Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Spadek sprzedaży samochodów

Wzrosty sprzedaży samochodów Toyoty

 

Jak podaje SAMAR, Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w styczniu 2020 roku zarejestrowano w Polsce 43 156  samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 11,83% (-5 789 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 1,67% (-733 szt.) mniej niż w styczniu 2020 roku. Dane skumulowane (87 045 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 13,20%  (-13 235 szt.).

Wiadomo, że rynek sprzedaży nowych samochodów zależy w dużej mierze od firm - te w 2020 roku odpowiadają za 67% wszystkich sprzedanych samochodów.

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła styczeń 2020 rok na 8. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 10 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Litwa (12 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców), Estonia (16 samochodów na 1000 mieszkańców), Czechy (19 szt. na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 12 szt. na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (30 szt. na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w styczniu 2020 roku (ostatnie dostępne dane) 23 zarejestrowane samochody na 1 000 mieszkańców. 

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w lutym br. ok. 3 100 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda inaczej. Liczba zarejestrowanych w tym miesiącu aut osobowych, które pozostały w kraju to około 35,5 tys. szt. Udział reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 8,05%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie wyższy. 

W lutym 2020 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 33%. Udział firm osiągnął poziom 67%. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 25 856 aut. Udział klientów firmowych w 2020 roku wyniósł 65,55%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Uwzględnienie reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 3 100 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została lub zostanie wywieziona za granicę. 

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r), dziesięć (Skoda, Volkswagen, KIA, Hyundai, Renault, Dacia, Ford, Opel, Fiat oraz Peugeot) zanotowało spadek liczby aut zarejestrowanych w 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki dwóch marek wzrosły o więcej niż 20%, w tym najwięcej marki Audi, o 41,07%

Tytuł lidera rynku uzyskała Toyota. W 2020 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 11 879 aut tej marki, o 22,64% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 15,23%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 10 769 szt., o 10,14% mniej niż w 2019 roku. Udział marki wyniósł 13,81%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. W 2020 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 6 930 samochodów, o 28,40% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,89%. Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 4 785 szt., o 4,43% mniej niż w 2019 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,14%. Na piątej pozycji znalazł się Hyundai. W 2020 r. zarejestrowano dotychczas 4 103 auta tej marki, o 5,35% mniej niż w 2019 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,26%. 

Najczęściej kupowanym modelem w 2020 roku jest Toyota Corolla (3 717 szt.; +197,12% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (3 273 szt.; -8,11% r/r) oraz Toyota Yaris (3 253 szt. +9,20% r/r), następnie Skoda Fabia (2 390 szt.; -27,02/r), a za nią Toyota RAV4 (1 767 szt.; +237,86% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (1 980 szt.; +13,40%), na drugim miejscu - Toyota Corolla (1 195 szt.; +118,46%), na trzecim – Fiat Tipo (870 szt.; -25,39%), na czwartym – Skoda Fabia (820 szt.; -38,48%), a na piątym – Hyundai Tucson (809 szt.; -12,73%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (2 522 szt.; +258,24%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (2 490 szt.; -9,06%), na trzecim Skoda Fabia (1 570 szt.; -19,16%), czwartym – Toyota Yaris (1 273 szt.; +3,24%), piątym – VW Golf (1 143 szt.; -37,20%)

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów  w lutym 2020 roku zarejestrowano w Polsce 4 644 samochody dostawcze, o 10,52% (-546 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 5,14% (+227 szt.) więcej niż w styczniu 2020 roku. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce 9 061 samochodów dostawczych, o 14,49% mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Wśród 15 pierwszych marek na liście rankingowej, 13 zanotowało spadek liczby aut zarejestrowanych w 2020 roku w porównaniu do 2019 roku, w tym najwyższy spadek zanotował Volkswagen - o 40,63%. Wynik jednej marki wzrósł o więcej niż 20% - Toyoty o 32,80%. 

Tytuł lidera rynku w 2020 roku uzyskało Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 1 350 aut tej marki, o 10,77% mniej niż w 2019 roku. Udział Fiata w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 14,90%. 

Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 1 270 szt., o 3,79% mniej niż w 2019r. Udział marki w rynku wyniósł 14,02%. 

Na trzecim miejscu jest Mercedes. W 2020r. klienci tego producenta zarejestrowali dotychczas 1 168 pojazdów dostawczych, o 16,10% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,89%.  

Na czwartej pozycji znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 1 112 szt., o 32,89% mniej niż w 2019r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,27%. 

Na piątej pozycji uplasował się Peugeot. W 2020r. zarejestrowano 882 auta dostawcze tej marki, o 7,26% mniej niż w analogicznym okresie 2019r. Udział marki wyniósł 9,73%. 

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w  2020 r. jest dotychczas Renault Master (1 146 szt.; -8,83% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Mercedes Sprinter – (973 szt.; +24,90%), na trzeciej Fiat Ducato (883 szt.;  -3,71% r/r), a na czwartej Iveco Daily (554 szt.;-18,53%). Pierwszą piątkę zamyka Peugeot Boxer (552 szt.; +15,00%).

Copyright by IBRM Samar, Polska 2020

 
 
 
 
 
 
 
 
Przeczytaj również
Popularne