Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Pimp my ride, czyli Renault odpicuje Ci brykę

Picowanie samochodu przed sprzedażą nie kojarzy się dobrze. Psiknąć plackiem, nalać doktorka i 5 tys. drożej. Do tej pory to domena handlarzy. Teraz odnawianie nabiera nowego znaczenia, bo zamiast wymieniać, można naprawiać. Renault stworzyło procedury, system i fabrykę. Moda na naprawy wraca. Pytanie, czy kupią ją klienci?

Żyjemy w czasach, w których odnawianie doczekało się angielskiej nazwy i niesamowitej oprawy. To Renew factory, czyli nic innego jak zwyczajne naprawianie, a nie wymiana zużytych lub uszkodzonych elementów. Co więcej, przez lata producenci sami tak projektowali samochody, by jak najwięcej części trzeba było w nich wymieniać, a nie właśnie naprawiać. Teraz to się zmienia. Renault policzyło i okazało się, że lepiej jednak naprawiać niż wymieniać. Wspólnie z autoryzowanym partnerem marki − KrubaGroup − stworzyło fabrykę napraw i w jednym miejscu, pod jednym dachem na powierzchni ponad 2 tys. m² sprawia, że używany samochód jeździ i wygląda jak nowy.

Dzięki renew Factory możemy oferować klientom samochody używane, które wyglądają i jeżdżą jak nowe. Wszystko to dzięki zastosowaniu zatwierdzonych metod regeneracji części oraz nowoczesnych technik naprawczych. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią projektu, który przyczynia się do promowania zrównoważonego i ekologicznego podejścia do mobilności – mówi Szymon Kruba, Prezes KrubaGroup.

Jak się okazuje, taka naprawa może być tańsza czasami nawet o 90 proc. a jak wyjaśnia Kruba w przypadku samochodu do 12 miesięcy średni koszt naprawy w sieci Renew to 2500 zł, do 24 miesięcy 3,5 a do 36 miesięcy 4,3 tys. zł. Jak zmienia to wartość samochodu przy sprzedaży? Tutaj nie ma już wielu chętnych, by podzielić się takimi informacjami.

Co odnawiają?

Renew to nie tylko czyszczenie i nie tylko części mechaniczne, ale także blacharskie, lakiernicze, elektroniczne, tapicerskie, a nawet szyby. Renault zrozumiało, że olbrzymi rynek napraw, którym dzisiaj władają handlarze, może być ich. A wszystko w obiegu zamkniętym, ze znanym sobie know-how, przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi. Wystarczy stworzyć system, pyrodury i... fabrykę odnawiania. Pierwsza z nich, a docelowo mają być trzy, powstała pod Warszawą. Moce "produkcyjne"? 3600 tysięcy aut rocznie. Plan? Podwoić tę liczbę. Co ciekawe Renew factory odnawia nie tylko auta Renault i Dacii, ale także samochody innych marek.

Wszystko po to, by otworzyć się na klientów indywidualnych, bo na razie klientami renew factory są tylko i wyłącznie dilerzy grupy Renault. Oznacza to, że niemal każdy samochód w sieci aut używanych (do tej pory selection) po sprawdzeniu 159 punktów, dokonaniu niezbędnych napraw, a jeśli się nie da to wymiany elementu, otrzyma certyfikat i gwarancję.

Kiedy zatem prywatny Kowalski będzie mógł odpicować sobie brykę? Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy z pewnością nie w tym roku. Plan jednak, by usługa CtC działała, jest.

Trochę ideologii

Skoro jest moda na zero waste to dlaczego nie wprowadzić jej do motoryzacji ? Renew Factory reprezentuje inną filozofię w podejściu do ekspertyzy naprawy pojazdu. Priorytetem jest poszukiwanie oszczędności. Eksperci skupiają się na dokładnej ocenie estetyki i stanu mechanicznego pojazdu, identyfikując i określając wszelkie uszkodzenia. Do tego sama naprawa wpisuje się w modę na niemarnowanie raz już wytworzonych elementów.

Uruchomienie renew Factory w Polsce to krok milowy w rozwoju naszej strategii opartej na gospodarce o obiegu zamkniętym. Dzięki współpracy z KrubaGroup możemy oferować naszym klientom samochody najwyższej jakości, odnawiane zgodnie z rygorystycznymi standardami Grupy Renault – mówi Tomasz Mróz, Dyrektor Wykonawczy Grupy Renault w Polsce i krajach bałtyckich.

Odnawianie pojazdów jest prowadzone zgodnie ze zrównoważoną metodologią, która ogranicza zużycie zasobów oraz ogranicza koszty i generowanie odpadów – twierdzi Renault. Zakład renew Factory jest zobowiązany do stosowania produktów przyjaznych środowisku. Przykładowo: zgodnie ze standardami Grupy Renault wszystkie stosowane farby są na bazie wody. Zoptymalizowano również procesy i urządzenia, a duża część zużywanej energii elektrycznej pochodzi ze źródła odnawialnego − instalacji fotowoltaicznej. Zastosowano sprzęt o niskim zużyciu energii, jak oświetlenie LED, wprowadzono kontrolę temperatury w warsztacie i zoptymalizowano cykl utwardzania farby. Procedury i narzędzia w myjni samochodowej są zaprojektowane tak, aby stosować minimalną ilość wody, a centrum specjalizuje się w inteligentnych naprawach, aby ograniczyć emisję CO₂.

Jak naprawiają?

Po sprawdzeniu samochody naprawy dokonywane są w trzech obszarach: mechanicznym, blacharsko-lakierniczym i smart. Zakład posiada park specjalistycznych urządzeń i narzędzi, które pozwalają na odnowienie zużytych części lub ich naprawę w ramach Smart Repair (inteligentnych technik naprawczych). To m.in. usunięcie śladów po gradobiciu z karoserii całego auta przy zastosowaniu innowacyjnej technologii PDR (ang. Paintless Dent Repair), renowacja tapicerki, naprawa szyb przednich, naprawa uszkodzonych zderzaków i błotników, rekonstrukcje panelowe elementów poszycia nadwozia, regeneracja felg aluminiowych, punktowe lakierowanie SPOT eliminujące konieczność cieniowania sąsiednich elementów i usuwanie rys bez lakierowania.

W przypadku np. uszkodzonej szyby czołowej naprawa w ramach Smart Repair polega na ocenie przez wykwalifikowanego technika rozległości i umiejscowienia odprysku lub pęknięcia, a następnie, jeśli uszkodzenie jest w odpowiednim stanie, podjęcia próby naprawy. Proces naprawy polega na nawierceniu uszkodzonego miejsca i wypełnieniu go UV-utwardzalną żywicą, która nie tylko skutecznie uzupełnia ubytek, ale również chroni przed dalszym pękaniem dzięki swojej elastyczności.

Następnie żywica jest utwardzana promieniami UV, a końcowy etap to zeszlifowanie nadmiaru materiału i przepolerowanie szyby. Koszt naprawy szyby w tej technologii waha się od 300 do 500 zł netto, w zależności od zakresu pracy, podczas gdy koszt wymiany całej szyby to średnio 5000-7000 zł netto.

Po procesie odnowienia mającym na celu przedłużenie żywotności samochodów otrzymują one świadectwo „Refactory certified” dedykowane odnowionym pojazdom używanym, spełniającym ściśle określone normy.

Przeczytaj również
Popularne