W roku 2017 zarejestrowano w Polsce 483 067 nowych samochodów osobowych. To o 16,1% więcej niż w roku 2016. Do klientów trafiło też 59 527 aut dostawczych, czyli o 0,5% mniej niż przed rokiem. Łączna sprzedaż pojazdów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony wyniosła 542 594 sztuki, to o 14% więcej niż w całkiem niezłym roku 2016.
Tak dobrych wyników sprzedaży nowych samochodów nie notowano nad Wisłą od lat. Po bardzo dobrym roku 2016, 2017 okazał się być jeszcze lepszy. Nie mamy wątpliwości, że za tymi wynikami stoją coraz lepsze programy finansowe oferowane przez importerów, które sprawiają, że auta stają się coraz bardziej dostępne dla każdego, kto ma stałe źródło dochodu.
W grupie nabywców indywidualnych nowe rejestracje wyniosły od początku roku 146,9 tys. szt. To niemal o 10% więcej niż przed rokiem. Ich udział w rynku w skali roku wyniósł 30,4% podczas, gdy rok wcześniej wynosił 32,3%.
Na pierwszym miejscu w tej grupie nadal utrzymuje się Toyota, której udało się sprzedać 18 889 samochodów, co stanowi 20,8-procentowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Drugie miejsce utrzymała Skoda (16 809 sprzedanych aut, 21,3% więcej niż przed rokiem). Na trzecim miejscu uplasował się Opel (sprzedał w Polsce 15 136 samochodów, a więc o 1,8% mniej niż w 2016 roku). Tuż za podium jest Volkswagen (11 510 aut, wzrost sprzedaży o 5,4%), za nim Kia (9 935 aut i 7,6% wzrost sprzedaży) i Hyundai (9 132 sprzedanych samochodów, aż o 23,2% więcej niż w roku 2016).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych w 2017r. była Toyota Yaris (6 088 szt.), która przesunęła się w rankingu popularności, w ubiegłym roku o jedno miejsce w górę. Drugie miejsce zajęła Fabia (6008 szt.), którą od pozycji lidera dzieliło zaledwie 80 sprzedanych, a właściwie nie sprzedanych aut. Trzecia lokata przypadła w udziale Oplowi Astra (5 922 szt.). Przypomnijmy, że przed rokiem Astra była najchętniej kupowanym samochodem wśród klientów indywidualnych. Czwarte miejsce zajął Fiat Tipo (4 333 sprzedanych samochodów, który zanotował rekordowy wzrost sprzedaży 118,9 % w porównaniu z rokiem 2016. Piąte miejsce, mimo 16,8-procentowego wzrostu sprzedaży zajęła Dacia Duster.
Nas bardziej cieszy wynik sprzedaży aut do firm. W 2017 roku nowych samochodów na tzw. regon sprzedano 336,2 tys. To o 19,3% więcej niż przed rokiem, a więc 54,5 tys. aut więcej. Udział tej grupy klientów sięgnął 69,6% wobec 67,7% przed rokiem. Najsilniejszą grupę nadal stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Skupiły już 47,7% całego rynku (68,5% w rejestracjach tylko nabywców instytucjonalnych) wobec 44,9% rok wcześniej. Były one zdecydowanie bardziej dynamiczne niż cały rynek a także niż nabywcy instytucjonalni ogółem. Ich wzrost wyniósł 23,3% w skali roku. Warto tu wspomnieć, że mikro i mali przedsiębiorcy również leasingują swoje samochody, a ich właścicielami do czasu spłaty ostatniej raty są właśnie firmy leasingowe.
W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych od początku roku pierwsza szóstka marek była dokładnie taka sama jak w 2016r. Pierwsza jest Skoda (44 898 samochodów), drugi Volkswagen (37 105 samochodów, trzecia Toyota (31 825 samochodów, potem Ford (24 472 samochody), Opel (20 579 samochodów). Renault (19 800 samochodów).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych w 2017 roku pozostała Skoda Octavia (15 180), która wzmocniła się w skali roku o 9%. Następna jest Skoda Fabia (12 906 egzemplarzy i aż 23,1% wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Kolejne miejsca zajęły VW Golf (10 164 sztuk), Opel Astra (9 937 sztuk) i Focus (9 412 sztuk).
Jeśli chodzi o sprzedaż samochodów osobowych zarówno dla klientów indywidualnych jak i instytucjonalnych, w rankingu marek (tzw. TOP 20) prawie wszystkie zarejestrowały dwucyfrowy wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem 2016. Wyjątkami okazały się Ford i Mazda po +0,6% i Nissan 9,8%. Rekordzistami okazały się takie marki jak Fiat +50,5% wzrostu, Citroen 38,5%, Mercedes 32,5%, Dacia 27,5%, BMW 25,2% oraz Toyota 24,4%.
Jeśli chodzi o samochody dostawcze o DMC do 3,5 tony, to od początku roku wśród najpopularniejszych marek dwa pierwsze miejsca zajęły Fiat (11 194 sprzedanych aut) i Renault (8 356 sprzedanych samochodów). Jak widać obie marki dzieli znaczna różnica udziału w rynku (4,8 pkt. proc.), ponieważ pierwsza osiągnęła wynik 19%, druga przekroczyła 14%. Trzecią marką na liście gigantów wśród pojazdów o DMC do 3,5 tony jest - podobnie jak przed rokiem - Ford, który sprzedał w 2017 roku 6 328 aut. Na czwartej pozycji uplasował się Peugeot (6 043 sprzedanych samochodów). Ford i Peugeot to jedyne marki w pierwszej piątce, które odnotowały wzrost sprzedaży porównaniu z rokiem 2016, odpowiednio o 3,8% i 10,4%. Piąte miejsce zajmuje Iveco (5054 sprzedanych samochodów).
W 2017 spośród wszystkich nowych samochodów użytkowych klienci najczęściej wybierali Fiata Ducato (7 172 egzemplarze). To o 4,5% gorszy wynik niż przed rokiem. Kolejne miejsca zajęły Renault Master (6 781 sprzedanych aut, o 7,1% mniej niż przed rokiem). Dalej bez zmiany – Ivevo Daily (5 050 sprzedane samochody, o 2,4% mniej niż przed rokiem), Peugeot Boxer (3 413 sprzedane auta i 1-procentowy wzrost sprzedaży). Pierwszą piątkę zamyka Mercedes Sprinter, który trafił do 3 158 klientów. to o 2,9% gorszy wynik niż w 2016 roku.
Źródło, PZPM