Jak wynika z nowego globalnego badania przeprowadzonego z okazji 25-rocznicy działalności firmy Webfleet, aż 58% menedżerów flot przewiduje, że będzie korzystać ze sztucznej inteligencji w ciągu najbliższych pięciu lat.
Badanie zlecone przez Webfleet zostało przeprowadzone wśród 1800 menedżerów flotowych w 15 krajach. Wyniki pokazują, że floty planują zwiększyć swoje inwestycje w cyfrowe rozwiązania flotowe i wskazują na rozszerzenie planów związanych z zastosowaniem sztucznej inteligencji i technologii pojazdów elektrycznych.
Przejście na rozwiązania cyfrowe, w tym sztuczną inteligencję, nie jest dla nas zaskoczeniem i jest wyraźnym wskaźnikiem tego, dokąd zmierza przyszłość zarządzania flotą. Nasze badanie podkreśla kluczową rolę, jaką cyfrowe rozwiązania flotowe odgrywają w zwiększaniu wydajności floty, obniżaniu kosztów i zwiększaniu bezpieczeństwa kierowców i pojazdów. Jest jasne, że inwestycje w te technologie będą nadal rosły – powiedział Jan-Maarten de Vries, President Fleet Management Solutions w Bridgestone Mobility Solutions.
Jak wynika z badania, aż 91% menedżerów flot oczekuje zwiększenia inwestycji w cyfrowe technologie flotowe w ciągu najbliższych pięciu lat. Ponad połowa menedżerów flot (52%) wskazała poprawę wydajności i zmniejszenie kosztów operacyjnych jako najbardziej przekonujący powód inwestowania w rozwiązania cyfrowe a 49% z nich uznało zwiększone bezpieczeństwo kierowców i pojazdów za główny powód inwestowania w technologię zarządzania flotą.
Oczekuje się, że sztuczna inteligencja i pojazdy elektryczne będą miały największy wpływ na zarządzanie flotą w niedalekiej przyszłości. Dla 32 proc. menedżerów flot sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe będą miały największy wpływ na zarządzanie flotą w najbliższych latach, a na drugim miejscu wskazali oni pojazdy elektryczne (30%).
Co ciekawe 23% menedżerów flot już dziś korzysta ze sztucznej inteligencji, a 35% planuje to zrobić w ciągu najbliższych pięciu lat. Prawie wszyscy respondenci potwierdzają, że AI będzie miała znaczący wpływ na zarządzanie flotą w przyszłości, przy czym 62% respondentów oczekuje, że sztuczna inteligencja zoptymalizuje planowanie tras i logistykę, 56% uważa, że poprawi bezpieczeństwo kierowców, a 55%, że usprawni konserwację predykcyjną i zarządzanie aktywami.
Tylko 21% menedżerów flot wyraziło obawy co do tego, jak sztuczna inteligencja zmieni ich dzień pracy, przy czym główne wątpliwości dotyczyły integracji procesów (53%) oraz prywatności i bezpieczeństwa danych (49%).
Menedżerowie flot potwierdzają, że pojazdy elektryczne są przyszłością dla flot komercyjnych, a ich popularność będzie rosła w nadchodzących latach. 85% menedżerów flot spodziewa się, że liczba pojazdów elektrycznych i hybrydowych w ich flocie zmieni się w ciągu najbliższych pięciu lat.
Wśród tych, którzy deklarują, że zestaw pojazdów w ich flocie ulegnie zmianie, oczekuje się, że liczba pojazdów elektrycznych i hybrydowych wzrośnie prawie dwukrotnie – z 37% obecnie do 63% floty do 2029 roku.
Postępującą cyfryzację branży zauważają również polscy menedżerowie. W Polsce badanie objęło 150 przedstawicieli różnego rodzaju firm. 91% spodziewa się większych inwestycji w cyfrowe rozwiązania w ciągu najbliższych pięciu lat.
Polacy również wskazali te same najbardziej przekonujące powody, dla których warto postawić na cyfryzację: obniżenie kosztów operacyjnych (57%), zwiększone bezpieczeństwo kierowców i pojazdów (51%) oraz uzyskanie większej widoczności i kontroli nad zasobami floty (49%). Największy wpływ na zarządzanie flotą według polskich decydentów będą miały technologie związane ze sztuczną inteligencją (29%). 13% menadżerów flot obecnie używa rozwiązań AI w zarządzaniu flotą, 41% planuje je wprowadzić w przyszłości, a 37% planuje to zrobić w ciągu najbliższych pięciu lat.
61% respondentów oczekuje, że sztuczna inteligencja zoptymalizuje planowanie tras i logistykę, 58% uważa, że obniży koszty operacyjne, a 54%, że poprawi bezpieczeństwo kierowców i analizy stylu jazdy. Poza sztuczną inteligencją wysoki wpływ na zarządzanie flotą mogą mieć dla Polaków także pojazdy elektryczne (19%) oraz jazda autonomiczna (14%).
Większość menadżerów (83%) oczekuje, że zestaw pojazdów w ich flocie ulegnie zmianie w ciągu najbliższych pięciu lat, z kolei 39% spodziewa się, że będzie posiadać w pełni autonomiczny pojazd w swojej flocie za 5-10 lat.
Sztuczna inteligencja i pojazdy elektryczne to technologie transformacyjne, które nadal będą wspierać zarządzanie flotą. W Webfleet jesteśmy pionierami tych technologii, by ułatwiać ich wdrażanie we flotach, zawsze dbając o poprawę bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju, produktywności i wydajności – podsumował De Vries.