Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Jakie autobusy kupowane są nad Wisłą?

SolarisyW okresie od stycznia do września br. odnotowaliśmy znaczący spadek (- 9,8%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 930 autobusów, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej. W ciągu trzech kwartałów br. odnotowaliśmy znaczący spadek (- 9,8%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 930 autobusów, licząc razem segmenty do 3,5t i powyżej, czyli aż o 101 szt. mniej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku wzrost utrzymywał się jeszcze do końca sierpnia, ale dwucyfrowe spadki w lutym i od maja do września wpłynęły na jego zahamowanie. Warto podkreślić, że rok temu, tylko we wrześniu zarejestrowano 164 autobusy, w tym aż 125 szt. pojazdów miejskich. W tym porównaniu tegoroczny wrzesień wypadł bardzo słabo z łącznym wynikiem zaledwie 61 szt. To załamanie koniunktury to efekt oddziaływania segmentu autobusów miejskich, który w tym roku odczuwa brak dużych kontraktów z unijnym wsparciem Tutaj spadek w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku przekroczył już - 42 %. I niestety ta tendencja cały czas się pogłębiała. Szacujemy, że w dalszej część roku nowe rejestracje na polskim rynku autobusowym zamkną się na minusie. Wskazuje na to głównie sytuacja w najważniejszym dla polskiego rynku, segmencie autobusów miejskich, w którym do tej pory zarejestrowano 354 pojazdy –czyli aż o 259 egz. (- 42,25%) mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. I ten spadkowy trend pogłębi się z miesiąca na miesiąc –niezależnie od realizacji najważniejszych tegorocznych kontraktów: dla Warszawy (łącznie 105 szt.) i dla Rzeszowa (50 szt.) Najwięcej w ciągu 9 miesięcy br. nowych autobusów miejskich zakupiły następujące miasta: UM Białystok –35 szt.; MPK Lublin –30 szt., MPK Kraków –30 szt., PKM Świerklaniec –18 szt. MPK Kielce –16 szt., PKM Katowice –15 szt., MPK Poznań - 15 szt., KM Płock - 15i MZK Biała Podlaska –12 szt. Natomiast w pozostałych segmentach autobusowego rynku panuje fala wzrostów sprzedaży i to one utrzymywały pozytywny bilans całego rynku przez 8 miesięcy br. We wrześniu ich połączone siły skapitulowały przed rosnącym, ujemnym bilansem segmentu pojazdów miejskich. W segmencie minibusów (poniżej 8 ton DMC) zarejestrowano 281 pojazdów, czyli o 12,4% więcej niż przed rokiem. Co ważne tutaj liczba rejestracji od sierpnia br. wykazuje tendencję rosnącą. Bardzo dobra sytuacja panuje też w segmencie autobusów turystycznych, gdzie od stycznia do września br. zarejestrowano łącznie aż 226 autokarów! To o 101 szt. więcej niż przed rokiem (+ 80,8%)! Na tak dobry wynik wpłynęły głównie zakupy nowych autokarów pod kątem EURO 2012 (przede wszystkim przez spółki Raf Trans i Sindbad), jak i realizacja tegorocznej części kontraktu na 38 nowych autokarów dla firmy PolskiBus. W segmencie autobusów międzymiastowych w ciągu 9 miesięcy br. zarejestrowano 67 pojazdów, czyli o 55,8% więcej niż rok wcześniej. Odnotowany wzrost to bardzo dobry sygnał dla całego rynku, który świadczy o powolnym podnoszeniu się tego segmentu. W przyszłości, wzorem naszych sąsiadów, być może stanie się on strategicznym segmentem dla całego rynku. Teraz jest jednym z najsłabszych ale na plusie. Na zakończenie pozostaje jeszcze segment pojazdów szkolnych. W 2012 r. CEP zarejestrował dwa gimbusy marki Autosan, a w zeszłym roku –żadnego. Jak widać tego typu fabrycznie nowe pojazdu cieszą się śladowym zainteresowaniem gmin, które zdecydowanie wolą do potrzeb przewozu dzieci inwestować w używane autobusy sprowadzane z Europy Zachodniej. Podsumowując – polski rynek autobusów po 9 miesiącach br. przekroczył poziom zero i rozpoczął się czas dekoniunktury. Rozpędzony segment pojazdów turystycznych wraz z autobusami międzymiastowymi oraz MINI osiągnęły swoje maksimum i teraz zostały zepchnięte do defensywy przez pogrążony w kryzysie segment miejski, który z miesiąca na miesiąc pogłębia swoją stratę do zeszłorocznego, zresztą doskonałego rezultatu. Podtrzymujemy wcześniejszą ocenę i na zakończenie roku spodziewamy się ogólnego spadku liczby rejestracji nowych autobusów o ok. 20-25% w porównaniu do 2011 r., kiedy łącznie sprzedano w naszym kraju 1561 szt. Po 9. miesiącach 2012 r. liderem polskiego rynku została marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 265 autobusy. To wynik słabszy o 22,5% niż przed rokiem. Niemiecka marka skupiła 28,5-procentowy udział w rynku. Należy przypomnieć, że w prezentowanym zestawieniu Mercedes-Benz obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i część licznych lokalnych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Biorąc pod uwagę zabudowy, które udaje się wyróżnić w danych rejestracyjnych, po 9. miesiącach br. najlepiej wypadła spółka CMS-Auto (48 szt.) przed Mercus (29 szt.) i Auto Cuby (28 szt.). Wracając do rankingu marek, drugie miejsce w generalnej klasyfikacji zajmuje Solaris Bus &Coach z wynikiem 200 szt. (21,5% udziału), trzecią pozycję ma Autosan (62 szt. i 6,7% udziału), a czwartą - MAN (60 szt. i 6,5% udziału). Rejestracje nowych autobusów w Polsce w ciągu 9 miesięcy 2012 r –wg marek.

Lp.
MARKA
01-09.2012 r.
udział [%]
01-09. 2011 r.
udział [%]
1
MERCEDES-BENZ
265
28,5%
342
33,2%
2
SOLARIS
200
21,5%
248
24,1%
3
AUTOSAN
62
6,7%
115
11,2%
4
MAN
60
6,5%
83
8,1%
5
SETRA
53
5,7%
30
2,9%
6
IVECO-IRISBUS
48
5,2%
43
4,2%
7
VAN HOOL
38
4,1%
18
1,8%
8
INNI
204
21,9%
152
14,7%
RAZEM
930
100,0%
1031
100,0%
źródło: PZPM &JMK analizy na podstawie CEP (MSW)

Przeczytaj również
Popularne