Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Branża wynajmu cięzkich pojazdów

 

Brexit, Pakiet Mobilności, sytuacja w Chinach, która już mocno rzutuje na globalną gospodarkę, a do tego słabnące europejskie PKB. Co czeka rynek transportu w tym roku oraz jak powyższe wpłynie na sektor wynajmu?

Ireneusz Sobieski, Prezes Grupy DBK

Prognozy analityków branży transportowej w odniesieniu do roku 2020 dalekie są od optymistycznych. Jest to w dużej mierze spowodowane spowolnieniem gospodarczym, stagnacją PKB w Unii Europejskiej, które może być na poziomie podobnym lub niższym od roku ubiegłego, wciąż rosnącymi kosztami pracy, pogłębiającymi się problemami z zatrudnieniem, ale i kolejnymi zmianami w otoczeniu prawnym, m.in. wprowadzeniem Pakietu Mobilności. Do tego doszedł Brexit, którego następstwem są niejasności w polityce celnej, a tym samym możliwe przestoje – zwłaszcza po stronie brytyjskiej czy francuskiej. Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia koronawirusa oraz powiązana z nią rosnąca rezerwa społeczna i gospodarcza.. Wszystko to sprawia, że przedsiębiorcy, także z sektora TSL,  na ten rok patrzą z dużą rezerwą. Nie wiedząc, co przyniesie jutro, z jakimi kosztami i problemami przyjdzie im się mierzyć, ostrożnie podchodzą do tematu inwestycji, a tym samym mrożenia pieniędzy w zakup pojazdów. Zresztą z podobnymi problemami mierzy się cały sektor motoryzacyjny ¬– z raportu KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że 83% producentów i 74% dystrybutorów spodziewa się pogorszenia sytuacji w nadchodzących miesiącach.

Jak to się ma do branży wynajmu pojazdów użytkowych? Paradoksalnie dzięki powyższemu branża wynajmu pojazdów użytkowych w tym roku będzie się bardzo dynamicznie rozwijała. Wynajem stanowi bowiem najbardziej efektywną i bezpieczną alternatywę dla zakupu bądź leasingu pojazdu. Według badań firmy konsultingowej Frost & Sullivan w Polsce, która stanowi jeden z największych rynków transportu w Europie (obok Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Niemiec), wynajem będzie się rozwijał najbardziej dynamicznie. Dla firm stanowi on bowiem gwarancję elastyczności i możliwości dostosowania się do zmieniającej koniunktury i sezonowości bez konieczności inwestowania własnych środków. Jest przy tym znacznie korzystniejszy od leasingu, bo to nie jest pojedyncza usługa, lecz pakiet usług. Wynajem długoterminowy w DBK Rental zawiera w sobie udostępnienie pojazdu, zarządzanie nim, usługi serwisowe, podatki drogowe, samochód zastępczy w razie potrzeby, a nawet zarządzanie oponami. Czyli klient otrzymuje wszystko to, co w leasingu plus wiele, wiele więcej w ramach jednej stałej z góry znanej raty bądź opłaty abonamentowej. A jeśli pojawi się duży kontrakt bądź sytuacja awaryjna, może dodatkowo skorzystać z oferty wynajmu krótkoterminowego, aby zachować rzetelność biznesową, konkurencyjność oraz mobilność. Jestem przekonany, że rok 2020 będzie przede wszystkim rokiem mobilności, a wynajem to najlepszy sposób na to, aby ją zachować w każdych warunkach oraz czasach niepewności.

 

Przeczytaj również
Popularne