Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Nowa generacja wodorowych ogniw paliwowych Toyoty coraz bliżej

Toyota ogłosiła, że w 2026 roku zadebiutują wodorowe ogniwa paliwowe nowej generacji, które będą charakteryzować się 20% większym zasięgiem, większą gęstością energii i niższymi kosztami utrzymania pojazdu.

Od lipca wszystkie aspekty działalności – rozwój, produkcja, sprzedaż, będą podlegać nowej organizacji o nazwie Hydrogen Factory. Przyspieszy to procesy decyzyjne, ułatwi regionalizację produkcji oraz działów R&D oraz pomoże w zawieraniu strategicznych partnerstw, by dostarczane technologie były jak najbardziej dostępne i konkurencyjne.

Toyota szacuje, że do 2030 roku sektor wodorowy będzie warty pięć bilionów jenów, a największymi rynkami będą Chiny, Europa oraz Ameryka Północna. Firma już teraz ma zamówienia na 100 tys. zestawów ogniw paliwowych.

Nowa generacja wodorowych ogniw paliwowych

Toyota planuje wprowadzić kolejną generacją wodorowych ogniw paliwowych już w 2026 roku. Bazując na 30-letnim doświadczeniu w tej technologii nowa odsłona ma charakteryzować się większą gęstością energii (16,3 kW/l), co przełoży się na zwiększenie zasięgu pojazdu o 20%. Tym samym szacuje się, że samochód ciężarowy wyposażony w nową generację ogniw paliwowych będzie w stanie pokonać np. trasę z Frankfurtu do Monachium lub Tokio do Osaki bez tankowania wodoru.

Poprzez zmniejszenie liczby ogniw technologia stanie się bardziej dostępna dla szerszej grupy odbiorców. Ponadto Toyota szacuje, że koszty utrzymania samochodu ciężarowego wyposażonego w kolejną generację ogniw paliwowych będą zdecydowanie niższe niż w przypadku pojazdów z silnikami Diesla ze względu na 2,5-krotnie dłuższy interwał serwisowy.

Nowa generacja ogniw paliwowych umożliwi także bardziej elastyczną produkcję. Na jednej linii będą mogły powstawać różne typy ogniw, w zależności od ich przeznaczenia.

Nowe zbiorniki na wodór

Toyota dąży do ustandaryzowania zbiorników na wodór wykorzystywanych w samochodach ciężarowych w Europie, USA oraz Japonii, co pozwoli na przyspieszenie produkcji oraz ułatwi ich montowanie w różnych typach pojazdów. Toyota pracuje zarówno nad zbiornikami na wodór sprężony jak i na ciekły wodór, które będą wykorzystywane w dużych ciężarówkach. Zastosowanie ciekłego wodoru pozwala wykorzystywać zbiorniki o mniejszych rozmiarach.

Trwają również prace rozwojowe nad zbiornikami na wodór o mniejszych rozmiarach i kształtach, które będą łatwe w instalacji oraz kompatybilne z wieloma typami pojazdów. Toyota chce w ten sposób umożliwić konwersję istniejących pojazdów tak, by mogły wykorzystywać elektryczne napędy z wodorowymi ogniwami paliwowymi lub spalinowe silniki wodorowe.

Drogowe testy auta z wodorowym silnikiem spalinowym

Od kilku lat Toyota rozwija technologię wodorowego silnika spalinowego jako alternatywnej drogi do redukcji emisji CO2. Prototypy samochodów z takim napędem do tej pory testowane były na zamkniętych torach testowych oraz w ramach wyścigów dystansowych. Teraz marka uzyskała pozwolenie na testy na drogach publicznych, a koncepcyjne auto z takim silnikiem zostało już zarejestrowane i jest dopuszczone do ruchu. Przybliża to Toyotę do wprowadzenie tego napędu na rynek.

 

PD / Toyota

Przeczytaj również
Popularne