Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Mniejsze zużycie paliwa dzięki ogrzewaniu postojowemu

Praktyczna ochrona srodowiska z Webasto 13 02 2013Koszty paliwa stanowią znaczny składnik wszystkich wydatków związanych z użytkowaniem samochodu. Mało kto wie, że zimą można je ograniczyć naweto kilkadziesiąt procent. Szczególnie w przypadku jazd na krótkich odcinkach, przy uruchamianiu silnika po długich postojach, czyli mowa o typowej jeździe do i z pracy. Co istotne, nie trzebawcale zmieniać stylu jazdy – wystarczy zamontować i korzystać z ogrzewania postojowego. Jak to możliwe? Działanie ogrzewania postojowego System ogrzewa zarówno wnętrze jak i silnik pojazdu. Dzięki temu uruchomienie jednostkinapędowej odbywa się „na ciepło", co z jednej strony zmniejsza jej zużycie – dopiero rozgrzanyolej silnikowy zapewnia właściwe smarowanie – i wydłuża okres bezawaryjnej eksploatacji,a z drugiej oznacza mniejsze zużycie paliwa i czystsze spaliny. Warto także mieć na uwadze,że w zagrzanej kabinie podróżuje się o wiele przyjemniej i bezpieczniej niż w wychłodzonejpo nocnym postoju. Brak konieczności usuwania lodu z szyb pojazdu zapewnia dużąoszczędność czasu, co jest niezmiernie ważne w chwilach kiedy śpieszymy się do pracy lubdzieci marzną w wychłodzonym aucie. Ile paliwa oszczędza start na ciepło? Na dystansach poniżej 10 kilometrów w ruchu miejskim w temperaturze poniżej - 5°C ciepły startsilnika umożliwia uzyskanie nawet dwukrotnie mniejszego zużycia paliwa. Oszczędności są tymwiększe im większy mróz, im mocniej ustawiony nawiew, im więcej włączonych elektrycznychogrzewań foteli i szyb, im cięższe auto, im krótszy dystans do przejechania. Można przyjąć,że oszczędności są tym większe im bardziej realne zużycie paliwa odbiega od katalogowego. Liczne próby w ruchu miejskim w samochodach różnych klas wykazały oszczędności rzędukilkudziesięciu procent na krótkich dystansach, największe w czasie porannych jazd. Wielkośćspodziewanej oszczędności można zresztą sprawdzić samemu. Wystarczy przejechać ten samodcinek ruszając na zimnym silniku, a następnie powtórzyć próbę na ciepłym silniku jadąc takimsamym stylem, z podobną dynamiką rozpędzania pojazdu i taką samą liczbą zatrzymań. Trzeba zauważyć, że ogrzewanie postojowe także zużywa paliwo na zagrzanie silnika. Ile?Od kilkunastu do kilkudziesięciu setnych litra, czyli dosłownie grosze, a ilość tę „odzyskujemy"już na samym początku jazdy rozpoczętej na podgrzanym silniku.Oszczędzisz przez cały rok, nie tylko w zimie Silnik zawsze nagrzewa się do optymalnej temperatury pracy, około 90°C. Największeoszczędności pod względem zużycia paliwa osiągniemy zimą, ale duże także wiosną i jesienią,szczególnie rano po długim nocnym postoju. Nawet latem podgrzany silnik pali mniej. W czasieporannej 10-kilometrowej jazdy komputer pokładowy pokazuje przecież mniejsze zużycie,na przykład o 20%.Niezależnie od panującej pory roku i temperatury otoczenia każde uruchomienie silnika na ciepłozamiast na zimno oznacza poza mniejszym zużyciem paliwa także mniejszą emisję szkodliwychsubstancji do atmosfery. Ekonomia i ekologiaZakup ogrzewania postojowego ma uzasadnienie zarówno ekonomiczne jak i ekologiczne.W silniku benzynowym uruchomienie na ciepło zamiast na zimno zapewnia o około44% mniejszą emisję dwutlenku węgla oraz mniejszą o średnio 21% emisję węglowodorówi tlenków azotu. W przypadku jednostek Diesla uruchomienie na ciepło zamiast na zimno dajeo około 30% mniejszą emisję dwutlenku węgla i o średnio 5% mniejszą emisję węglowodorówi tlenków azotu. Ponadto dzięki ogrzewaniu postojowemu nie tylko ograniczymy zużycie paliwa, ale wydłużymyokres bezawaryjnej pracy silnika. A przy okazji robimy coś dla środowiska. Więcej informacji na temat ogrzewania postojowego znajduje się pod adresem http://www.ogrzewanie-postojowe.pl/. Webasto

 

Przeczytaj również
Popularne