Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Europejski rynek leasingu budzi się

Europejska branża leasingowa, po ubiegłorocznym spowolnieniu związanym z pandemią COVID-19, w I połowie 2021 r. wstąpiła na ścieżkę wzrostu. Polski sektor leasingu utrzymuje stabilną 6. pozycję w Europie.

Europejska federacja leasingowa Leaseurope, opierając się o dane krajowych stowarzyszeń (w Polsce Związku Polskiego Leasingu) podała, że w 2020 r. całkowita wartość nowych umów leasingowych zawartych w Europie, wyniosła 351,9 mld euro (dane Leaseurope: Leaseurope Annual Statistical Enquiry 2020) i była niższa o 14,2% r./r. Całkowity portfel aktywnych umów leasingowych pozostawał względnie stabilny.

Na koniec ubiegłego roku większość krajowych rynków leasingu, komunikowało ujemne dynamiki, a 3/4 krajów odnotowało dwucyfrowe spadki (w porównaniu z 2019 r.). Kraje bałtyckie, Chorwacja, Portugalia, Hiszpania i Maroko pokazały największe, bo ponad 20-proc. spadki wartości nowych kontraktów. Dla przeciwwagi Ukraina, Turcja i Grecja były jedynymi krajami, które wykazały wzrosty. Polski rynek leasingu, którego dane do Leaseurope raportuje Związek Polskiego Leasingu, zajmował 6. pozycję w Europie na koniec 2020r ., przy dynamice -10,1% r./r.

W 2020 r. spowolnienie obserwowaliśmy we wszystkich głównych kategoriach aktywów finansowych przez uczestników europejskiego rynku leasingu. Jednak to spadki w finansowaniu sektora motoryzacyjnego miały największy wpływ na działalność europejskich leasingodawców. Wartość nowych kontraktów w obszarze leasingu samochodów osobowych zmalała o 14,1%, a pojazdów dostawczych o 16,2%. Ucierpiały również inne kluczowe segmenty rynku, takie jak maszyny i urządzenia przemysłowe oraz komputery i maszyny biurowe, których dynamiki zmniejszyły się odpowiednio o 7,9 i 9,7%. Leasing nieruchomości w 2020 r. odnotował wynik niższy o 23,2%.

Sytuacja zmieniła się w pierwszej połowie 2021 r., kiedy ożywienie obserwowaliśmy na większości europejskich rynków leasingu – w tym na rynku krajowym. W połowie roku dynamika polskiego rynku wyniosła 36,2 % r./r., przy łącznej wartości udzielonego przez branżę finansowania na poziomie 40,5 mld zł (tj. 8,9 mld euro). Najnowsze dane Leaseurope za pierwsze 6 miesięcy 2021 r. pokazują silne odbicie europejskiego rynku leasingu, na co wpływ miała m.in. niska baza z poprzedniego roku, kiedy na wyniki firm mocno oddziaływała pandemia COVID-19. W bieżącym roku wartość europejskiego rynku leasingu wyniosła 152,9 mld euro (Dane Leaseurope: Leaseurope Biannual Statistical Enquiry 2021), czyli o 32,1% więcej niż w pierwszej połowie 2020 r. Finansowanie pojazdów i sprzętu zyskało odpowiednio 39,4 i 24,7% r./r. Podobnie było w przypadku leasingu nieruchomości (7,8% r./r.).

„Po trudnym 2020 r., optymistyczne wyniki Leaseurope z pierwszego półrocza wskazują na to, że działalność leasingowa rozwija się równolegle z europejską gospodarką.
W obliczu trudności wynikających z zakłóceń łańcuchów dostaw, dotykających różnych sektorów przemysłu, wzrostu wstrzymywanej konsumpcji i rosnących kosztów energii, które wywierają presję na wzrosty cen, ekonomiści oczekują dalszego ożywienia gospodarczego w pozostałej części roku. Zgodnie z prognozą gospodarczą Komisji Europejskiej (European Commission’s European Economic Forecast, lato 2021) inwestycje powinny wzmocnić się za sprawą korzystnych perspektyw dla popytu krajowego i zewnętrznego, a także realizacji planów naprawy gospodarczej w całej Europie. Inwestycje biznesowe napędzają popyt na finansowanie aktywów, co daje wyraźnie podstawy do optymizmu dla branży leasingowej” – powiedział Marcin Balicki, Wiceprzewodniczący Rady ZPL, Prezes Millennium Leasing, członek Rady Dyrektorów Leaseurope.

Opracował Maciej Chomacki

Przeczytaj również
Popularne