Paliwo często bywa zanieczyszczone, a nowe silniki są bardzo precyzyjne i wymagają czystego paliwa. Dlatego tak ważne jest zadbanie o dobrze działający filtr paliwa, pozwala on zabezpieczyć wtryskiwacze. Filtr paliwa umieszcza się w przewodzie paliwowym przed silnikiem, bez względy na to, czy jest to jednostka benzynowa czy diesla. W silnikach benzynowych stosuje się filtrów pełnego przepływu, który jest usytuowany na stronie tłocznej pompy paliwowej wewnątrz przewodu paliwowego. Sam filtr wykonany jest z papieru przypominającego tkaninę i umieszczony w metalowej obudowie. W silnikach Diesla filtr jest większy i odpowiada głównie za odprowadzenie wody z paliwa. Do najbardziej znanych producentów należą MANN-FILTER, BOSCH, KNECHT, MAHLE ORIGINAL, MAPCO, VALEO i VAICO.
Obraz skopiowany ze strony internetowej euautoczesci.pl
Filtr paliwa, jak każdy filtr może z czasem stracić swoje właściwości, ponieważ przepływ blokują gromadzące się zanieczyszczenia. Może to powodować przerywaną pracę silnika. Na częstość wymiany wpływa oczywiście jakość filtra i jakość paliwa. Filtr paliwa dobrze jest wymienić co około 50 tysięcy kilometrów. Możesz zdecydować się na wymianę w serwisie, ale jest to także czynność, którą można wykonać samodzielnie. Wybieramy odpowiedni model samochodu i pasujący do niego filtr paliwa. W samochodach z silnikiem dieslowym filtr paliwa jest usytuowany w komorze silnika. Zależnie od modelu samochodu, zwykle przewody paliwowe, które są przymocowane za pomocą zacisku do filtra, powinny być zdjęte. Przy konieczności filtr też należy zdjąć za pomocą wspornika. W samochodach z silnikiem benzynowym filtr jest usytuowany pod autem przy zbiorniku paliwa. Najpierw należy podnieść samochód albo zajechać nad kanał samochodowy, potem można znaleźć i zdjąć filtr, po odłączeniu przewodów paliwowych od wsporników.