Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Przedsiębiorcy kupują samochody inaczej niż indywidualni konsumenci

Przedsiębiorcy kupują samochody inaczej niż indywidualni konsumenci. Różnice dotyczą sposobu finansowania – popularny jest wynajem długoterminowy, który nie ogranicza płynności finansowej firmy. Według danych platformy Automarket.pl, która jest częścią Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, w przypadku wynajmu prawie co trzecia firma wybiera auto on-line, a 66% zamawia dostawę pod wskazany adres.

Z zarejestrowanych w ubiegłym roku ponad 428 tys. nowych pojazdów, aż 311 tys. stanowiły kupione przez klientów instytucjonalnych (dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego - PZPM). Oznacza to, że na firmę rejestrowanych było 7 na 10 pojazdów. W tym roku jest podobnie – od stycznia do listopada przedsiębiorstwa zarejestrowały 71% z 382 tys. pojazdów.

Grudzień to miesiąc, w którym z powodów podatkowych zainteresowanie przedsiębiorców zakupem czy wymianą pojazdu rośnie. W grudniu 2021 r. na firmę zarejestrowano 23 tys. pojazdów osobowych, czyli o 13% więcej niż w listopadzie ub.r. Przedsiębiorcy, którzy w danym roku wypracowali znaczne zyski, inwestują w ten sposób nadwyżki budżetowe. Oczywiście samochód służbowy bardzo często używany jest przez pracowników w celach prywatnych. W takiej sytuacji mniejszy jest poziom odliczenia podatku, jednak to nadal bardzo wygodna opcja, szczególnie w małych firmach.

Jak przedsiębiorcy finansują wymianę floty

W tym roku przedsiębiorcy najchętniej wybierali Toyoty, a w drugiej kolejności Skody oraz Volkswageny (dane PZPM). To nieco inaczej niż klienci indywidualni, w przypadku których pierwsza trójka to kolejno Toyota, KIA i Skoda. Największe różnice pomiędzy konsumentami a firmami dotyczą jednak sposobu finansowania.

- Firmy po pierwsze cenią wygodę, a po drugie chętnie korzystają z opcji finansowania, które nie blokują ich kapitału. Jeśli chodzi o formułę zakupu, przedsiębiorcy mają spory wybór. Mogą korzystać z dużej liczby rozwiązań finansowania samochodu - od kredytu, przez leasing czy pożyczkę leasingową po wynajem długoterminowy. Z naszych danych, dotyczących okresu od początku działania platformy, czyli od lipca 2020 roku do końca listopada 2022 roku, wynika jednak, że zdecydowanie dominuje leasing i wynajem długoterminowy. Zauważamy trend wzrostowy dotyczący wynajmu - w 2020 roku jego udział w strukturze sprzedaży wynosił 37%, w 2022 roku już blisko 50%. Jeśli chodzi o długość trwania umowy, to w przypadku leasingu 43% firm decyduje się na finansowanie przez 36 miesięcy, a 24% przez 48 miesięcy. W przypadku wynajmu, 33% samochodów zostało zakontraktowanych zarówno na 36, jak i 12 miesięcy. Wynajem jest więc formą wybieraną na krótszy okres, pozwalającą szybciej i częściej wymieniać flotę – mówi Tomasz Otto, Dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl.

Jak wynika z danych Związku Polskiego Leasingu, odbiorcami usług leasingowych pozostają głównie mikro- i małe przedsiębiorstwa, czyli firmy o obrotach do 20 mln zł, które mają obecnie 70,7% udział w strukturze klientów firm leasingowych

Przedsiębiorcy częściej zmieniają samochody i jeżdżą młodszymi autami

Z informacji Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że firmy wymieniają flotę średnio co trzy lata. To znacznie częściej i szybciej niż konsumenci indywidualni. Średni wiek auta w Polsce wynosi według różnych danych od 13 do 15 lat, a samochody osobowe w wieku ponad 20 lat stanowią blisko 20% wszystkich samochodów w Polsce.

Przedsiębiorcy cenią swój czas, dlatego chętnie korzystają z możliwości, jakie dają im platformy internetowe sprzedające samochody.

Od początku działalności platformy Automarket obserwujemy tendencję wzrostową jeśli chodzi o wynajem on-line. W 2020 roku 25% wynajmów zrealizowanych przez przedsiębiorców na platformie Automarket było w pełni online, w 2022 roku, do końca listopada, już blisko 30%. Dodatkowo, tylko w tym roku aż dwie trzecie klientów prowadzących działalność skorzystało z możliwości dostawy pod wskazany adres. Świadczy to o tym, że przedsiębiorcy szczególnie cenią swój czas i wygodę. Zakup pojazdu on-line trwa krócej, ułatwia porównanie dostępnych modeli i opcji finansowania, jego zaletą jest też minimum formalności. Oszczędność czasu na dostawie pojazdu pod firmę, czyli w formule door2door zamiast osobistym odbiorze jest ogromna – dodaje Tomasz Otto.

 

PKO Leasing

Przeczytaj również
Popularne