Tomasz Siwiński: Często samochody do firm kupowało się ceną, obecnie ten trend uległ zmianie. Jak to wyglądało i wygląda na rynku oponiarskim?
Tomasz Nastaj: Ten trend również obserwujemy w oponach. W przypadku opon mamy trzy segmenty do wyboru: opony premium, medium oraz budżetowe. Każdy z tych segmentów charakteryzuje się innymi cechami produktu i oczywiście ceną. Natomiast widzimy, że trend kierowania się tylko ceną ulega zmianie i coraz więcej flot kieruje się zakupem opon, zwracając uwagę na parametry, właściwości techniczne oraz trwałość opon, co przekłada się na przebiegi. Firmy flotowe zwracają uwagę na koszty użytkowania i tak samo jak przy wyborze auta flotowego, przy doborze samych opon ma to również znaczenie. Stąd też widzimy coraz większe zainteresowanie oponami premium, co w konsekwencji przekłada się oczywiście na sprzedaż.
Firmy kupują samochody do pracy, które są wyposażone w opony, a po okresie eksploatacji chcą sprzedać samochód wraz z oponami, na których go zakupili. Gdzie widzi rolę Michelina, na którym etapie Pan chcą Państwo dotrzeć do klientów użytkujących własne floty?
Staramy się dotrzeć do klientów zawsze w momencie najważniejszym, czyli wtedy, kiedy dochodzi do decyzji zakupowej. W przypadku zakupu nowych aut mamy dwie możliwości oferowania opon. Pierwsza to oczywiście opony zimowe jako dodatkowy komplet do wyposażonych fabrycznie opon letnich. Drugą możliwością jest wyposażenie nowego auta w opony całoroczne. Widzimy coraz większe zapotrzebowanie na ten segment opon, dlatego też przygotowaliśmy skrojoną ofertę pod te wymagania. Dalej, staramy się zawsze dotrzeć do flot, które posiadają park aut, który wymaga bieżącej wymiany opon. W ten sposób ofertujemy opony letnie, zimowe i całoroczne.
W każdym z tych przypadków podkreślamy klientom wartości dodane naszych opon, czyli przebiegi, niski koszt użytkowania czy trwałość, co jednocześnie idzie z trendem, o którym już wspominałem.
Firmy CFM oferują różne warianty obsługi serwisowej flot. Jak z tej perspektywy wygląda obsługa dotycząca opon? Mamy wariant z oponami tańszymi czy może całorocznymi?
Tak, firmy CFM oferują różne warianty. Natomiast w większości przypadków mówimy tutaj o dodatkowym komplecie opon zimowych. Istnieje możliwość doboru opony segmentu premium, medium albo budżet. W zależności od firmy CFM istnieją różne warianty opłaty miesięcznej odpowiadające klasie opony. My oczywiście zawsze zachęcamy do produktu Premium, to wiąże się z większym bezpieczeństwem i komfortem jazdy, co przekłada się na pełne zadowolenie użytkownika i brakiem jakichkolwiek reklamacji.
Mają Państwo w ofercie oponę całoroczną, o której Pan już wspominał, która zbiera doskonałe opinie. Czy jednak producentowi ogumienia, żyjącemu głównie ze sprzedaży opon, opłaca się zachęcać klientów do tego, aby zamiast czterech opon sezonowych użytkowali cztery całoroczne?
To użytkownik, czyli klient końcowy, tego wymaga. Zmienia się rynek i to właśnie konsument wymusił te zmiany, więc my jako producent opon postanowiliśmy spełnić oczekiwania klienta i stworzyliśmy produkt, który doskonale wpasowuje się w oczekiwania klientów. Pokazują to również dane rynkowe, które mówią że segment opon całorocznych jest najbardziej rozwijającym się i najbardziej dynamicznie rosnącym segmentem opon osobowych i dostawczych. Opona z gamy Michelin CrossClimate jest świetnym i niesamowicie innowacyjnym produktem i dlatego dobre opinie oraz zadowolenie klienta w tym przypadku jest dla nas wyznacznikiem wpasowania się w ten trend.
Jak z perspektywy eksperta ocenia Pan powodzenie opon całorocznych? Czy jest to rozwiązanie dla wszystkich firm, czy są jakieś wyjątki? Jak patrzą na to firmy, jako oszczędność czasu i pieniędzy?
Tak jak wspominałem to trendy rynkowe, czyli konsumenci wymuszają powodzenie opon całorocznych. Zachowania konsumentów się na tyle zmieniły, że klient ma potrzebę zakupu takiej opony i to on gwarantuje powodzenie sprzedaży tego segmentu.
W mojej opinii opony Michelin Cross-Climate to rozwiązanie dla wszystkich firm. Opony całoroczne to oszczędności czasu i pieniędzy. W ten sposób flota oszczędza czas i zasoby podczas sezonu wymiany opon oraz nie generuje dodatkowych kosztów, ponieważ nie potrzeba realizować zakupów drugiego kompletu opon.
Dzięki temu klient posiada we własnej flocie opony premium, świetny produkt, bezpieczeństwo oraz najniższe koszty użytkowania na kilometr. Michelin CrossClimate to opona letnia, która ma również homologacje opony zimowej, więc może być bezpiecznie używana podczas warunków zimowych oraz w krajach, w których obowiązuje wymóg używania opon zimowych w wyznaczonych miesiącach. Także, odpowiadając na postawione pytanie, Michelin CrossClimate to idealne rozwiązanie dla wszystkich firm.
Wiele mówi się o zarządzaniu oponami, polityce dotyczącej ogumienia. Na czym polega polityka zarządzania oponami we flotach i gdzie szukać oszczędności?
W polityce flotowej optymalizacja kosztów polega głównie na przeliczeniu kosztów użytkowania auta. W przypadku doboru opon jest identycznie. Liczy się koszt opon na przejechany kilometr. W ten sposób oferujemy flotom produkt, który idealnie pomaga im zrewolucjonizować flotę pod kątem optymalizacji kosztów i zarządzania oponami.