Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

LNG, czyli sposób na oszczędność

Błękitne paliwo, bo tak nazywany jest skroplony gaz ziemny, jest wydajne i czystsze od oleju napędowego. Dotychczas na przeszkodzie w rozpropagowaniu tego paliwa stała niewielka wiedza na temat jego zalet i brak infrastruktury do jego tankowania. Teraz może się to zmienić, ponieważ Shell właśnie otworzył pierwszą stację do tankowania LNG dla samochodów ciężarowych.

Wrocławska stacja jest jednym z 39 punktów Shell LNG budowanych w ramach konsorcjum BioLNG EuroNet – projektu, którego celem jest utworzenie korytarza LNG dla ciężarówek napędzanych błękitnym paliwem, biegnącego z Hiszpanii do Polski. Docelowo w ramach tej inicjatywy Shell planuje otworzyć w Polsce 8 stacji.
LNG to paliwo, którego proces spalania emituje do atmosfery zdecydowanie mniej szkodliwego dwutlenku węgla niż w przypadku diesla.

LNG JAKO PALIWO DLA TRANSPORTU
Gaz ziemny to bogate, bezpieczne i łatwo dostępne źródło energii.  Przewiduje się, że do 2050 roku dwie trzecie ludzkości będzie mieszkać w miastach, a liczba samochodów podwoi się i wyniesie 2 miliardy. Szersze wykorzystanie pojazdów elektrycznych, pojazdów na wodór lub gaz ziemny, a także bardziej efektywnych silników spalinowych może w znacznym stopniu przyczynić się do poprawy jakości powietrza. LNG jest konkurencyjnym kosztowo i czystszym w spalaniu paliwem przeznaczonym dla samochodów ciężarowych. Samochody zasilane LNG mogą jeździć także na skroplony biometan (bioLNG), który jest produkowany z odpadów organicznych.

 

Misja: ograniczyć emisję

Zapotrzebowanie na energię w transporcie będzie w dalszym ciągu rosnąć. Sektor ten odpowiada obecnie za około jedną czwartą światowych emisji CO21. To oznacza, że konieczne jest zwiększenie wykorzystania czystszych źródeł energii w transporcie ciężkim. W tym sektorze LNG jest obecnie najczystszą alternatywą dla oleju napędowego. Rozpowszechnienie LNG może pomóc zredukować emisje gazów cieplarnianych pochodzące z samochodów ciężarowych nawet o 22% w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym (Redukcja emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu paliwowym opiera się na aktualnych normach zarządzania jakością ISO 9001 oraz wartościach emisji EPA i GREET. „Emisje gazów cieplarnianych” obejmują CO2, metan i N2O).

Inną korzyścią, o której warto wspomnieć, jest fakt, że silniki napędzane paliwem LNG emitują niemal 50% mniej hałasu w porównaniu z dużymi silnikami diesla, dzięki czemu mogą przyczynić się do poprawy samopoczucia kierowców i umożliwić wykorzystanie floty w strefach o niskim dopuszczalnym poziomie hałasu2 np. w przypadku zaopatrywania sklepów poza godzinami szczytu na obszarach mieszkalnych, tj. wczesnym rankiem lub późnym wieczorem.

Na skrzyżowaniu A4 i S8

Pierwsza polska stacja Shell LNG znajduje się w Bielanach Wrocławskich, w rejonie tras A4 i S8, wzdłuż ważnego europejskiego korytarza transportowo-logistycznego. Stacja może pomieścić 31,5 tony gazu, co pozwala na zatankowanie 120–150 ciężarówek. Oferuje również szeroką gamę produktów i usług pozapaliwowych, a także niezbędną infrastrukturę dla kierowców, w tym parking dla ciężarówek i prysznice.

Nowo otwarta lokalizacja była 21. stacją LNG marki Shell w Europie, od tego czasu Shell otworzył już kolejne 3 lokalizacje. Pozostałe punkty znajdują się w Belgii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Turcji i w Niemczech. Obecnie w Polsce jest ponad 40 klientów używających karty Shell LNG, których floty samochodów ciężarowych mogą tankować LNG na europejskich stacjach Shell.

W planach są kolejne stacje Shell LNG w Polsce – w Świecku i Poznaniu, a następnie także w innych lokalizacjach.

„Bardzo się cieszę z otwarcia naszej pierwszej stacji LNG w Polsce, dzięki której nasi klienci będą mogli poruszać się ciężarówkami napędzanymi niskoemisyjnym paliwem, jakim jest LNG. To może skutkować poprawą jakości powietrza w naszych miastach. W przyszłości gaz może stanowić uzupełnienie dla odnawialnych źródeł energii i będzie miał zasadnicze znaczenie dla zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na energię. Co więcej, rozwój LNG może pomóc znacząco zwiększyć konkurencyjność polskiego sektora transportu ciężkiego, a tym samym całej polskiej gospodarki, ponieważ Polska utrzymuje pozycję niekwestionowanego lidera transportu drogowego w Europie” – powiedział Piotr Dziwok, prezes zarządu Shell Polska.

Przeczytaj również
Popularne