Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
TruckCare - 1

Rejestracje pojazdów czerwiec 2021

Mamy „Mojego elektryka”!
NFOŚiGW wraz z Ministerstwem Klimatu postanowiły zrobić Polakom wakacyjny prezent i pod koniec czerwca ogłosiły nowy program dopłat do samochodów elektrycznych o wdzięcznej nazwie „Mój elektryk”. Niezwykle istotne jest to, że program jest skierowany zarówno do klientów indywidualnych jak i do firm. Na dopłaty przeznaczono aż pięćset milionów, z czego sto milionów to dopłaty dla osób fizycznych, a pozostałe 400 – dla firm. Tym razem dysponenci funduszu uwzględnili krytyczne uwagi, które spłynęły po ogłoszeniu poprzednich programów, dzięki czemu cała procedura uzyskania dofinansowania będzie znacząco uproszczona. Klienci indywidualni będą składali wniosek o dofinansowanie i uzyskają zwrot dopłaty po zakupie pojazdu. Jeszcze prościej będzie w przypadku firm – tu procedurą zajmą się firmy leasingowe. Dla osób fizycznych program będzie dostępny już od 12 lipca. Nieco później, ale według zapewnień – jeszcze w lipcu, ruszą dopłaty dla firm. Ważne jest także to, że systemem dopłat zostaną objęte nie tylko samochody osobowe, ale też samochody dostawcze. O ile w przypadku zakupu samochodów osobowych przez klientów indywidualnych i firmy dopłata wyniesie 18 750 zł, a z kartą dużej rodziny dla klientów indywidualnych – 27 tys. zł, to w przypadku pojazdów dostawczych dopłata może nawet wynieść 70 tys. zł, pod warunkiem wykonania średniorocznego przebiegu 20 tys. km. Biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej towarów jest dostarczanych do domów przez firmy kurierskie, a te są żywotnie zainteresowane zakupem elektrycznych pojazdów dostawczych, należy oczekiwać, że dopłaty do tych pojazdów będą cieszyły się dużym zainteresowaniem. Nowością w programie „Mój elektryk” i bardzo dobrą wiadomością dla miłośników jednośladów są dopłaty do elektrycznych motocykli w wysokości 4 tys. zł. Można powiedzieć, że „Moim elektrykiem” Polska „dojechała” do grupy krajów europejskich, w których są dopłaty do pojazdów niskoemisyjnych. Niestety, w praktyce dotacjami nie będą w naszym kraju objęte samochody wodorowe, co wynika z określenia maksymalnej wartości pojazdu, który może ubiegać się o dofinansowanie, na poziomie 225 tys. zł, a wodorowe póki co są droższe. Realizacja programu dopłat jest przewidziana na lata 2021-2026, a nabory na obecny program będą trwały do wyczerpania środków lub do roku 2025. Niestety, przynajmniej na razie, nie ma mowy o dofinansowaniu infrastruktury, a to zła wiadomość. Jeżeli dodamy do tego, że w najnowszej wersji „Ustawy o elektromobilności” pojawiły dodatkowe wymagania przy procedurze instalowania ładowarek w domach wielorodzinnych, to, pomimo że nasz program dopłat wydaje się na tle innych krajów Europy niezły, to jako branża wciąż powtarzamy, że bez dobrej sieci ładowania i tankowania wodoru, może okazać się, że klienci niezbyt chętnie będą kupować pojazdy niskoemisyjne i pozostaniemy w ogonie Europy. Tak, czy inaczej „Mój elektryk” jest krokiem w dobrą stronę, bo jeśli szczególnie w miastach, pojawi się sporo samochodów, które nie będą emitowały szkodliwych substancji i hałasu w miejscu, gdzie będą się poruszały, to wszyscy zyskamy, bo będziemy mieli czyste powietrze. Czego sobie i Państwu życzę.

Z pozdrowieniami
Jakub Faryś

 

 

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie informacji CEP.

PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne