Picowanie samochodu przed sprzedażą nie kojarzy się dobrze. Psiknąć plackiem, nalać doktorka i 5 tys. drożej. Do tej pory to domena handlarzy. Teraz odnawianie nabiera nowego znaczenia, bo zamiast wymieniać, można naprawiać. Renault stworzyło procedury, system i fabrykę. Moda na naprawy wraca. Pytanie, czy kupią ją klienci?
Żyjemy w czasach, w których odnawianie doczekało się angielskiej nazwy i niesamowitej oprawy. To Renew factory, czyli nic innego jak zwyczajne naprawianie, a nie wymiana zużytych lub uszkodzonych elementów. Co więcej, przez lata producenci sami tak projektowali samochody, by jak najwięcej części trzeba było w nich wymieniać, a nie właśnie naprawiać. Teraz to się zmienia. Renault policzyło i okazało się, że lepiej jednak naprawiać niż wymieniać. Wspólnie z autoryzowanym partnerem marki − KrubaGroup − stworzyło fabrykę napraw i w jednym miejscu, pod jednym dachem na powierzchni ponad 2 tys. m² sprawia, że używany samochód jeździ i wygląda jak nowy.
Dzięki renew Factory możemy oferować klientom samochody używane, które wyglądają i jeżdżą jak nowe. Wszystko to dzięki zastosowaniu zatwierdzonych metod regeneracji części oraz nowoczesnych technik naprawczych. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią projektu, który przyczynia się do promowania zrównoważonego i ekologicznego podejścia do mobilności – mówi Szymon Kruba, Prezes KrubaGroup.
Jak się okazuje, taka naprawa może być tańsza czasami nawet o 90 proc. a jak wyjaśnia Kruba w przypadku samochodu do 12 miesięcy średni koszt naprawy w sieci Renew to 2500 zł, do 24 miesięcy 3,5 a do 36 miesięcy 4,3 tys. zł. Jak zmienia to wartość samochodu przy sprzedaży? Tutaj nie ma już wielu chętnych, by podzielić się takimi informacjami.
Renew to nie tylko czyszczenie i nie tylko części mechaniczne, ale także blacharskie, lakiernicze, elektroniczne, tapicerskie, a nawet szyby. Renault zrozumiało, że olbrzymi rynek napraw, którym dzisiaj władają handlarze, może być ich. A wszystko w obiegu zamkniętym, ze znanym sobie know-how, przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi. Wystarczy stworzyć system, pyrodury i... fabrykę odnawiania. Pierwsza z nich, a docelowo mają być trzy, powstała pod Warszawą. Moce "produkcyjne"? 3600 tysięcy aut rocznie. Plan? Podwoić tę liczbę. Co ciekawe Renew factory odnawia nie tylko auta Renault i Dacii, ale także samochody innych marek.
Wszystko po to, by otworzyć się na klientów indywidualnych, bo na razie klientami renew factory są tylko i wyłącznie dilerzy grupy Renault. Oznacza to, że niemal każdy samochód w sieci aut używanych (do tej pory selection) po sprawdzeniu 159 punktów, dokonaniu niezbędnych napraw, a jeśli się nie da to wymiany elementu, otrzyma certyfikat i gwarancję.
Kiedy zatem prywatny Kowalski będzie mógł odpicować sobie brykę? Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy z pewnością nie w tym roku. Plan jednak, by usługa CtC działała, jest.
Skoro jest moda na zero waste to dlaczego nie wprowadzić jej do motoryzacji ? Renew Factory reprezentuje inną filozofię w podejściu do ekspertyzy naprawy pojazdu. Priorytetem jest poszukiwanie oszczędności. Eksperci skupiają się na dokładnej ocenie estetyki i stanu mechanicznego pojazdu, identyfikując i określając wszelkie uszkodzenia. Do tego sama naprawa wpisuje się w modę na niemarnowanie raz już wytworzonych elementów.
Uruchomienie renew Factory w Polsce to krok milowy w rozwoju naszej strategii opartej na gospodarce o obiegu zamkniętym. Dzięki współpracy z KrubaGroup możemy oferować naszym klientom samochody najwyższej jakości, odnawiane zgodnie z rygorystycznymi standardami Grupy Renault – mówi Tomasz Mróz, Dyrektor Wykonawczy Grupy Renault w Polsce i krajach bałtyckich.
Odnawianie pojazdów jest prowadzone zgodnie ze zrównoważoną metodologią, która ogranicza zużycie zasobów oraz ogranicza koszty i generowanie odpadów – twierdzi Renault. Zakład renew Factory jest zobowiązany do stosowania produktów przyjaznych środowisku. Przykładowo: zgodnie ze standardami Grupy Renault wszystkie stosowane farby są na bazie wody. Zoptymalizowano również procesy i urządzenia, a duża część zużywanej energii elektrycznej pochodzi ze źródła odnawialnego − instalacji fotowoltaicznej. Zastosowano sprzęt o niskim zużyciu energii, jak oświetlenie LED, wprowadzono kontrolę temperatury w warsztacie i zoptymalizowano cykl utwardzania farby. Procedury i narzędzia w myjni samochodowej są zaprojektowane tak, aby stosować minimalną ilość wody, a centrum specjalizuje się w inteligentnych naprawach, aby ograniczyć emisję CO₂.
Po sprawdzeniu samochody naprawy dokonywane są w trzech obszarach: mechanicznym, blacharsko-lakierniczym i smart. Zakład posiada park specjalistycznych urządzeń i narzędzi, które pozwalają na odnowienie zużytych części lub ich naprawę w ramach Smart Repair (inteligentnych technik naprawczych). To m.in. usunięcie śladów po gradobiciu z karoserii całego auta przy zastosowaniu innowacyjnej technologii PDR (ang. Paintless Dent Repair), renowacja tapicerki, naprawa szyb przednich, naprawa uszkodzonych zderzaków i błotników, rekonstrukcje panelowe elementów poszycia nadwozia, regeneracja felg aluminiowych, punktowe lakierowanie SPOT eliminujące konieczność cieniowania sąsiednich elementów i usuwanie rys bez lakierowania.
W przypadku np. uszkodzonej szyby czołowej naprawa w ramach Smart Repair polega na ocenie przez wykwalifikowanego technika rozległości i umiejscowienia odprysku lub pęknięcia, a następnie, jeśli uszkodzenie jest w odpowiednim stanie, podjęcia próby naprawy. Proces naprawy polega na nawierceniu uszkodzonego miejsca i wypełnieniu go UV-utwardzalną żywicą, która nie tylko skutecznie uzupełnia ubytek, ale również chroni przed dalszym pękaniem dzięki swojej elastyczności.
Następnie żywica jest utwardzana promieniami UV, a końcowy etap to zeszlifowanie nadmiaru materiału i przepolerowanie szyby. Koszt naprawy szyby w tej technologii waha się od 300 do 500 zł netto, w zależności od zakresu pracy, podczas gdy koszt wymiany całej szyby to średnio 5000-7000 zł netto.
Po procesie odnowienia mającym na celu przedłużenie żywotności samochodów otrzymują one świadectwo „Refactory certified” dedykowane odnowionym pojazdom używanym, spełniającym ściśle określone normy.