Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Solaris podsumowuje i planuje

Na specjalnej konferencji online Solaris podsumował rok 2020 oraz nakreślił plany na przyszłość marki. Producent ma się czym chwalić. Solaris znalazł się na  pierwszym  miejscu  w  Europie pod względem liczby dostarczonych autobusów elektrycznych. W 2020 roku spółka osiągnęła rekordowo wysoką sprzedaż 1560 pojazdów.

Solaris zanotował wzrost przychodów o 18,5% do poziomu 3,2 mld zł oraz rosnącą liczbę rosnąca liczba zamówień na autobusy z napędem wodorowym. Rok 2020 przyniósł dla gospodarki większości państw na świecie niespotykane wcześniej wyzwania. Minione miesiące były niełatwe również dla europejskiego sektora transportu  publicznego  i  firm produkujących pojazdy w tym segmencie motoryzacji. Pandemia koronawirusa/Covid-19 i związane z nią ograniczenia wymagały od firmy Solaris wypracowania specjalnych procedur i uruchomienia nakładów umożliwiających nieprzerwaną  kontynuację  działalności.  Spółka udowodniła  jednak,  że  nawet w najtrudniejszych okolicznościach dotrzymuje obietnic wobec swoich klientów i partnerów biznesowych.Starania całej organizacjii jej pracowników, aby utrzymaćciągłość działania, a także wprowadzone środki zaradczeprzyniosły wymierne efekty.

Najwięcej autobusów i trolejbusów marki Solaris w podsumowywanym okresie trafiło do przewoźników w Polsce, Niemczech, Włoszech, Estonii, Czechach, Izraelui Hiszpanii. Warty  odnotowania  jest  fakt,  że  Solaris  18  rok  z  rzędu  zajął pozycję  lidera  polskiego  rynku niskopodłogowych autobusów miejskich z udziałem aż 53%. W porównaniu z rokiem 2019 oznacza to wzrost udziałów rynkowych firmy w Polsce aż o 11p.p.(42% w roku 2019). Wśród sprzedanych przez Solarisa autobusów w Polsce w roku 2020 królują autobusy elektryczne (194 z 365 ogółem sprzedanych sztuk). Całkowita flota Urbino electric w Polsce to ponad 320pojazdów, dostarczonych do 27 miast, czyli aż 90%wszystkich elektrycznych autobusów w kraju. Rok 2020 był także rekordowy dla firmy Solaris pod względem sprzedaży na rynku niemieckim. Spółka dostarczyła do operatorów transportu publicznego łącznie 329 pojazdów. Z tego blisko 40% stanowiły autobusy bateryjne 12-i 18-metrowe (przegubowe).

Co istotne, szczególnie  duży  wzrost w  całkowitej  ubiegłorocznej sprzedaży Solaris  zanotował w  segmencie  autobusów  z  napędami  zero-i  niskoemisyjnymi. W  roku  2018 autobusy  hybrydowe, elektryczne i trolejbusy stanowiły łącznie 29% wszystkich sprzedanych pojazdów. W roku 2019 wskaźnik ten wyniósł 40%.

Rok 2020 przyniósł kontynuację tego trendu i zwiększoną liczbę sprzedanych pojazdów z alternatywnym napędem aż do 44%. Dynamiczny  wzrost udziału autobusów elektrycznych w miksie produkcyjnym i sprzedażowym Solarisa  jest  zgodny  z długofalową strategią rozwoju spółki oraz całej Grupy CAF, której częścią od roku 2018 jest Solaris.

3Rys. 3. Udział poszczególnych napędów alternatywnych w strukturze sprzedażyw roku2020, 2019i 2018, źródło: Solaris. Solaris w  roku  2020  był  największym  w  Europie  producentem  miejskich  autobusów  elektrycznych z udziałem na poziomie 20%. Łącznie w minionym roku spółka dostarczyła457 autobusów elektrycznych o długości 12 i 18 metrów. To blisko trzykrotnie więcej niż w roku poprzednim, gdy do klientów trafiły 162 modele Urbino electric.

Do największych kontraktów na dostawy autobusów bateryjnych zrealizowanych w roku 2020 należały dostawy 130   przegubowych Solarisów  Urbino  electric  do Miejskich  Zakładów  Autobusowych w Warszawie, 90 Solarisów Urbino electric do ATM w Mediolanie i 106autobusów bateryjnych do BVG w Berlinie.

Warto  odnotować,  że wśród  130  autobusów  elektrycznych  dla  MZA Warszawa,  znalazłosię także jubileuszowe  Urbino–dwudziestotysięczny pojazd, produkowany przez firmę od 1996  roku,  czyli  od początku działalności. Do dziś autobusy marki Solaris zostały dostarczone do 32 państw i ponad 750 miast. Na imponującą liczbę 20 tysięcy składa się między innymi ponad 1000elektrobusów, które jeżdżą już w 18 państwach u prawie 100 europejskich przewoźników.

W  minionym  roku  obroty Grupy  Solaris wyniosły ponad 3,2mld złotych i były większe w porównaniu z rokiem poprzednim o 18,5% (2,7mld PLN wroku 2019). Wroku  2020 spółka wygrała istotne przetargi na  dostawy autobusów elektrycznych  w  roku  2021 i kolejnych latach. W portfolio zamówień na 2021 znalazły się między innymi kontrakty na dostawę 50 przegubowych Urbino electric dla MPK w Krakowie, 37 autobusów elektrycznych dla MPK Poznań, czy 16 autobusów zeroemisyjnych dla miejscowości Craiova w Rumunii. Solaris znalazł się także na krótkiej liście  potencjalnych  dostawców  aż  do  530  autobusów elektrycznych  dla  Hamburger  Hochbahn. Przewoźnik z Hamburga jeszcze w roku 2020 skorzystał z pierwszej opcji zamówienia na 10 autobusówelektrycznych. Ponadto firma pozyskała na rok 2021 zamówienia na dostawy autobusów bateryjnych dla klientów z Francji, Hiszpanii, Holandii, Łotwy, Włoch i Szwajcarii. Osiągnięcia Solarisaw zakresie rozwoju rynku elektromobilności zostały zauważone w roku 2020 miedzy innymi  przez  organizatorów  Global  E-mobility    Forum.    Podczas  wydarzenia  gromadzącego przedstawicieli rządów, naukowców i światowych liderów przemysłu, zdecydowano o przyznaniu firmie tytułu „Global E-mobility Leader”2020. Swoją  pozycję  europejskiego  lidera  elektromobilności  Solaris  buduje  nie  tylko  w  oparciu  o  rozwój pojazdów  bateryjnych,  ale  także  poprzez  konsekwentne i  długofalowe  inwestycje  w doskonalenie rozwiązań w autobusach opartych o technologię wodorową. Producent wychodzi z założenia, że rozwój wszystkich  odnóg  elektromobilności –zarówno  autobusów  bateryjnych,  trolejbusów,  jak  i  modeli napędzanych  wodorem –powinien  przebiegać  w  synergii  oraz  że  jest  to  proces niezbędny  dla zapewnienia efektywnego transportu przyszłości.

Według  prognoz  rynkowych  w ciągu najbliższych  10  lat  segment  rynku  autobusów miejskich napędzanych  wodorem będzie  w  Europie  dynamicznie rosnąć. W  2020 spółka udowodniła,  że jest przygotowana  na  dynamicznie  zmieniające  się  oczekiwania  rynku, wygrywając kilka znaczących przetargów na dostawy pojazdów wodorowych. Producent pozyskał zamówienia na budowę autobusów wodorowych dla operatorów w Holandii, Niemczech, Szwecjii Włoszech. Rozwój  nowych produktów i wprowadzanie do  seryjnej  produkcji oraz sprzedaży innowacyjnych rozwiązań, to zresztą kluczowe elementy przewagi rynkowej budowanej przez Solarisa na europejskich rynkach. W roku 2020 firma zaprezentowała zupełnie nowy typ autobusu elektrycznego  o długości 15 metrów. Niskowejściowy Solaris  Urbino  15  LE  electric  wyznacza  nowy  etap  rozwoju  marki  Solaris, ponieważ wraz z nim Urbino electric wyjedzie poza granice miasta. To także przełomowy moment dla transportu  międzymiastowego  w  transformacji  na zeroemisyjny.  Trójosiowe  Urbino  jest  pierwszą propozycją w ofercie elektrycznej Solaris, która spełnia wymagania zarówno pierwszej, jak i drugiej klasy pojazdów,  a  także  obu  kategorii  jednocześnie. Oznacza to,  że  autobus  może  być  wykorzystywany zarówno  jako  autobus  miejski,  ale  także  w  podróżach  międzymiastowych.  Dzięki  bateriom  o  dużej gęstości energii pojazd pokona dystans nawet kilkuset kilometrów na jednym ładowaniu w warunkach rzeczywistych.  Rozwiązanie  to  umożliwi  operatorom  planowanie  tras  bezemisyjnych  nie  tylko w granicach miasta, ale także poza nimi. Drugą  nowością  produktową zaprezentowaną przez firmę Solaris w  minionym  roku  był  autobus z napędem typu mild hybrid. Napędy elektryczno-spalinowe jako takie nie są nowością w ofercie Solarisa–pierwszeUrbino  hybrid  zostało zaprezentowane już  w  2006roku.  Solaris  był  wtedy  pierwszym europejskim  producentem  oferującym  seryjnie  produkowany  autobus  z  napędem  hybrydowym (spalinowo-elektrycznym). Mild hybrid to jednak nowe rozwiązanie. To odpowiedź na zapotrzebowanie operatorów komunikacji publicznej na nowoczesne pojazdy komunikacji miejskiej, które minimalizują wpływ  na  środowisko  naturalne,  a  jednocześnie  pozwalają obniżyć  zużycie  paliwa  i  wygenerować znaczne  oszczędności. Napęd  tego  typu został  opracowany przy   wykorzystaniu technologii rekuperacyjnej w autobusach, wykorzystującej energię wytwarzaną w procesie hamowania. Dzięki niemu pojazdy mild hybrid emitują mniej zanieczyszczeń i są bardziej przyjazne dla środowiska niż wymagają tego restrykcyjne normy Euro 6 dla silników spalinowych. Wprowadzenie modelu mild hybrid do oferty wzbogaciło dotychczasowe portfolio firmy Solaris z obszaru pojazdów niskoemisyjnych:  Urbino  hybrid oraz Urbino CNG. Rok 2020 i pandemia koronawirusa/COVID-19 przyniosły dla wielu firm z sektora transportu publicznego nowe  wyzwania. U wielu operatorów transportu publicznego pojawiły się nowe potrzeby związane ze zwiększeniem  środków  bezpieczeństwa  pasażerów  i  kierowców. Firma   Solaris   bardzo   szybko odpowiedziała  na to zapotrzebowanie  i  już  w  lipcu  2020 roku zaprezentowała  pakiet  rozwiązań „antycovidowych” w swoich  produktach, minimalizujących ryzyko infekcji wśród podróżnych podczas pandemii. Propozycje te zostały opracowane z myślą nie tylko o nowo wyprodukowanych pojazdach, ale i tych, które już zostały dostarczone  do klientów. Wśród specjalnych rozwiązań oferowanych  przez producenta, można wymienić: Bezdotykowe  otwieranie  i  zamykanie drzwi przez pasażerów–rozwiązanie to bazuje na bramkach świetlnych, które rozpoznają osoby chcące wejść do autobusu lub opuścić pojazd. Kierowca  z  poziomu  pulpitu  zezwala  na  otwarcie  lub  zamknięcie  drzwi,  a  one  działają automatycznie, bez konieczności dotykania przycisków przez podróżujących.

przez firmę. Firma Solaris w konsorcjum z firmą Impact Clean Power Technology S.A. oraz we współpracy z firmą TAURON Polska Energia, będzie realizować projekt „Second Life ESS”, którego celem jest stworzenie prototypu systemu  magazynowania  energii  elektrycznej  w  oparciu  o  zużyte  baterie  z  autobusów.  Projekt współfinansowany jest ze środków NCBiR(Narodowe Centrum Badań i Rozwoju). Celem projektu jest wykorzystanie  ogniw  litowo-jonowych, których parametry nie są już optymalne do zasilania pojazdów. Dzięki zastosowaniu ich w magazynach energii, baterie mogą zyskać drugie życie. W ten sposób wydłuża się cykl życia baterii, które trafiają do ponownego użytku zamiast do utylizacji. Magazyn powstały z ich wykorzystaniem stanowi ważny składnik nowoczesnej infrastruktury energetycznej, łączącej wytwarzanie energii w tradycyjnych i odnawialnych źródłach z jej przechowywaniem i dostarczaniem do odbiorcy końcowego. Współczesne bateryjne magazyny energii są także elementem stabilizującym pracę sieci, ze stale rosnącym udziałem OZE. Są też czynnikiem wpływającym na jakość dostarczanej energii, wspierają rozwój elektromobilności, a także mikro-sieci. Zakończenie projektu, w ramach którego ma powstać prototyp systemu magazynowania energii elektrycznej, zaplanowano na rok 2022. „Rok 2020 był czasem ogromnych wyzwań dla wielu firm, w tym również tych z sektora transportu publicznego.  Mimo że niemal od początku roku na naszym kontynencie panowała pandemia,  firma Solaris  dokładała ogromnych  starań, aby  nieprzerwanie  kontynuować  swoją  działalność.

 

Solaris

Przeczytaj również
Popularne