Ministerstwo Przemysłu opublikowało najnowszy kwartalny raport porównujący koszty przejechania 100 km z wykorzystaniem paliw alternatywnych i konwencjonalnych. LPG, podobnie jak przed rokiem, jest paliwem, na którym najtaniej można przejechać 100 km – koszt to zaledwie 22,12 zł.
Samochód kompaktowy z silnikiem Diesla na tym dystansie zużyje oleju napędowego za 30,41 zł (SUV i crossover – 37,53 zł). Natomiast koszt przejazdu w aucie z silnikiem benzynowym to 36,37 zł (SUV – 47 zł). Koszt przejechania 100 km samochodem na gaz ziemny CNG wyliczono na 41,78 zł. Z kolei podróż samochodem elektrycznym wyniesie ponad 42 zł. Najdroższym paliwem okazuje się wodór – przejechanie samochodem elektrycznym z ogniwami paliwowymi to koszt ok. 69 zł (Toyota Mirai).
Według statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA autogaz pozostaje najbardziej rozpowszechnionym w Unii paliwem alternatywnym – po europejskich drogach wciąż porusza się przeszło dwukrotnie więcej samochodów osobowych na LPG niż elektrycznych (Bez hybryd. Źródło: Vehicles on European Roads, ACEA 2024).
– W 2023 r. utrzymywała się, a nawet wzrosła, konkurencyjność używania gazu LPG jako napędu pojazdów samochodowych w stosunku do benzyny silnikowej. Średnioroczna cena detaliczna gazu stanowiła 46,1% ceny benzyny EU95, podczas gdy rok wcześniej było to 48,9%. W pierwszej połowie 2024 r. relacja ta spadła nawet do 42% – do najniższego poziomu od 2016 r. – tłumaczy Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP). – Po wakacjach różnica w cenie litra benzyny i LPG wynosiła średnio 3,40 zł. Przy założeniu średniego rocznego przebiegu samochodu na poziomie 18 tys. km oraz wyższego o ok. 15% spalania gazu kierowcy w portfelu co roku zostaje 3,5 tys. złotych. To już kwoty, którymi warto się zainteresować.
W Polsce zarejestrowanych jest ponad 3 mln samochodów zasilanych autogazem i co roku przybywa blisko 100 tys. instalacji. Są województwa, w których co 5. kierowca korzysta z autogazu – w tym woj. łódzkie, mazowieckie i lubelskie. Polacy mają też gdzie tankować
– 7,4 tys. stacji paliw z LPG w ofercie to najwięcej w Unii Europejskiej. Aż 58% Polaków uważa, że autogaz jest łatwo dostępny na stacjach paliw w całej Polsce. (W dniach 29.04.2024 – 12.05.2024 r. Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research zrealizowała najnowszą, 6. edycję badania „EKObarometr – na drodze do zielonego społeczeństwa”. Polska Organizacja Gazu Płynnego była partnerem tegorocznego projektu, który w tym roku objął także badanie postaw Polaków wobec gazu płynnego LPG. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1500 respondentów.
Nowym zjawiskiem jest upowszechnianie się, zwłaszcza wśród taksówkarzy, samochodów wykorzystujących napęd hybrydowy (HEV) z dodatkową instalacją gazową. Taki układ trójpaliwowy pozwala na jeszcze większe oszczędności eksploatacyjne, zwłaszcza przy dużych rocznych przebiegach. Według danych największego w Polsce dealera samochodów zasilanych autogazem, 90% użytkowników takich pojazdów jest zdecydowanych lub przynajmniej rozważa ponowny zakup auta na LPG.
Tymczasem LPG zdobywa kolejne rynki w Europie. W 2022 r. nad Sekwaną sprzedano ponad 46 tys. nowych samochodów zasilanych autogazem. W 2023 r. ta liczba wzrosła o kolejne 40%.
Porównanie średnich cen paliw alternatywnych ze średnimi cenami benzyny silnikowej i oleju napędowego poprzez porównanie kosztu przejechania 100 km – II kwartał 2024 r.
1) Na podstawie art. 41a ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 875, z późn.zm.) minister właściwy do spraw energii porównuje ceny jednostkowe oferowanych na rynku paliw (przeznaczonych do napędu samochodów osobowych) dla wybranych grup samochodów osobowych możliwych do porównania co najmniej pod względem masy i mocy. Minister właściwy do spraw energii ogłasza porównanie cen, do końca miesiąca następującego po kwartale, którego porównanie dotyczy, na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej.
2) Opracowano na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) otrzymanych od Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Do obliczeń wybrane zostały najpopularniejsze samochody osobowe zarejestrowane w 2023 r. o zapłonie iskrowym oraz samoczynnym o mocy silnika 100-150 KM i pojazdy elektryczne BEV o mocy 170-250 KM z dwóch najpopularniejszych segmentów, tj. segmentu C oraz średnich SUV-ów i crossowerów. Dodatkowe informacje dostępne na https://www.gov.pl/web/klimat/ropa3
) Auta kompaktowe o średniej wielkości zapewniające miejce dla 5 dorosłych osób z umiarkowaną przestrzenią na bagaż.
4) Ze względu na brak modeli w segmencie C i średnich SUV/crossowerów do obliczenia średniego zużycia LPG zostały wybrane najbardziej popularne modele pojazdów zasilanych LPG o mocy silnika 100-150 KM zarejestrowanych w 2023 r.
5) Brak dostępnych modeli pojazdów z tego segmentu.
6) Obliczone na podstawie ceny energii elektrycznej z ogólnodostępnych stacji ładowania.
Polska Organizacja Gazu Płynnego jest organizacją zrzeszającą pracodawców zajmujących się zakupem, rozlewem, dystrybucją gazu płynnego oraz produkcją i obrotem urządzeniami służącymi do jego zastosowań, której podstawowym celem jest ochrona praw i reprezentowanie interesów zrzeszonych członków oraz branży wobec organów władzy i administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego, związków zawodowych pracowników oraz innych organizacji.
POGP została założona w 1996 roku i od tego czasu aktywnie uczestniczy w życiu branży paliwowej. Członkami organizacji są jednostki produkcyjno-handlowe, zajmujące się zakupem, rozlewem i dystrybucją gazu skroplonego LPG, a także produkcją i obrotem urządzeniami służącymi do jego transportu, magazynowania i eksploatacji. Od lutego 2020 r. przedmiotem aktywności analitycznej POGP jest również skroplony gaz ziemny LNG.
POGP należy do Światowej Organizacji Gazu Płynnego (WLGA) oraz Liquid Gas Europe. https://www.pogp.pl/LPG
w Polsce
Maciej Chomacki