłym roku 25 elektrycznych samochodów. Biorąc pod uwagę zerową sprzedaż tego typu pojazdów w 2023, udział w rynku to teraz 3 proc.

Jak tłumaczył Jacek Nowakowski menedżer ds. rozwoju napędów alternatywnych w IVECO Poland, klienci czekają na rozpoczęcie programu wsparcia dla pojazdów z homologacją N2 i N3. I właśnie w tym segmencie Iveco widzi możliwości sprzedaży swoich elektrycznych samochodów.

A wybór jest dość duży, bo to nie tylko S-eWay, ale także podwozie oraz konfiguracja 6x2 lub 4x2 z modułami baterii od 4 do 7 o łącznej pojemności 490 kWh.

Wspólnie z Hyundaiem

Czy atrakcyjnym uzupełnieniem oferty będzie mały, do 3,5 t. elektryczny eMOOVY zbudowany na bazie Hyundai Staria?

Trudno powiedzieć, bo na konferencji usłyszeliśmy, że po pierwsze nie wiadomo, czy auto w tym roku trafi do sprzedaży w Polsce, po drugie zasadniczą działalnością Iveco są samochody większe i cięższe.

Ważny rok

Iveco w tym roku obchodzi także okrągły jubileusz. 50 lat to zasłużony wiek i ugruntowana pozycja na rynku. Warto jednak przypomnieć, że IVECO to skrót od Industrial Vehicles Corporation, które zostało założone w 1975 roku przez pięciu wiodących europejskich producentów pojazdów użytkowych: Fiat Veicoli Industriali (który obejmował Officine Meccaniche i Lancia Veicoli Speciali), Unic i Magirus-Deutz.

Kulminacją całorocznej serii wydarzeń i działań honorujących bogate dziedzictwo marki, a jednocześnie prezentujących jej przyszłościową wizję, będzie czterodniowa uroczystość Iveco Group w Turynie pod hasłem „50xBeyond”, a także limitowana edycja ciężkich i lekkich pojazdów w specjalnie zaprojektowanych barwach.

Przeczytaj również
Popularne