Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
UTA

Badanie FIRM FLOTOWYCH – MOBILNOŚĆ JUTRA

Klient flotowy był dotąd stabilnym filarem sprzedaży nowych samochodów na naszym rynku. Co, jak co, ale na przedsiębiorców dealerzy mogli liczyć. Średniorocznie ok. 65% pojazdów trafiało do flot firmowych, a samochód służbowy był narzędziem, benefitem i gadżetem przez wielu pracowników zwyczajnie pożądanym.

 

Z estymacji Instytutu Keralla wynika, że ok. 6 mln samochodów osobowych, które jeżdżą po naszych drogach to tzw. pojazdy służbowe użytkowane głównie przez MŚP.

Czy covid zmieni ten krajobraz i zredukuje impet zakupowy klienta flotowego? Co do tego, że sektor flotowy się zmieni nikt wątpliwości mieć nie powinien. Pytanie raczej: Jak bardzo się zmieni i w jakim kierunku się będzie teraz rozwijał?

Na dziesiątki pytań, które stawiają dziś sobie wszystkie strony tego rynku, odpowiedzi stopniowo przybywa.

W najnowszym raporcie opracowanym przez Instytut Keralla na podstawie czerwcowych badań przekazujemy informacje wprost od klienta flotowego. Fleet managerowie wskazują nie tylko, jak ich zdaniem, będzie wyglądał „krajobraz, po”, ale też czy i jakie decyzje zapadają u nich z obszaru polityki flotowej.

W większości firm w czerwcu odbywały się pierwsze post-pandemiczne spotkania i na bieżąco podejmowane były kroki, także z zakresu flot. Do profesjonalnych badań zaprosiliśmy ogółem n= 200 firm z całego kraju z flotą od 5 pojazdów wzwyż (bo to próg, od którego można mówić, że klient jest flotowy).

Opinii udzielali telefonicznie decydenci, którzy mają własne floty (74,5%), mieszane (20%) oraz przedsiębiorcy użytkujący flotę w wynajmie (5,5%).

O kierunkach zmian, decyzjach i rysujących się scenariuszach mówili i klienci z flotami złożonymi z ponad setki pojazdów (8%) i ze średnimi flotami od 11 do 100 pojazdów (60%) i też mniejszym na poziomie 5 do 10  (32%)

Czym klienci flotowi żyją dziś?

Skupiają się aktualnie na trzech problemach. Zarządzać odwoływanymi zleceniami, utrzymać płynność finansową, znaleźć nowe źródła przychodu. W szczególności te wyzwania dotyczą klientów z flotą na poziomie 5 pojazdów, bo istotnie częściej takie firmy o nich informują.

 

CZY COVID JUŻ WPŁYNĄŁ NA PAŃSTWA FLOTĘ?

 

Mimo ogólnych trudności, są też klienci, którzy jeszcze w tym roku planują zakup pojazdów. Co ważne, inwestycje planują małe, średnie i duże firmy, choć większość z nich rozważa niewielki zakup, bo do 5 samochodów służbowych. Natomiast wstrzymanie zakupu samochodów w tym roku deklarują najczęściej mikro flotowcy mający do 9 osób w zespole.  

Czy zatrzymanie gospodarek zmieniło coś w polityce flotowej firm i sposobie użytkowania samochodów? Tak – odpowiada blisko 1/3 klientów flotowych. W tej grupie blisko 8 proc. ocenia, że zmiany będą trwałe. U kogo nastąpiły już zmiany? Przede wszystkim w firmach użytkujących ponad 11 pojazdów, czyli tam gdzie samochody są rzeczywiście ważnym elementem prowadzonego biznesu.                                                                  

Katarzyna Pydych

General Director Keralla Research i badacz, który analizuje rynek flot od 16 lat

--------------------

RAPORT „KLIENT FLOTOWY – PANDEMIA I CO DALEJ?  AKTUALNE DECYZJE & KIERUNEK ZMIAN W POLITYCE FLOTOWEJ FIRM” Wyd. CZERWIEC 2020

A w nim:

I. PANDEMIA I CO DALEJ? KIERUNEK ZMIAN WG KLIENTÓW W POLITYCE FLOTOWEJ FIRM

  • Jakie zmiany flot w rzeczywistości post-COVID? Opinie opiekunów flot
  • Kierunek zmian w polityce flot. Zdalny pracownik, czyli niemobilny?
  • Kierunek zmian w polityce flot. Auto służbowe, czyli wczoraj benefit jutro kłopot?
  • Kierunek zmian w polityce flot. Mobilność jutra, czyli miał być car sharing będzie jazda prywatnym?
  • Plany inwestycji w samochody do końca bieżącego roku

II. CHARAKTER SKUTKÓW PANDEMII. WYZWANIA I OBECNE DECYZJE KLIENTÓW FLOTOWYCH

  • Aktualne wyzwania firm flotowych
  • Czy COVID już zmienił politykę flotową i czy będzie to zmiana trwała?
  • Podjęte działania w obszarze floty służbowej
  • Czy obecna sytuacja zmieni kryteria wyboru pojazdów do firm?
  • Czy klienci flotowi będą teraz częściej kupować pojazdy używane?
Przeczytaj również
Popularne