Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Spadki rat hamują

Eksperci Carsmile przeanalizowali wysokość miesięcznych rat za auto wynikających z umów leasingu zawartych od początku 2023 roku. W styczniu 2024 r. uśredniona rata przypadająca na moment zakupu auta (w późniejszym okresie może ona ulegać korekcie np. pod wpływem zmian stóp procentowych) wyniosła 1 844 zł netto i była o 85 zł netto niższa niż w styczniu 2023 r. i aż o 145 zł niższa od maksimum, które przypadło na sierpień ub.r.

Leasing jest niekwestionowanym liderem jeśli chodzi o finansowanie zakupu nowych aut. W 2023 roku wartość rynku leasingowego po raz pierwszy w historii przekroczyła 100 mld zł, z czego niemal połowa przypada na auta osobowe – wynika z danych ZPL. 

 

Cały rynek jak na dłoni 

- Uśredniona rata leasingu to bardzo dobry miernik ogólnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym. Jest wypadkową kluczowych wskaźników takich, jak: ceny aut, polityka rabatowa, wysokość stóp procentowych, zasobność portfeli nabywców, a także popyt na samochody z różnych segmentów rynku – wyjaśnia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile. 

Jak zauważa, obserwowany obecnie spadek średniej raty wynika przede wszystkim z agresywnej polityki rabatowej importerów i dilerów, a także obniżki stopy WIBOR. - Średni upust jaki można obecnie uzyskać względem ceny katalogowej wynosi według Carsmile 13%, co rekompensuje nabywcom podwyżki, jakie wciąż maja miejsce w cennikach większości modeli – wyjaśnia Knitter. Według IBRM Samar średnia cena nowego auta wyniosła w grudniu 177,7 tys. zł i była o 6% wyższa niż rok wcześniej. Obliczenia te nie uwzględniają jednak rabatów dilerskich, dzięki którym auto można dziś kupić taniej niż rok temu. 

 

Radość nabywców 

Drugi czynnik, który spowodował obniżkę raty za nowe auto to spadek stóp procentowych. 3-miesięczny WIBOR wynosi obecnie ok. 5,9%. W ciągu roku obniżył się o ponad punkt proc., a od szczytu z października 2022 r. spadł już o 1,7 pkt. proc. – To pozytywne zjawisko, które ma istotny wpływ na rzeczywisty koszt zakupu czy wynajmu samochodu. W ostatnich latach mieliśmy bowiem kumulację wysokich cen aut i bardzo wysokiego kosztu finansowania, co hamowało popyt na nowe pojazdy  – podkreśla wiceprezes Carsmile. 

 

Tajemniczy rekord 

Warto jednak zauważyć, że styczeń br. nie jest miesiącem, w którym średnia rata była najniższa w badanym okresie. To minimum przypadło na listopad, kiedy średnia rata wyniosła „tylko” 1760 zł netto. Również w grudniu uśredniona rata wynikająca z umów leasingu zawartych w tym miesiącu była poniżej 1800 zł netto. 

- Niski poziom raty w listopadzie i grudniu to efekt dwóch czynników: robienia kosztów przez przedsiębiorców, a także wyprzedaży rocznika – wyjaśnia wiceprezes Carsmile. Przedsiębiorcy „robiący koszty” zwyczajowo pod koniec roku wpłacają większy wkład własny, aby obniżyć wysokość zobowiązań podatkowych, czego efektem jest też niższa rata za auto. 

 

Będzie drożej? 

Ostatnie dwa miesiące przyniosły więc de facto wzrost średniej raty za auto. Czy to oznacza, że warunki zakupu zaczęły się pogarszać?  - Na rynku są jeszcze bardzo duże zapasy aut z rocznika 2023. Popyt na nowe samochody jest jednak obecnie bardzo duży, więc pula dostępnych pojazdów z tygodnia na tydzień się kurczy. Sporo modeli przechodzi też obecnie liftingi lub zmiany silnikowe, a gdy ponownie będzie możliwość ich zamówienia, ceny będą już pewnością wyższe – zauważa Michał Knitter. Według danych Samaru, w styczniu zarejestrowano w Polsce prawie 43 tys. nowych aut osobowych, o ponad 22% więcej niż w styczniu 2023 r. 

 

Jakie auto za 1850 zł miesięcznie?

Analitycy Carsmile sprawdzili tez, jakie samochody można obecnie wyleasingować płacąc ratę na poziomie ok. 1850 zł netto, co jest odzwierciedleniem pewnego „środka” rynku. W zestawieniu znalazły się takie pojazdy jak: Nissan Qashqai, Citroen Jumper, Peugeot 408, Cupra Formentor, Toyota C-HR oraz Renault Arkana. Oczywiście wysokość raty to efekt przyjętych założeń odnośnie wkładu własnego i wykupu, są one jednak zbliżone do poziomów faktycznie wybieranych przez nabywców. 

Katarzyna Siwek 

 

Przeczytaj również
Popularne