Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

A2 znowu drożeje. Kierowcy znowu oburzeni. GDDKiA znowu rozkłada ręce

To już marcowa tradycja. Od wielu lat Autostrada Wielkopolska w marcu, a od kilku lat także w październiku podnosi stawki za przejazd trzema 50-kilometrowymi odcinkami w ciągu A2 Nowy Tomyśl – Konin. Od 11 marca br. Za każdy kierowcy osobówek zapłacą o 2 zł więcej, czyli 36 zł na każdej bramce.

Newralgiczne odcinki są trzy. Jadąc ze wschodu na zachód to: Konin – Września, Wrześnie – Poznań, Poznań - Nowy Tomyśl. Fragment obwodnicy poznania jest bezpłatny. Każdy płatny odcinek A2, którym zarządza Autostrada Wielkopolska ma ok. 50 km i każdy kosztuje od 11 marca 36 zł. O 2 zł więcej.

Niby niewiele, ale podróż z Warszawy do Poznania to zatem 76 zł. 200-kilometrowy odcinek A2 Warszawa – Konin jest bezpłatny. Trudno się zatem dziwić, że coraz więcej kierowców szuka możliwości objazdu. A przecież nie o to chodziło w tworzeniu sieci autostrad. To właśnie na te drogi miał być skierowany największy ruch, by odciążyć drogi krajowe i wojewódzkie, odciążyć ruch lokalny i poprawić bezpieczeństwo.

Jak czytamy w komunikacie, zmiana stawek opłat za przejazd 150 km koncesyjnym odcinkiem autostrady A2 zostanie wprowadzona 11 marca 2025 roku.

Obowiązująca od tego dnia od godziny 6.00 rano stawka za przejazd każdym z trzech 50 km odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem będzie wynosić:

• 18 PLN – Kat. 6 (motocykle) bonifikata 50 proc. ceny dla Kat. 1,
• 36 PLN – Kat. 1 (pojazdy osobowe o dwóch osiach),
• 60 PLN – Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami),
• 92 PLN – Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami),
• 138 PLN – Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami),360 PLN – Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne).

Po dwie na rok, czyli 4 zł

Koszt przejazdu na trasie A2: Świecko – Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian.
Jak zawsze, przy każdej podwyżce, a tych ostatnio w każdym roku są dwie, Autostrada Wielkopolska tłumaczy zmiany stawek za przejazd m.in. inwestycjami i poprawą bezpieczeństwa.

Kierowcy mają jednak inne zdanie. Trudno się dziwić, zwężenia pasów nie poprawiają komfortu jazdy. Poza tym ceny, jakie żąda Autostrada Wielkopolska za przejazd wspomnianymi odcinkami, są najwyższe w Europie. W przeliczeniu na kilometr to po podwyżce aż 1,38 zł.

84 zł za 50 km?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, choć od lat nie zgadza się z podwyżkami, niewiele może zrobić. Dlaczego? Według Dyrekcji prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej, co więcej GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy.

A koncesja w przypadku dwóch odcinków A2, Świecko-Nowy Tomyśl oraz Nowy Tomyśl-Konin, wygasa dopiero w 2037 r. Jeśli zatem AW utrzyma tempo podwyżek o 4 zł rocznie (dwie podwyżki po 2 zł), za 12 lat przejazd osobówką każdym 50-kilometrowym odcinkiem może kosztować uwaga 84 zł.

Przeczytaj również
Popularne