To już marcowa tradycja. Od wielu lat Autostrada Wielkopolska w marcu, a od kilku lat także w październiku podnosi stawki za przejazd trzema 50-kilometrowymi odcinkami w ciągu A2 Nowy Tomyśl – Konin. Od 11 marca br. Za każdy kierowcy osobówek zapłacą o 2 zł więcej, czyli 36 zł na każdej bramce.
Newralgiczne odcinki są trzy. Jadąc ze wschodu na zachód to: Konin – Września, Wrześnie – Poznań, Poznań - Nowy Tomyśl. Fragment obwodnicy poznania jest bezpłatny. Każdy płatny odcinek A2, którym zarządza Autostrada Wielkopolska ma ok. 50 km i każdy kosztuje od 11 marca 36 zł. O 2 zł więcej.
Niby niewiele, ale podróż z Warszawy do Poznania to zatem 76 zł. 200-kilometrowy odcinek A2 Warszawa – Konin jest bezpłatny. Trudno się zatem dziwić, że coraz więcej kierowców szuka możliwości objazdu. A przecież nie o to chodziło w tworzeniu sieci autostrad. To właśnie na te drogi miał być skierowany największy ruch, by odciążyć drogi krajowe i wojewódzkie, odciążyć ruch lokalny i poprawić bezpieczeństwo.
Jak czytamy w komunikacie, zmiana stawek opłat za przejazd 150 km koncesyjnym odcinkiem autostrady A2 zostanie wprowadzona 11 marca 2025 roku.
Obowiązująca od tego dnia od godziny 6.00 rano stawka za przejazd każdym z trzech 50 km odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem będzie wynosić:
• 18 PLN – Kat. 6 (motocykle) bonifikata 50 proc. ceny dla Kat. 1,
• 36 PLN – Kat. 1 (pojazdy osobowe o dwóch osiach),
• 60 PLN – Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami),
• 92 PLN – Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami),
• 138 PLN – Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami),360 PLN – Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne).
Koszt przejazdu na trasie A2: Świecko – Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian.
Jak zawsze, przy każdej podwyżce, a tych ostatnio w każdym roku są dwie, Autostrada Wielkopolska tłumaczy zmiany stawek za przejazd m.in. inwestycjami i poprawą bezpieczeństwa.
Kierowcy mają jednak inne zdanie. Trudno się dziwić, zwężenia pasów nie poprawiają komfortu jazdy. Poza tym ceny, jakie żąda Autostrada Wielkopolska za przejazd wspomnianymi odcinkami, są najwyższe w Europie. W przeliczeniu na kilometr to po podwyżce aż 1,38 zł.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, choć od lat nie zgadza się z podwyżkami, niewiele może zrobić. Dlaczego? Według Dyrekcji prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej, co więcej GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy.
A koncesja w przypadku dwóch odcinków A2, Świecko-Nowy Tomyśl oraz Nowy Tomyśl-Konin, wygasa dopiero w 2037 r. Jeśli zatem AW utrzyma tempo podwyżek o 4 zł rocznie (dwie podwyżki po 2 zł), za 12 lat przejazd osobówką każdym 50-kilometrowym odcinkiem może kosztować uwaga 84 zł.