Marki SEAT i CUPRA odnotowały rekordowy wynik sprzedaży w Polsce – łącznie zarejestrowano ponad 16 000 nowych samochodów.
Na polskie ulice wyjechało ponad 11 500 nowych samochodów marki CUPRA i 4500 marki SEAT.
Dla obu marek oznacza to wzrost rejestracji – dla SEAT-a o 2,4%, a dla CUPRA aż o 31,6%.
Globalnie siła marek CUPRA i SEAT pozwoliła firmie dostarczyć w ubiegłym roku 558 100 nowych samochodów.
CUPRA bije kolejne rekordy dostarczając 248 100 pojazdów w 2024 roku. Oznacza to wzrost o 7,5% w porównaniu do poprzedniego roku.
Od momentu powstania marki CUPRA w 2018 roku przekroczono już liczbę 800 000 sprzedanych samochodów na całym świecie.
Obie marki utrzymują pozytywną dynamikę, pomimo trudności, które dotknęły globalny przemysł motoryzacyjny.
Warszawa, 10.01.2025. SEAT S.A. odnotowała wzrost sprzedaży o 7,5% w 2024 roku, pomimo wyzwań, z jakimi mierzy się ,przemysł motoryzacyjny. Marki SEAT i CUPRA dostarczyły w ubiegłym roku łącznie 558 100 samochodów (2023: 519 200).
CUPRA po raz kolejny bije rekordy. W 2024 roku marka dostarczyła 248 100 pojazdów, co oznacza wzrost o 7,5% w porównaniu z 2023 rokiem (230 700). Marka SEAT również utrzymała pozytywny trend – liczba dostaw wzrosła o 7,5% do poziomu 310 000 pojazdów (2023: 288 400). Na notującym spadki rynku pojazdów elektrycznych, SEAT S.A. przełamała trend, zwiększając sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych: dostarczono 49 400 hybryd plug-in (PHEV) (+14,0%) oraz 48 000 samochodów elektrycznych (BEV) (+5,9%).
„Rok 2024 upłynął pod znakiem ogromnych wyzwań dla branży motoryzacyjnej, związanych z warunkami ekonomicznymi, silną konkurencją i ogólną niechęcią konsumentów do zakupu w pełni elektrycznych pojazdów. Rosnące wyniki dostaw są dla nas motywacją do dalszej realizacji naszej strategii” – powiedział Wayne Griffiths, CEO SEAT i CUPRA. „Nadchodzące miesiące będą testem naszej determinacji. Nasza transformacja w kierunku elektromobilności trwa. Jesteśmy w pełni zaangażowani w elektryfikację, ale potrzebne są pilne działania ze strony rządów i interesariuszy, aby zabezpieczyć drogę w kierunku tych zmian – to kwestia przyszłości całej branży” – dodał.
Marki SEAT i CUPRA odnotowały rekordowe wyniki także na polskim rynku. Na polskich drogach pojawiło się ponad 16 tysięcy nowych samochodów obu marek, z czego aż 11 500 to modele CUPRA, a 4 500 – SEAT. Oznacza to wzrost rejestracji o aż 31,6% dla CUPRA i 2,4% dla SEAT-a w porównaniu z poprzednim rokiem.
Tak imponujące wyniki podkreślają rosnącą popularność obu marek na polskim rynku i ich zdolność do odpowiadania na potrzeby coraz bardziej wymagających klientów.
„Rok 2024 był przełomowy dla naszych marek w Polsce. Tak dynamiczny wzrost sprzedaży, szczególnie w przypadku CUPRA, jest dowodem na to, że Polacy doceniają wyjątkowy design i sportowy, odważny charakter naszych samochodów. Jednocześnie SEAT utrzymuje mocną pozycję dzięki dobrze znanym i cenionym modelom, które wyróżniają się w konkurencyjnej ofercie rynkowej. W nadchodzącym roku będziemy konsekwentnie pracować nad dalszym umacnianiem naszej obecności rynkowej oraz budowaniem jeszcze silniejszych relacji z klientami.” – mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT & CUPRA w Polsce.
Niemcy po raz kolejny są największym rynkiem SEAT S.A., z rekordową liczbą 144 400 dostarczonych samochodów, co oznacza wzrost o 11,9% w porównaniu z 2023 rokiem (129 100). Hiszpania utrzymała drugą pozycję z wynikiem 87 100 sprzedanych pojazdów, co stanowi wzrost o 10,0% w porównaniu z poprzednim rokiem (79 200). Na trzecim miejscu uplasowała się Wielka Brytania z 67 200 dostawami, o 16,3% więcej niż w 2023 roku (57 800).
Dwucyfrowy wzrost sprzedaży odnotowano na innych rynkach europejskich, w tym we Francji (40 400; +22,1% | 2023: 33 100), a także w Polsce (16 100; +12,5% | 2023: 14 300) i Danii (11 200; +17,9% | 2023: 9 500), które osiągnęły swoje najlepsze wyniki w historii. Znacząco sprzedaż wzrosła także w Szwecji, wynosząca 8 000 pojazdów (+27,0% w porównaniu do 6 300 w 2023 roku). Tymczasem w Austrii marki SEAT i CUPRA wspólnie znalazły się w pierwszej trójce na rynku motoryzacyjnym, osiągając 19 800 dostaw i udział w rynku na poziomie 7,8%.
Globalna obecność SEAT S.A. umocniła się w 2024 roku dzięki pozytywnym wynikom na rynkach globalnych. Meksyk umocnił swoją pozycję lidera, notując wzrost dostaw o 22,6% i osiągając rekordowy wynik 26 000 pojazdów (2022: 21 200). Tuż za nim uplasowała się Turcja, która również osiągnęła rekordowe dostawy (21 500; +3,4% | 2023: 20 800), oraz Izrael z wynikiem 10 000 pojazdów (+33,3% | 2023: 7 500).
W ciągu zaledwie siedmiu lat CUPRA wprowadziła na rynek imponującą gamę siedmiu modeli, z których trzy były finalistami konkursu na Europejski Samochód Roku. W 2024 roku przekroczono 800 000 sprzedanych samochodów tej marki. W ubiegłym roku CUPRA Formentor utrzymała pozycję bestsellera marki z wynikiem 111 300 dostarczonych samochodów na całym świecie, podczas gdy CUPRA Born zajęła drugie miejsce, odnotowując sprzedaż na poziomie 41 800 sztuk.
CUPRA pozostaje najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną w Europie. W Niemczech odnotowała wzrost sprzedaży o 11,6%. Kraj ten pozostaje jej największym rynkiem z rekordowym wynikiem 80 700 dostarczonych samochodów (2023: 72 300). Ponadto Austria odnotowała dostawy na poziomie 6 780 pojazdów, co przełożyło się na udział w rynku wynoszący 2,7%. Rekordowe liczby dostaw osiągnięto na większości kluczowych rynków, w tym w Wielkiej Brytanii (30 400; +18,3% | 2023: 25 700), Hiszpanii (22 500; +14,8% | 2023: 19 600) oraz Francji (17 600; +16,6% | 2023: 15 100), które napędzały wzrost marki na całym kontynencie. Polska (11 500; +25,0% | 2023: 9 200), Szwecja (5 400; +31,7% | 2023: 4 100), Dania (7 800; +14,7% | 2023: 6 800) oraz Meksyk (7 200; +10,8% | 2023: 6 500) również osiągnęły rekordowe wyniki sprzedaży.
Największa ofensywa produktowa CUPRA w historii trwa dzięki światowym premierom nowych modeli CUPRA Leon i CUPRA Formentor oraz debiutowi CUPRA Tavascan – pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a coupe marki – oraz CUPRA Terramar, sportowego SUV-a, który znalazł się w finale Europejskiego Samochodu Roku 2025. Ponadto CUPRA Born, pierwszy w pełni elektryczny model marki, zyskał mocniejszą wersję: CUPRA Born VZ.
Marka SEAT udowadnia, że znajduje się w doskonałej kondycji. W mijającym roku SEAT Ibiza świętował swoje 40-lecie limitowaną edycją samochodu i odzyskał pozycję ulubieńca klientów, osiągając sprzedaż na poziomie 106 700 samochodów (2023: 77 800; +37,1%). Na drugim miejscu znalazł się SEAT Arona z wynikiem 90 300 dostaw (2023: 89 000; +1,5%).
Hiszpania utrzymała pozycję największego rynku marki w 2024 roku, z liczbą 64 600 dostarczonych pojazdów, co stanowi wzrost o 8,0% w porównaniu z rokiem poprzednim (59 800). Tuż za nią uplasowały się Niemcy z wynikiem 63 600 sprzedanych samochodów i wzrostem o 12,0% (2023: 56 800). Pierwszą piątkę zamykają Wielka Brytania (36 800; +14,6% | 2023: 32 100), Francja (22 700; +25,4% | 2023: 18 100) oraz Meksyk (18 800; +28,7% | 2023: 14 600).
Wraz z wprowadzeniem dwóch nowych modeli CUPRA globalna produkcja SEAT S.A. w 2024 roku osiągnęła poziom 583 218 pojazdów, co oznacza wzrost o 9,2% w porównaniu z rokiem poprzednim (534 257). W ciągu ostatnich 12 miesięcy w fabryce w Martorell wyprodukowano łącznie 481 020 pojazdów, w tym Audi A1, co stanowi wzrost o 8,5% w porównaniu z 2023 rokiem (443 443).
„Pomimo wymagającego otoczenia przygotowujemy się na elektryfikację, przeprojektowując fabrykę w Martorell. W 2024 roku udało nam się zwiększyć produkcję o 8,5%” – powiedział Markus Haupt, wiceprezes wykonawczy ds. produkcji i logistyki w SEAT S.A. „Wraz z budową zakładu montażu baterii, rok 2025 będzie kluczowy dla projektu Urban Electric Car, prowadzonego przez SEAT S.A. w imieniu Grupy VW. W ramach tej inicjatywy poczyniliśmy znaczące postępy w produkcji wstępnych serii CUPRA Raval, której premiera planowana jest na 2026 rok”.
SEAT S.A. przewiduje, że rok 2025 będzie kluczowy w rozwoju firmy. Ma zamiar kontynuować intensywną transformację w kierunku elektryfikacji, przygotowując się do rozpoczęcia produkcji rodziny elektrycznych miejskich samochodów Grupy Volkswagen, w tym modelu CUPRA Raval. CUPRA ma kontynuować ekspansję, otwierając nowe City Garages w Wiedniu i Manchesterze, a także nawiązując kluczowe partnerstwa, które wyniosą markę poza sektor motoryzacyjny. Marka SEAT, która w 2025 roku będzie świętować swoje 75-lecie, również planuje nowe inwestycje i ma na celu utrzymać pozytywny trend sprzedaży.
Wyniki sprzedaży*
2024 |
2023 |
Różnica |
|
SEAT S.A. |
558,100 |
519,200 |
7.5% |
SEAT |
310,000 |
288,400 |
7.5% |
CUPRA |
248,100 |
230,700 |
7.5% |
*wyniki zaokrąglone