W okresie od stycznia do września br. odnotowaliśmy znaczący spadek (- 9,8%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 930 autobusów, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej. W ciągu trzech kwartałów br. odnotowaliśmy znaczący spadek (- 9,8%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 930 autobusów, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej, czyli aż o 101 szt. mniej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku wzrost utrzymywał się jeszcze do końca sierpnia, ale dwucyfrowe spadki w lutym i od maja do września wpłynęły na jego zahamowanie. Warto podkreślić, że rok temu, tylko we wrześniu zarejestrowano 164 autobusy, w tym aż 125 szt. pojazdów miejskich. W tym porównaniu tegoroczny wrzesień wypadł bardzo słabo z łącznym wynikiem zaledwie 61 szt. To załamanie koniunktury to efekt oddziaływania segmentu autobusów miejskich, który w tym roku odczuwa brak dużych kontraktów z unijnym wsparciem Tutaj spadek w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku przekroczył już - 42 %. I niestety ta tendencja cały czas się pogłębiała. Szacujemy, że w dalszej część roku nowe rejestracje na polskim rynku autobusowym zamkną się na minusie. Wskazuje na to głównie sytuacja w najważniejszym dla polskiego rynku, segmencie autobusów miejskich, w którym do tej pory zarejestrowano 354 pojazdy –czyli aż o 259 egz. (- 42,25%) mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. I ten spadkowy trend pogłębi się z miesiąca na miesiąc –niezależnie od realizacji najważniejszych tegorocznych kontraktów: dla Warszawy (łącznie 105 szt.) i dla Rzeszowa (50 szt.) Najwięcej w ciągu 9 miesięcy br. nowych autobusów miejskich zakupiły następujące miasta: UM Białystok –35 szt.; MPK Lublin –30 szt., MPK Kraków –30 szt., PKM Świerklaniec –18 szt. MPK Kielce –16 szt., PKM Katowice –15 szt., MPK Poznań - 15 szt., KM Płock - 15i MZK Biała Podlaska –12 szt. Natomiast w pozostałych segmentach autobusowego rynku panuje fala wzrostów sprzedaży i to one utrzymywały pozytywny bilans całego rynku przez 8 miesięcy br. We wrześniu ich połączone siły skapitulowały przed rosnącym, ujemnym bilansem segmentu pojazdów miejskich. W segmencie minibusów (poniżej 8 ton DMC) zarejestrowano 281 pojazdów, czyli o 12,4% więcej niż przed rokiem. Co ważne tutaj liczba rejestracji od sierpnia br. wykazuje tendencję rosnącą. Bardzo dobra sytuacja panuje też w segmencie autobusów turystycznych, gdzie od stycznia do września br. zarejestrowano łącznie aż 226 autokarów! To o 101 szt. więcej niż przed rokiem (+ 80,8%)! Na tak dobry wynik wpłynęły głównie zakupy nowych autokarów pod kątem EURO 2012 (przede wszystkim przez spółki Raf Trans i Sindbad), jak i realizacja tegorocznej części kontraktu na 38 nowych autokarów dla firmy PolskiBus. W segmencie autobusów międzymiastowych w ciągu 9 miesięcy br. zarejestrowano 67 pojazdów, czyli o 55,8% więcej niż rok wcześniej. Odnotowany wzrost to bardzo dobry sygnał dla całego rynku, który świadczy o powolnym podnoszeniu się tego segmentu. W przyszłości, wzorem naszych sąsiadów, być może stanie się on strategicznym segmentem dla całego rynku. Teraz jest jednym z najsłabszych ale na plusie. Na zakończenie pozostaje jeszcze segment pojazdów szkolnych. W 2012 r. CEP zarejestrował dwa gimbusy marki Autosan, a w zeszłym roku –żadnego. Jak widać tego typu fabrycznie nowe pojazdu cieszą się śladowym zainteresowaniem gmin, które zdecydowanie wolą do potrzeb przewozu dzieci inwestować w używane autobusy sprowadzane z Europy Zachodniej. Podsumowując – polski rynek autobusów po 9 miesiącach br. przekroczył poziom zero i rozpoczął się czas dekoniunktury. Rozpędzony segment pojazdów turystycznych wraz z autobusami międzymiastowymi oraz MINI osiągnęły swoje maksimum i teraz zostały zepchnięte do defensywy przez pogrążony w kryzysie segment miejski, który z miesiąca na miesiąc pogłębia swoją stratę do zeszłorocznego, zresztą doskonałego rezultatu. Podtrzymujemy wcześniejszą ocenę i na zakończenie roku spodziewamy się ogólnego spadku liczby rejestracji nowych autobusów o ok. 20-25% w porównaniu do 2011 r., kiedy łącznie sprzedano w naszym kraju 1561 szt. Po 9. miesiącach 2012 r. liderem polskiego rynku została marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 265 autobusy. To wynik słabszy o 22,5% niż przed rokiem. Niemiecka marka skupiła 28,5-procentowy udział w rynku. Należy przypomnieć, że w prezentowanym zestawieniu Mercedes-Benz obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i część licznych lokalnych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Biorąc pod uwagę zabudowy, które udaje się wyróżnić w danych rejestracyjnych, po 9. miesiącach br. najlepiej wypadła spółka CMS-Auto (48 szt.) przed Mercus (29 szt.) i Auto Cuby (28 szt.). Wracając do rankingu marek, drugie miejsce w generalnej klasyfikacji zajmuje Solaris Bus &Coach z wynikiem 200 szt. (21,5% udziału), trzecią pozycję ma Autosan (62 szt. i 6,7% udziału), a czwartą - MAN (60 szt. i 6,5% udziału). Rejestracje nowych autobusów w Polsce w ciągu 9 miesięcy 2012 r –wg marek.
Lp. | MARKA | 01-09.2012 r. | udział [%] | 01-09. 2011 r. | udział [%] |
1 | MERCEDES-BENZ | 265 | 28,5% | 342 | 33,2% |
2 | SOLARIS | 200 | 21,5% | 248 | 24,1% |
3 | AUTOSAN | 62 | 6,7% | 115 | 11,2% |
4 | MAN | 60 | 6,5% | 83 | 8,1% |
5 | SETRA | 53 | 5,7% | 30 | 2,9% |
6 | IVECO-IRISBUS | 48 | 5,2% | 43 | 4,2% |
7 | VAN HOOL | 38 | 4,1% | 18 | 1,8% |
8 | INNI | 204 | 21,9% | 152 | 14,7% |
∑ | RAZEM | 930 | 100,0% | 1031 | 100,0% |