Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Czym jeżdżą młodzi kierowcy?

szereg3Przeciętny wiek pojazdu prowadzonego przez młodego kierowcę w wieku 18-25 lat wynosi 11 lat. W tym okresie auto przejeżdża średnio 165 tys. km i ma 1,6 usterki, najczęściej układu zawieszenia i układu kierowniczego, a także układu hamulcowego i oświetlenia – wynika z akcji DEKRA SafetyCheck, przeprowadzonej w Polsce po raz pierwszy w ubiegłym roku. Do wypadków komunikacyjnych spowodowanych przez młodych kierowców w wieku od 18 do 25 lat dochodzi w ruchu drogowym wyjątkowo często. Oprócz brawurowej jazdy połączonej z brakiem odpowiedniej praktyki dochodzi jeszcze jedna przyczyna, która powoduje, że właśnie ci uczestnicy ruchu drogowego stają się grupą najwyższego ryzyka na drodze - młodzi ludzie jeżdżą najczęściej starszymi samochodami, które wykazują wiele usterek. Według danych DEKRA, samochód mający 9 – 11 lat, stwarza potencjalnie trzykrotnie większe zagrożenie, niż samochód w wieku do trzech lat. W ramach przeciwdziałania tej sytuacji DEKRA Polska przeprowadziła akcję DEKRA SafetyCheck – bezpłatną kontrolę pojazdów użytkowanych przez młodych kierowców. Pierwsze tego rodzaju badania zostały przeprowadzone w 2007 roku w Niemczech. W ciągu 5 lat sprawdzono tam ponad 100 tys. pojazdów, w których wykryto blisko 200 tys. usterek. W Polsce akcja SafetyCheck przeprowadzona została po raz pierwszy w 2011 roku w ramach uczestnictwa DEKRA w projektach z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego: Dekady Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Europejskiej Karty Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym. Obecnie przedstawiono wyniki akcji. Według DEKRA Polska kontrola miała pomóc odpowiednio wcześnie oraz niezależnie od wymaganych prawem badań technicznych, stwierdzić w samochodach istotne usterki mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, w tym stanowić zagrożenie życia kierowców i ich pasażerów, a także innych uczestników ruchu drogowego. Działania miały również uczulić młodych kierowców na ryzyko związane z usterkami technicznymi pojazdu i uświadomić im zależność pomiędzy stanem technicznym pojazdu, a bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Akcja DEKRA SafetyCheck trwała od lipca do końca września ub. roku i była realizowana w 100 wybranych Stacjach Kontroli Pojazdów DEKRA, gdzie młodzi kierowcy w wieku od 18 do 25 lat mogli sprawdzić bezpłatnie swoje samochody w zakresie stanu wybranych elementów niektórych podzespołów pojazdów: układu zawieszenia, podwozia, układu kierowniczego, układu hamulcowego oraz kwestii związanych z oświetleniem i widocznością. W czasie akcji przebadano ponad 1000 samochodów. Średni wiek kierowców wyniósł 23 lata, średni wiek ich pojazdów - 11 lat, a średni przebieg - 165 tys. km. Kierowcami badanych aut byli w przeważającej większości mężczyźni. Młode kobiety stanowiły zaledwie 24% kierowców. 77% pojazdów miało więcej niż 8 lat, najczęściej - 10-14 lat. Tylko 27% aut nie miało żadnej usterki, pozostałe 73% miało co najmniej jedną. Średnio na auto przypadło 1,6 usterki. Wraz z wiekiem pojazdów odsetek wykrytych usterek wzrastał, np. w przypadku samochodów 13-15-letnich dochodził do blisko 80%. Najwięcej pojazdów – prawie 50% - miało usterki układu zawieszenia i układu kierowniczego, ponad 25% - związane z układem hamulcowym, a ponad 30% - z oświetleniem. Młodzi polscy kierowcy preferują marki niemieckie – ponad 50% pojazdów z pierwszej dziesiątki uczestniczących w akcji DEKRA SafetyCheck zostało wyprodukowanych w Niemczech. Najstarszym przebadanym autem był Fiat 126p z 1984 roku, zaś pojazdem o największym przebiegu – VW Passat, który przejechał blisko 500 tys. km. DEKRA Polska

Przeczytaj również
Popularne