Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Pękło 100 tysięcy, czyli jak sprzedają się hybrydy Toyoty

Toyota sprzedała w Polsce 100 000 samochodów hybrydowych. Pierwszym hybrydowym modelem w kraju był Prius 2. generacji, który w 2004 roku trafił do 48 polskich kierowców. Szesnaście lat później Toyota dostarcza klientom 85 hybryd dziennie i prawdopodobnie pobije w tym roku kolejny rekord sprzedaży aut z tym napędem. Hybrydy ograniczają poziom hałasu i zanieczyszczenie powietrza generowane przez transport, co ma szczególne znaczenie w miastach. Jest to wynik niskiego zużycia paliwa oraz zdolności do poruszania się w bezemisyjnym trybie elektrycznym przez 50-80% czasu jazdy po mieście.

 

Hybrydy od 16 lat na polskim rynku

Hybrydy są obecne na polskim rynku od 2004 roku, kiedy do sprzedaży trafił model Prius. Kolejnym przełomem było pojawienie się w ofercie Aurisa Hybrid (2010) i Yarisa Hybrid (2012), dzięki którym po raz pierwszy napęd hybrydowy był w Polsce dostępny w popularnych modelach. Od tamtej pory sprzedaż hybryd Toyoty nieustannie rośnie, notując co roku skoki o kilkadziesiąt, a nawet ponad sto procent. Ogromną dynamikę wzrostu potwierdza fakt, że choć sprzedaż pierwszych 50 000 hybryd Toyoty w Polsce trwało 15 lat, drugie 50 000 tych aut Toyota sprzedała w niecałe 2 lata.

 

 

100 000 hybryd Toyoty w Polsce

Stutysięczna hybryda to Corolla TS Kombi w wersji GR Sport, którą można rozpoznać po dwukolorowym nadwoziu z czarnym dachem, pełnych światłach LED, sportowych zderzakach, znaczku GR Sport na klapie bagażnika i 17-calowych felgach aluminiowych GR Sport. Pod maską samochodu pracuje 184-konny napęd hybrydowy z silnikiem 2.0., który rozpędza auto od 0 d0 100 km/h w 8,1 s. Pomimo dużej dynamiki samochód jest oszczędny i niskoemisyjny – zużywa od 4,7 l/100 km paliwa wg WLTP i emituje od 106 g/km CO2.

 

Popularyzację hybryd napędza wprowadzanie na rynek kolejnych modeli z różnych segmentów – RAV4 Hybrid i C-HR Hybrid trafiły do sprzedaży w 2016 roku, zaś od 2019 roku w salonach są dostępne Camry Hybrid oraz Corolla Hybrid z nadwoziem hatchback, TS Kombi i sedan. W październiku tego roku gamę wzmocnił nowy Yaris z 116-konnym napędem hybrydowym. Po tej premierze już wszystkie najważniejsze modele hybrydowe Toyoty oferowane obecnie w Polsce to auta zbudowane w architekturze TNGA z napędem hybrydowym czwartej generacji. 

 

Hybrydy elementem strategii Beyond Zero

„Toyoty z głęboko zelektryfikowanym napędem hybrydowym to rozwiązanie, które może w znacznym stopniu przyczynić się do poprawy jakości życia w polskich miastach. Hybrydy pracują cicho, zużywają niewiele paliwa, a ich największą zaletą w miastach jest zdolność do częstej jazdy w bezemisyjnym trybie elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy. Gdy samochód hybrydowy jedzie na samym silniku elektrycznym, jego napęd nie wydaje prawie żadnych dźwięków i nie emituje żadnych szkodliwych substancji ani CO2. Do tego klasyczna pełna hybryda nie potrzebuje żadnej infrastruktury ładowania baterii z zewnątrz. Akumulator trakcyjny w hybrydzie Toyoty odzyskuje energię podczas hamowania i przejmuje nadwyżki energii wytwarzanej przez silnik spalinowy” – powiedział Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland.

 

„Można powiedzieć, że hybrydy Toyoty czwartej generacji to samochody półelektryczne, które emitują o 90% mniej tlenków azotu NOx niż dopuszcza norma Euro 6 dla aut z silnikiem Diesla. Toyota stawia na hybrydy jako etap pośredni w realizacji strategii “Beyond Zero”. Pełną realizację tej koncepcji stanowi Toyota Mirai nowej generacji, która nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale oczyszcza powietrze podczas jazdy” – dodał Robert Mularczyk.

 

Najpopularniejsze hybrydy w Polsce

Toyota C-HR zanotowała największą liczbę egzemplarzy z napędem hybrydowym, sprzedanych od początku obecności na polskim rynku, tj. od 2016 roku (20 886 egz.). Na drugim miejscu znajduje się Corolla Hybrid (20 060 egz.), a na kolejnych RAV4 Hybrid (19 716 egz.), Auris Hybrid (18 552 egz.), Yaris Hybrid (14 889 egz.), Camry (4 681 egz.) i Prius (1 628 egz.).

 

Hybrydowa Corolla odniosła w Polsce ogromny sukces. Model zadebiutował w kwietniu 2019 roku i z miejsca stał się najpopularniejszą hybrydą w kraju, sprzedając w 2019 roku 10 829 egzemplarzy. W tym roku Corolla utrzymuje pozycję lidera rynku hybryd, a jej łączna sprzedaż w ciągu 20 miesięcy przekroczyła 20 000 aut. Jest to drugi najlepszy wynik po Toyocie C-HR Hybrid.

 

Liderzy rynku hybryd w 2020 roku

Sprzedaż wszystkich modeli hybrydowych Toyoty od początku roku wynosi już ponad 25 000 aut, co oznacza, że najprawdopodobniej w tym roku pobije kolejny rekord – w 2019 roku salony Toyoty opuściło 26 036 hybryd. Obecnie modele hybrydowe odpowiadają za 48% sprzedaży Toyoty w Polsce.

 

Od stycznia do listopada tuż za Corollą Hybrid (9 231 egz.) znalazł się hybrydowy SUV RAV4 (6 427 egz.). Podium zamyka Toyota C-HR (5 590 egz.). Camry Hybrid trafiła w tym roku do 2 490 kierowców, zaś Yaris Hybrid osiągnął wynik 2 006 sprzedanych aut.

 

Hybrydy realnym narzędziem walki ze smogiem

Toyota jest największym producentem samochodów hybrydowych i pionierem tej technologii. Pierwszym seryjnym samochodem hybrydowym na rynku był model Prius, który zadebiutował w 1997 roku. Do dziś na całym świecie marka sprzedała ponad 15 milionów tych aut, co pozwoliło zaoszczędzić ponad 120 milionów ton CO2. Technologia hybrydowa to realny wkład w walkę ze smogiem oraz zmianami klimatu. Jest to szczególnie zauważalne w miastach, gdzie hybrydy Toyoty poruszają się w bezemisyjnym trybie elektrycznym przez 50-80% czasu jazdy, w zależności od modelu i generacji napędu.

Przeczytaj również
Popularne